Wat kun je zoal
trainen om een betere MX rijder te worden?
Trainen kun je zaken als
conditie, mentaliteit en je rijtechniek, en bedenk daarbij
dat de kosten om met je
lichaam te trainen nagenoeg nihil zijn en het
rendement wel eens zeer
groot !!!
MX Conditietrainingen
Wat kun je zoal
trainen om een betere MX rijder te worden ?
Trainen kun je zaken
als conditie, mentaliteit en je rijtechniek, en bedenk daarbij
dat de kosten om met
je lichaam te trainen nagenoeg nihil zijn en het rendement
wel eens zeer groot
!!!
Het
belang van een goede conditietraining voor MX rijders
Conditie
training is voor een motorcrosser zeer belangrijk,
naast de
zorg voor goed materiaal is de zorg voor
een gezond en fit lichaam
een belangrijk uitgangspunt om te
kunnen presteren in
deze zeer harde en
lichamelijk zware sporttak.
Om zelf
wekelijks op eigen houtje een trainingspak en loopschoenen aan
te
trekken en vervolgens weer
een programma af te werken en om op deze wijze
de O zo
belangrijke conditie bij te
houden vraagt een zeer groot eigen
doorzetting vermogen.
Mijn advies
daarom luid dan ook probeer te gaan trainen bij een erkende
MX
trainer en het liefst in een
groep.
In de achter ons
liggende jaren dat ik met Racing Info Center
in de regio Limburg
actief was met haar
Motorsport gerichte conditietrainingen is steeds weer
gebleken
dat het trainen in groepsverband
onder deskundige leiding de voorkeur
heeft van vele
motorsporters.
Gevraagd naar de
mening van Motocrossers uit het verleden komt steeds naar
voren dat het
voordeel om in een groep te werken door rijders wordt
gewaardeerd boven het individueel
trainen zonder partner of collega.
Hoe belangrijk
doelgerichte conditietraining is blijkt wel uit de reactie
van o.a. Tallon Vohland de Amerikaan die als fabrieksrijder o.a.
in het Yamaha team
van Rinaldi, het Suzuki Team van Carpi Moto
uit Italië en het Kawasaki Team
van Jan de Groot
heeft gereden hier in Europa.
Tallon
stelt dat
rijtraining ruim 70% mag uitmaken van de wekelijkse training
maar
dat
conditietraining hetzij op de ATB-fiets en lopen in combinatie
met een
goede sportschool zeker de andere
30% moeten uitmaken van het werken aan
de zo
belangrijke conditie van een motocrosser.
Daarnaast is
een conditietrainer van zeer groot belang als je verder wil in
de motocross.
Conditietraining ja of nee?
EEN GOEDE
LEIDDRAAD OF JE WEL OF GEEN CONDITIETRAINING MOET GAAN DOEN IS
ALS JE OP MAANDAG MORGEN WAKKER WORDT MET SPIERPIJN, DAN WEET
JE DIRECT WELKE SPIEREN NOG WAT EXTRA AANDACHT NODIG HEBBEN.
Een andere vraag die jij
je zelf steeds moet stellen is:
IS JE MOTOR
GEREED VOOR HET GROTE WERK......
.....MAAR BEN
JIJ DAT OOK MET JE CONDITIE ???
Het belang van
een goede conditie in de MX sport.
MX sport is
volgens sportfysiologen een der zwaarste takken uit de
sportwereld.
MX is zowel
geestelijk als lichamelijk een zeer inspannende en alles van
een motorsporter vergende
"hobby".
Want daar begint
het mee.
Bedenk verder
ook dat het laatste kwartier ven de wedstrijd je puur
op
uithouding presteert, dus is je
conditie op, dan zal er ook geen goede
prestatie zijn.
MX sport mag met
deze wetenschap tot de groep van duursporten worden gerekend.
Gaan we 100%
conditie nu eens uiteen rafelen, dan komen we tot de
volgende
conclusie:
De conditie voor een MX
rijder bestaat uit:
|
Kracht |
|
uithoudingsvermogen |
|
souplesse |
|
lenigheid en reflexen
|
|
Aangevuld met de nodige concentratie
en wilskracht |
|
Sportkeuring
Echter, en dat
is zeer zeker een eis, laat je keuren alvorens je aan welke
sport dan ook begint.
Dit dient te
gebeuren volgens de S.M.A. eisen voor de motorsport, welke in
overleg o.a.
met de K.N.M.V. zijn opgesteld.
S.M.A.staat voor
Sport Medisch Advies Centrum.
Een lijst van SMA's kun je
opvragen bij de KNMV.
MX trainer
Het is zeer
verstandig om je conditietrainingen te doen onder deskundige
leiding.
Samen met de
trainer moet de motocrosser er voor zorgen dat de broodnodige
conditie er komt.
Wil je tot
prestaties komen dan zul je als MX rijder zelf het
initiatief moeten
nemen om aan je conditie
te gaan werken.
Het zal enorm
veel moeite kosten je zelf de wil op te leggen deze
conditietraining
alleen uit te voeren.
|
Daarom is het raadzaam
om dit in club of teamverband onder leiding van een
MX trainer te gaan doen.
Dit werkt niet alleen
stimulerend maar is zeer nuttig en effectief.
Onderling met je
collega MX sporters, kun je
hierdoor ook je prestatiecurve
nog eens extra opvoeren.
Begin met een gerichte
conditietraining op een leeftijd die ligt tussen
de 14 en 16 jaar.
Dan is je lichaam
volgroeid.
Hoewel de motorsport
zeer duur is, is daarentegen de conditietraining vrijwel gratis.
Een investering in je
eigen lichaam dat zo goed als niets kost maar wel
sportief gezien
een groot rendement kan
opleveren.
Denk zelf maar eens
aan overwinningen, daar gaat het tenslotte toch om.
Samen met je trainer(s) stel je een
schema op dat voor het gehele jaar
geldt.
Train je in club of
teamverband dan zal je trainer het schema individueel
aan alle
rijders moeten aanpassen.
Heb je bepaalde wensen of
behoeftes met betrekking tot de trainingen,
maak die dan wel
kenbaar.
Denk hierbij aan duur,
tijd, en de intensiviteit
van elke training.
Vergeet deze stelregel
niet. Nooit een rijder aanpassen aan het schema, maar een
schema aanpassen aan
een rijder.
Vergeet zeer zeker
niet om ruimte in de schema's in te bouwen voor; studie,
sleutelen
aan de machine, testen en eventuele reizen, ook voor
P.R.zaken moet
er zonodig tijd worden gereserveerd.
Belangrijk is dat je
trainer voldoende overwicht op je heeft en er onderling een
verstandige
gezagsverhouding moet zijn.
Hij moet zijn vak goed
verstaan en daarbij de wil hebben om jouw als
zijn pupil naar een zo hoog mogelijk
niveau te begeleiden.
Zijn
interesse in de MX sport moet groot zijn.
Hij zal als trainer,
wil hij iets met jou bereiken, er zelf veel tijd in moeten stoppen.
Daarnaast zal hij ook vele andere
zaken voor je moeten kunnen regelen.
Het liefst moet je
trainer in het bezit zijn van een door de KNMV afgegeven
trainers
certificaat.
Sinds jaren bestaat er
bij de motorsportbond (KNMV) de mogelijkheid om een
opleiding tot trainer te volgen.
Deze opleiding is door
het Ministerie van WVC erkend.
Aan te bevelen is het, dat de trainer ook in het bezit is
van een geldig E.H.B.O diploma.
Ook iedere
MX rijder moet zelf preventief kunnen handelen, om b.v.een
eenvoudige
bandage aan te kunnen leggen, hetzij bij zichzelf,
hetzij bij een collega.
Het is derhalve dan ook belangrijk dat een
trainer
dit allemaal in zijn
pakket heeft, zodat hij dit op de MX rijder kan
overgedragen.
Nu nog enkele
technische kreten die je misschien tijdens
de trainingen en of
andere gesprekken met je trainer zult
gaan horen en wat ze
zoal kunnen betekenen.
De motorische
eigenschappen welke getraind kunnen worden zijn,
de vaardigheden
in techniek en coördinatie.
Techniek
Het beheersen van de
juiste technieken ten aanzien van de uit te voeren oefeningen
zowel
conditioneel als rijtechnisch.
Coördinatie
Het toezien op het
juiste moment van uitvoeren en plegen van handelingen
die betrekking hebben op zo wel de conditie en
MX rijtraining.
En op jouw
instellingen als persoon.
Mentaal
Wil zeggen hoe je
geestelijk reageert op de inspanningen welke je moet leveren
om de MX sport goed te
willen beoefenen.
Denk eens aan de vele
uren voor sleutelen, trainen en waarschijnlijk ook de
financiële
beslommeringen om je sport rond te krijgen.
Sportiviteit
Sportiviteit is
in de motorsport een woord welk zeer hoog in je vaandel moet staan,
want door onsportief gedrag bereik je totaal niets.
Het risico in onze
sport opdat je zelf een blessure oploopt, of dat er nog ergere
ongelukken gebeuren
zijn in grote mate ook afhankelijk van jouw sportiviteit.
Verantwoordelijkheid
Is een combinatie van
o.a. sportiviteit en wil, je behoort alles naar eer en
geweten zo
uit te voeren en te doen,
zodat je jezelf geen
verwijten behoeft te
maken als er eens iets mis is gegaan.
Sociale contacten
Deze liggen in de
motorsport zeer goed, je zult zien als je zelf niet al te
gesloten
bent dan maak je door de sport zeer veel vrienden en
kennissen.
Voor je latere
toekomst zijn deze contacten ook meestal goed te gebruiken.
Het belang van
training en trainer is nu langzaam duidelijk aan het worden,
als we
overstappen tot de werkelijkheid.
Bewegingsanalyse voor MX rijders
Een snelle blik op de
bewegingen die jij als MX rijder gaat maken leren ons dat
deze te zijn onderverdelen in verschillende fases, te weten:
-
lichaamslijn voorwaarts - achterwaarts
-
beweeglijkheid zijwaarts, zitten en staan
-
gewichtsverdeling voorwaarts - achterwaarts
|
Daarbij zullen de
volgende delen van je lichaam licht tot zwaar belast
gaan worden
tijdens het rijden van een MX training en of wedstrijd.
Voeten en enkels, je
onder en boven benen, en je knieën, deze dienen in
combinatie schokbrekers o.a. bij het landen
na het springen met je motor,
en voor het opvangen van alle andere klappen en
bewegingen die je motor maakt.
Verder gebruik jij je
heupen, rug, buik, armen, schouders, handen, vingers,
nek en hoofd.
(denk bij deze laatste
alleen al eens aan het gewicht van je helm)
Resumerend: MX sport
beoefenen, bestaat uit veel strekbewegingen en veel
statische belasting, daarbij
behoord de nodige kracht en
voldoende uithouding.
Een goede
conditietraining, let wel, goed uitgevoerd, heeft
effect op de functies van:
Hart en longen en de
daaraan verbonden ademhalingsspieren, bloedvaten,
en longblaasjes.
Een
trainingsblok voor MX rijders kan bestaan uit de
volgende onderdelen:
-
Conditietest
-
Warming-up,voor het opwarmen van het spierstelsel
-
Interval
training, voor opbouw van snelheid
-
Circuittraining, voor lenigheid, en reactie snelheid
-
Techniektraining, voor wedstrijd nabootsing
-
Coolingdown,
voor de ontspanning van het spierstelsel
|
De
trainingsmogelijkheden die een MX rijder heeft zijn:
Individuele binnen en
of buitentraining en groepstrainingen zowel binnen als buiten.
De
trainingsopbouw
De trainingsopbouw
bestaat uit de volgende vier groepen;
Uithoudingsvermogen
Uithoudingsvermogen
bouw je pas echt op na een periode van meerdere
jaren investeren in je lichaam.
De basisconditie
opbouwen en houden dat doen we door middel van o.a.:
Lopen, joggen,
fietsen, ATB, zwemmen, langlaufen en verder met al
die activiteiten
waarbij het gehele lichaam gebruikt wordt gedurende
minimaal 30
minuten per keer, en dan wel
tweemaal per week.
Snelheid
Het opvoeren van
snelheid gebeurt d.m.v. intervaltraining.
Zie toelichting onder
basistraining en looptraining.
Kracht
Lichaamskracht ga je opbouwen door de vier grote spiergroepen te
trainen.
Dat zijn de spieren van je, armen en schouders, je benen, rug en
buik.
tip
Spierversterkende
oefeningen doe je met behulp van o.a. circuittraining.
Lenig en soepelheid
Lenigheid is
noodzakelijk, en bij soepelheid, denk dan vooral aan gewrichten
van
enkel, knie, arm en schouder.
Dit voor het behoud
van maximale bewegingsuitslag .
Warming Up
Onder het woord
warming Up verstaan wij ook in de MX sport,
het opwarmen van je
lichaam voor de nog te leveren
prestaties.
Doe dit altijd, dus
ook tijdens de training en zeker voor de wedstrijd.
Waarom moet je een
Warming Up doen?
0m je lichaam op de
juiste temperatuur brengen.
Om beter te kunnen bewegen tijdens je training of wedstrijd.
Wanneer moet jij je Warming
Up doen ?
Voor elke training en
voor elke wedstrijd.
Hoe kan jij je Warming Up
doen?
Minimaal 15
minutenlang door b.v. een lichte looppas, of te huppen op
de
plaats, eventueel
door touwtje te
springen, of een
hometrainer te gebruiken.
Het moeten voor jouw
als MX rijder gekunde oefeningen zijn, moeten
soepel en
gemakkelijk verlopen
en ze mogen zeer zeker geen extra kracht
kosten.
Altijd omhoog werken
vanaf de enkels naar het hoofd.
Lichaam op temperatuur brengen waarna gestart wordt met meer
gelokaliseerde oefeningen.
Pas vooral op voor blessures door een te korte warming-up.
Velen
zullen zich afvragen waarom een warming-up?
Wat wij onder
warming-up verstaan hebben jullie al kunnen lezen.
Het uitvoeren van een
aantal oefeningen op zo'n danige wijze dat alle
lichaamsfuncties langzaam, vanaf hun
rust -niveau op gang gebracht worden
om de prestaties die je
verlangt aan te kunnen.
Het is je hopelijk nu
duidelijk dat een warming-up zijn effecten heeft.
Voorbeeld
Warming-up (duur ca 15 tot 30 minuten)
|
lopen in rustige looppas ( ± 5 min.)
|
|
snelheid dan opvoeren |
|
daarna een
aantal korte sprintjes trekken (5 tot 10 keer)
|
|
huppen op de
plaats,in diverse uitvoeringen
|
|
oprekken via
tenen en uitrollen of doorrollen naar de hakken
|
|
benen
uitzwaaien
|
|
onderlichaam
ronddraaien
|
|
armen rondzwaaien door verschillende oefeningen toe te passen
|
|
met gestrekte
benen de grond aantikken zowel voor als achter de voeten |
|
met gesloten
knieën opspringen
|
|
inspringen met
gestrekte benen
|
|
huppen op een
been, afwisselend links en rechts
|
|
het zogenaamde
stofzuigen - de kozakkendans
|
|
opdrukken
|
|
huppen
(spreiden sluiten) superstar
|
|
met gesloten
voeten over een opstakel huppen
|
|
liggend op de
rug een kaars maken door met de handen de bekken steun te
geven, waarbij de ellebogen op de vloer steunen.
|
|
de benen dan zeer
langzaam gestrekt laten zakken. tussentijds deze
stand even vasthouden en
benen laten zakken (gestrekt) tot op de vloer.
|
Oprekken
Oprekken moet je
uitvoeren zowel voor als na een warming-up van een training
of
wedstrijd.
De spieren zoveel
mogelijk oprekken. hierdoor wordt er een maximale
kracht geleverd.
Dit helpt tevens de
spieren te voorzien van een betere en snellere
doorbloeding en
hierdoor kan men sneller
herstellen na een inspanning.
Verder bevorderd dit ook de
ontspanning van je lichaam.
Deze
rekoefeningen duren vijf tot dertig seconden per spier.
Ga
tijdens het oprekken tot aan het punt waar de pijn voelbaar is en
hou
dan enkele seconde
vast.
Je moet ook nooit
verend optrekken.
Ontspan na iedere oefening die vooraf gaat aan de
warming-up.
Opgepompte armen
Een probleem dat we
allemaal wel kennen aan het begin van het seizoen zijn
opgepompte onderarmen.
Wat
kun je er aan doen?
Kijk of de afstelling
van je stuur en handels het zelfde zijn als in het vorige
seizoen, vaak is dit met een
nieuwe motor anders, gebruik als het even
kan het zelfde stuur en
rubbers.
Zorg er voor dat
je handvaten niet te dik zijn, hoe dunner de rubbers hoe
minder last
je krijgt van je
onderarmen.
Uiteraard moet je
conditie in orde zijn, waarbij van zelfsprekend je
onderarmen niet mogen worden vergeten.
Oprekken en een
terdege warming Up voor training en wedstrijd behoren
standaard tot die oefeningen waar je
mee moet beginnen.
Een lichte massage van
de onderarmen voor aanvang van training en
wedstrijd is ook aan te raden.
Zo als je op deze foto
kunt zien is er vaak voor de start nog wel even tijd
om je
armspieren extra op te rekken en
op te warmen.
Dit is belangrijk om een goede bloedcirculatie opgang te laten komen
waardoor de
afvalstoffen in je onderarmen in het systeem van bloedcirculatie worden
opgenomen.
Vermijd knellende
kleding en strakke sluitingen van je handschoenen.
tip:
Probeer na training of
race je armen een tijdje hoog te houden zodat er
alle afvalstoffen uit kunnen zakken.
Longen
Tijdens de training en
wedstrijd wordt de functie van de longen op de grote
vraag naar zuurstof afgestemd, en
vergroot.
De spieren die te
maken hebben met de ademhaling gaan meer werk
verrichten waardoor de doorsnede van de
kleinere luchtpijpvertakkingen,
dit noemt men de bronchiën, toe
neemt.
Het uitwisselen van
zuurstof en koolzuur neemt
sterk toe, want de
capaciteit wordt groter. De kleine longblaasjes gaan nu
openstaan
waardoor de bloedcirculatie
rondom de longblaasjes
sterk toeneemt.
Lichaamstemperatuur
In je lichaam vindt
een verhoging van de temperatuur plaats. Het biochemische proces
gaat sneller verlopen.
Ook een juiste
afstemming tussen de warmteproductie en afgifte vindt dan plaats.
Bloedvaatjes in de
huid gaan openstaan.
De zweetproductie komt
op gang. Voorkomen wordt hierdoor, dat er
teveel warmtestuwing
bij maximale
lichamelijke inspanning optreedt.
Zenuwstelsel
De noodzakelijke
aanpassingen en verschuivingen van de hersenfuncties uit
de toestand van rust naar
inspanning vinden dan plaats.
Eveneens wordt de
coördinatie van de naar de spieren afgegeven prikkels verbeterd
waardoor de functie
van de neuronmusculaire verbindingen op scherp
worden gezet.
Spierpeesapparaat
Door de spierarbeid
verbeteren de mechanische eigenschappen van de
spier/peesweefsel.
De doorbloeding neemt
toe, doordat er meer capillaire bij de circulatie
betrokken worden.
De aanvoer van
zuurstof naar de spiercellen kan hierdoor toenemen.
De intensivering van
de stofwisselingsprocessen, de temperatuur in de spieren
neemt toe. Het
biochemische proces gaat sneller lopen.
Kenmerkend voor een
goed opgebouwde warming-up is en zijn de nu
volgende onderdelen.
Een warming-up
onderscheidt zich in Circulatie – en stretch warming-up.
Deze eerste bestaat
uit het losjes inlopen met verschillende lichte arm -, been -
en lichaamsbewegingvormen. Hart, longen, spier en het
zenuwstelsel wordt
vanuit de rustfase
op een hoger niveau gebracht.
Een passieve vorm van
warming-up kan hieraan vooraf gaan of kan dienen
als aanvulling, ook wel genoemd de voorbereidingsmassage.
Van belang is goed in
te zien dat hierdoor alleen maar de functie van het
spier -
peesapparaat in werking wordt
gezet, en het een aanvulling blijft
van de circulatie warming-up en deze
niet vervangt.
Een stretch warming-up vindt plaats na de boven omschreven
warming-up.
Deze is er op gericht
op het op lengte brengen van spieren.
Volgens de huidige inzichten is dit gewoon
oprekken van de bindweefsels
die zich tussen de spiervezels
bevinden.
De laatste jaren is
pas komen vast te
staan dat, om
het blessureprobleem
rondom spieren en pezen te voorkomen, zeer
nuttig is.
Het oprekken van
bepaalde spiergroepen voordat lichamelijke
inspanningen
plaatsvinden,
heeft, mits het op een
verantwoorde wijze gebeurt,
de volgende gunstige effecten.
Spanning van de
spieren zal verminderen en de lengte neemt toe.
Door de verminderde
spanning zal een
betere doorbloeding tot stand komen.
Meer kracht kan
er ontwikkeld worden door de grotere lengte van de spier.
Kansen op
spierscheuringen worden verkleind.
Een juiste, manier van
rekken begint bij een correcte uitgangspositie van de te
rekken
spieren.
Op twee zaken
dient men te letten. Op de eerste plaats moet het oprekken
van de
spieren geleidelijk
gebeuren, het dan ontstane spanningsgevoel zal
bij toename van het rekken pijnlijker worden.
Zaak is het, om die
positie een vijftiental seconden vast te houden, hierbij zal een
licht
spanningsgevoel
merkbaar worden.
Het
bereiken van de pijngrens is niet de bedoeling. Het tweede
belangrijke
punt waarop men dient te letten
is: men mag niet verend oprekken.
Verend oprekken leidt
tot tegenovergesteld resultaat. Een spier die plotseling
gerekt
wordt, zal zich juist
reflexmatig verkorten. Wil men met dit oprekken
succes hebben dan
zal het ontstane
spanningsgevoel zeker meer dan tien
seconden moeten duren, en
minstens vijf keer herhalen.
Je hebt genoeg aan drie maal per week een rekoefening
te doen om de spieren
op lengte te
houden.
Een voor de MX
specifieke warming-up zullen we nu belichten.
De circulatie
warming-up (5 a 10 minuten ) en de stretch warming-up (5 a 7
minuten)
moeten worden gevolgd
door de sportspecifieke warming-up.
De bewegingspatronen, specifiek voor de
motorsport, moeten worden
doorgenomen met toenemende intensiviteit.
Door de
warmteregulatie van hart en longen zal deze functie op een hoger
niveau
gebracht worden. De
samenwerking tussen zenuwstelsel en bewegingsapparaat
zal optimaal in gang gezet
worden.
Belangrijk is, 0m het
wedstrijdelement na te bootsen waarbij het aantrekken van
motorcrossuitrusting van groot belang is.
Men dient er gedegen
rekening mee te houden dat het totale effect van een goede
warming-up geen
resultaat heeft indien men zeer snel koelt, vooral
als men in
een koude omgeving vertoeft.
Hou er dan ook rekening mee
dat een warming-up
plaatsvindt in een
tijd die er beschikbaar is.
Tussen einde van warming-up en start van wedstrijd of training
mag niet meer
dan tien minuten bedragen.
Warming-up is
momenteel geheel in de sportwereld gegroeid.
Iedereen ziet wel het
nut er van in maar
het probleem is wel dat het niet
op een verantwoorde wijze wordt
opgebouwd.
Het begrip Cooling-down is
bij velen nog altijd onbekend.
Dit woord is het
tegenovergestelde van warming-up.
Warming-up is bedoeld om het
lichaam vanuit de nulpositie (koude start)
gebracht
wordt naar een inspanningsniveau.
Cooling-down wil zeggen, vanuit
het topniveau je lichaam weer terug
brengen in
de rustpositie.
Opmerkelijk feit is, dit moet ook in een geleidelijke mate
gebeuren.
Men ziet het bij
schaatsers na een tienduizend meter b.v., zelfs bijna een uur
lang
blijven
zij hun rondjes
uitrijden.
Vele sporters maken de
fout om bij het vallen van de vlag of het laatste fluitsignaal,
acuut te stoppen en
niet even uit te blazen. Hierdoor wordt de circulatie in de spieren
abrupt afgeremd.
Afvalstoffen van intensieve spierstofwisseling kunnen
niet meer worden
afgevoerd. Hierdoor ontstaat er een opeenhoping van spiercellen.
Stijfheid en vermoeide
spieren kan dan het gevolg zijn. Een goede Cooling-down
zorgt dat dit soort
verschijnsel in de spieren achterwege blijft.
Hoe doen wij een Cooling-down?
Rustige looppas op de
plaats die we kunnen afwisselen met
huppelpasjes waarbij
de armen ook een rol spelen. Die maken draaibewegingen.
Zwaartekracht
oefeningen kunnen er aan toegevoegd worden.
Met gestrekte armen
vooroverbuigend naar de grond en dan even ontspannend
blijven
hangen.
Hierbij mogen de
knieën ligt gebogen worden. In rugligging met gebogen knieën en
voeten op de grond
waarbij we de benen rustig heen en weer bewegen.
Het losschudden van de
boven en onderbeenspieren is zeer belangrijk.
Dit zelfde kunnen we
ook doen met onze armen. We gaan op de grond liggen met
een gestrekt lichaam.
Nu brengen we onze armen loodrecht langs onze
oren omhoog en maken
dezelfde bewegingen als met de benen. Nu we toch eenmaal
op onze rug liggen,
brengen we onze benen recht naar boven.
We kunnen het ons zelf
makkelijker maken door met de armen in de lenden te steunen.
Nu ook weer rustig
schudden en fietsbewegingen maken.
Allemaal oefeningen
die je tijdens gymlessen op school ook gedaan hebt.
Verder kennen we nog
de stretchoefeningen. Dit is in principe een rekoefening die ook
bij de warming-up
gebruikt wordt. Doordat de spieren goed warm zijn kan een
optimale stretchen
plaatsvinden, dat in deze fase als
belangrijkste effect oplevert regulering van de spierspanning.
Hierna kan een
herstelmassage volgen waarbij de spieren die het meest belast zijn
geweest het eerst en
het langst aan bod zullen komen. Een warme afgewisseld
met een koude douche
is ook belangrijk.
Tip:
Conditietest
Om je eigen
basisconditie te testen bestaan er verschillende mogelijkheden.
Het is zeer belangrijk
om voor je zelf te weten hoe ver je conditie
reikt.
De testen zijn
o.a:
-
Coopertest
-
Op en
afstaptest
-
Fietsergometer
-
Tredmill
|
KENNETH COOPERTEST
Kenneth Cooper is
arts in Amerika.
Hoe kan iemand weten of hij
lichamelijk fit is,
is daar een maat voor?
Dat interesseerde hem. Nodig zou zijn een catalogus van populaire
vormen van
lichaamsbeweging, herleid tot meetbare eenheden, dan zou je kunnen
kiezen:
zoveel oefeningen geeft zoveel nut. Bij de Amerikaanse Luchtmacht
kreeg Cooper de opdracht en daarmee de kans, de invloed van
lichaamsoefeningen
op piloten en astronauten te bestuderen.
Hij kreeg daartoe de beschikking over de meest moderne apparatuur en
het
kostbaarste studiemateriaal (15.000 mensen).
Vier
jaar lang verzamelde hij gegevens en kreeg daardoor zeer omvangrijk
materiaal.
Wetenschappelijk kon
nu worden vastgesteld, hoeveel energie, omgezet in punten,
allerlei vormen van
lichaamsoefeningen van het lichaam vergen.
Uithoudingsvermogen is
de beste vorm van (en maat voor) fitheid. Hiervoor is nodig,
algehele gezondheid, dwz van hart, longen,
bloedvatenstelsel, overige organen
en spieren.
Het unieke schuilt in
de twaalf minuten test.
De twaalf minuten test
is met behulp van een omvangrijke en kostbare uitrusting in
het laboratorium
ontwikkeld.
Maar het enige dat U
nodig hebt, is een horloge, of stopwatch.
Dus echt duur behoeft dit niet te zijn.
Controleer hieronder het aantal
meters dat je hebt afgelegd in 12 minuten.
Leeftijd: |
Onder 30
|
30 – 39
|
40 – 49
|
50+
|
|
|
|
|
|
Je conditie is:
|
|
|
|
|
Zeer slecht |
0 –1600
|
0 – 1500
|
0 – 1400
|
0 - 1300
|
|
0 –1500
|
0
– 1400
|
0 – 1200
|
0 –1100
|
|
|
|
|
|
Slecht |
1600 |
1500 |
1400 |
1300 |
|
1500
|
1400
|
1200 |
1100 |
|
|
|
|
|
Redelijk |
2000 |
1900 |
1700 |
1600
|
|
1800 |
1700
|
1500 |
1200
|
|
|
|
|
|
Goed |
2400 |
2300 |
2100 |
2000 |
|
2200
|
2000 |
1900 |
1700
|
|
|
|
|
|
Zeer goed |
2800 |
2700 |
2500 |
2400 |
|
2700 |
2500
|
2300 |
2200
|
|
|
|
|
|
(De onderste cijfers
zijn voor dames)
|
|
|
|
|
Op en afstap test
Doe deze test
gedurende een vijftal minuten en houdt het tempo gelijk.
De hoogte van de
opstap moet ongeveer(een veilingkist) veertig centimeter zijn.
Ga uit van zestig
opstapjes per minuut. Om een opstaptest uit te voeren zijn
de volgende attributen
nodig.
Kist, stopwatch en een
lijst om notities te maken.
Fietsergometer
en Tredmill
Beide zijn bij het
SMA aanwezig.(Sport Medische Adviescenter)
Laat hier een
uitgebreide Motorsport gerichte conditietest uitvoeren.
Al fietsend of lopend wordt er via een monitor de hartfrequentie
bekeken en
aan de hand van
tabellen kan men de conditie aflezen.
Tip:
Conditietest overzicht
Hier kun je zelf je
resultaten bijhouden:
Datum
|
Rustpols |
Arbeidspols
|
Gewicht |
Afstand |
1-02-09
|
68 |
180 |
64
|
2650
|
1-03-09
|
65 |
185
|
62
|
2700
|
1-04-09
|
65
|
180 |
62
|
2700 |
1-05-09
|
60 |
185
|
61
|
2775
|
1-06-09
|
65 |
185 |
61
|
2800
|
1-07-09
|
67 |
180 |
61
|
2800
|
1-08-09
|
67 |
180 |
61 |
2800
|
1-09-09
|
65 |
180 |
61 |
2850
|
1-10-09
|
65 |
175 |
61
|
2875
|
Blessureleed
Voorkomen is beter dan
genezen.
Dit wil zeggen dat, als je conditie nog niet optimaal is er
een grotere kans op
blessures bestaat dan bij een
volledig getraind lichaam.
Zorg er daarom dan ook
voor dat de trainingsopbouw zeer geleidelijk en
op tijd geschiedt.
En bij een opgelopen
blessure,
bedenk ook eens aan het volgende
gezegde,
Blessures komen nooit bij toeval.
Denk maar eens aan de hervatting van
de MX competitie na een
winterstop,
dat is zo een
moment waarbij vaak de meeste blessures
voorkomen.
De
oorzaak van de blessures na b.v. vakantie, winterstop enz. zijn vaak,
verlies van conditie,
overgewicht, onderlinge competitie om in een
team te blijven
of te komen, of om in aanmerking te komen voor
sponsoring enz.
Een andere oorzaak kan ook de
weersomstandigheden zijn, kou, regen enz.
Veel blessures komen ook voor aan het einde
van het seizoen, als het
lichaam
te weinig
rust gedurende de gehele competitie heeft gehad.
Een ander probleem is dat vaak
MX rijders aan het
einde van de competitie nog hard moeten knokken om voor
promotie of degradatie
in aanmerking te
komen.
Basistraining
Een
basistraining is die training welke je wekelijks gaat uitvoeren en
waarbij je
verder zonder
medewerking van andere zelf werkt aan het in stand houden
van je
opgebouwde conditie.
Circuittraining
Een prettige manier
van gevarieerde training zijn de zo genaamde circuittrainingen.
In deze trainingen
werkt men aan tien tot vijftien stations, variërend van
30 tot 60
seconden.
Al naar gelang de
aanwezige conditie. Afgewisseld met pauzes
die variëren van 30 tot 45 sec. om daarna
door te wisselen naar het volgende station.
Wat zijn de
effecten bij circuittraining
Bij grotere belasting
en weinig herhalingen, spreken we van krachttraining.
Bij vele herhalingen en weinig belasting, spreek je van
duurtraining.
Krachttraining in de MX
sport
De term krachtsport is
in de MX sport niet te vergelijken met de echte
krachtsport waarbij grote spiermassa’s
worden opgebouwd, en het z.g.n.
body building, voor ons als MX
rijder is hierbij het risico
aanwezig dat je
spieren te kort en te dik worden met het gevaar
dat
wanneer je op je motor stapt
met deze spieren en je lichaam een keer
zeer snel moet reageren je
spieren te kort zijn en dat deze dan kunnen afscheuren.
Het is zeer belangrijk
om te weten op welke wijze men de krachtsporttrainingen
uit kan
voeren.
Daarnaast is van
essentieel belang dat je ook dient te weten welke delen van je
lichaam
hiervan nut hebben. In
onderstaande lijst kom je dan ook een aantal oefeningen tegen
die voor een goede
krachttraining noodzakelijk zijn.
Om tot een goed resultaat te komen
is zeer zeker een stukje zelfdiscipline nodig.
Getraind
worden: Aantal herhalingen per minuut:
Heup |
Kniebuigingen |
15-25
|
Benen
|
Beenstrekken |
15-25
|
|
Kuitspieren |
15-25
|
Romp
|
Rugspieren |
15-25
|
Buikspieren
|
Borstspieren |
15-25
|
|
Taille |
15-25
|
Nekspieren
|
Schouders
|
15-25 |
Armen
|
Opdrukken |
15-25
|
Armen |
Onderarmen
|
15-25
|
Om tot een
afwisselende krachtsporttraining te komen is het raadzaam om te
werken
op circuit basis, dat
wil zeggen, oefeningen opbouwen van tussen de zes en vijftien
stations, bestaande
uit oefeningen waarin de spieren zitten van de
bovenvermelde
groepen.
De werktijd per
station moet liggen voor deze 15 tot 25 herhalingen, in tijd,tussen
de 30 en 60 seconden.
Na ieder oefening moet
een rustpauze van 15 tot 45 seconde rust ingebouwd worden.
Per training dit
circuit twee maal
achter elkaar
afwerken, met een tussen tijd van 3 minuten.
Afhankelijk van de
beschikbare tijd is het aan te bevelen twee maal per week
dit soort
krachttraining op te nemen in je wekelijks
trainingsschema.
Looptraining
Er bestaan diverse
vormen van training waarbij ook het lopen een onderdeel is
van het programma.
Looptraining: Deze
dient aangepast te worden aan de situatie waarin jij je bevindt.
De bedoeling is dat
het terrein waarover je loopt verschilt. b.v. bos, helling, zand of
kiezelpaden en in de
zaal. Er bestaan verschillende intervaltrainingen.
Men spreekt dan van een lage of hoge
intensiteit.
Doen we een looppas
met een lage intensiteit zo tussen de 80 en 90%
gedurende 1 a 2
minuten.
In de rustperiode zal
de hartslag van 180 naar 120 slagen terug moeten.
Ook tijdens deze
actieve rust in beweging blijven.
Dit herhalen we
ongeveer 10 keer herhalen. Dan spreken we over lage intensiteit.
Doen we een
intervaltraining met hoge intensiteit. Dat ligt tussen de 90 en
100%,
gedurende 45 seconden
tot een minuut, dan wordt deze
ongeveer 5 maal herhaald.
Ook in de tussen
periode moeten wij in beweging blijven om niet te snel af te koelen.
De hartslag loopt dan terug van 180 slagen naar
ongeveer 60 a 80.
Wij kennen in de
intervaltrainingen ook het woord extensief.
Dat houdt in:
-
maximaal
lopen gedurende twee minuten
-
hartslag
meten (180-200 slagen p.min.)
-
actieve rust
tot hartslag daalt tot ongeveer 120 slagen p.min.
-
opnieuw
maximaal lopen (2 minuten) dit 8-10 keer herhalen.
Intensief
betekend:
|
maximaal
lopen gedurende 2 minuten
|
|
hartslag
tussen 180 en 200 slagen per minuut.
|
|
actieve
rust tot hartslag gedaald is tot 150 slagen per minuut.
|
|
opnieuw maximaal 2
minuten lopen
en
dit 4 tot
6 keer herhalen. |
|
Nu gaan we over tot
farlek.
Dit is een rustige
duurtraining met gebruikmaking van het terrein.
Dit moet altijd
gebeuren en volgen na een intervaltraining
voor doorbloeding van het
weefsel om zodoende de afvalstoffen uit
het lichaam weg te werken
Voor interval
trainingen kun je onderstaand schema raadplegen.
Lange interval
training,
Korte interval
training.
|
1 tot 1½ minuut
lopen. Vervolgens rust 20 tot 30 seconden, en dit weer met 5
tot 9 herhalingen
|
|
Zeer korte
interval 15 seconden lopen. rust 15 seconden. 3 tot 5
herhalingen
|
|
Een duurloop
wordt opgebouwd uit 45 tot 60 minuten lopen met een rusttijd
van 10 tot 15 minuten.
|
Doelgerichte spiertraining kun je opbouwen door gerichte oefeningen
per spier te doen,
door 60 seconden te werken en vervolgens 3 tot 5 minuten rust in te
bouwen en
dit 5 tot 8 keer herhalen.
CIRCUIT TRAININGEN
(VOORBEELDEN)
|
Oefeningen voor
tweetallen |
Doel
|
|
|
|
1 |
touwtje springen
|
benen
|
2 |
liggen benen in hoek
van 90 draaien |
buik
|
3 |
stuur en medicinbal
tussen knieën |
benen en armen
|
4 |
ligsteun
opdrukken |
buik / armen
|
5 |
elastiek aan wandrek en
dan zo ver mogelijk weglopen |
benen
|
6 |
schaduwboksen
|
boven lichaam
|
7 |
bokspringen |
benen
|
8 |
stofzuigen
|
rug / schouders
|
9 |
omhoogspringen
(kophoogte 2,50m) |
benen
|
10 |
kogel op draaien
(gewicht ± 5.kg) |
armen / schouders
|
Circuit 2
|
met gesloten
voeten over een bank huppen |
|
zitten tegen een muur met een medicinbal tussen de knieën
|
|
uit ligstand
tot zit komen,knieën in een hoek van 90° |
|
superstars,inspringen met
beide |
|
vanuit rugligging beide
benen gestrekt |
|
beide armen
en benen in buikligging zo ver mogelijk uitstrekken en dan
gedurende 5 seconde op ± 10cm van de vloer vast
houden,vervolgens 10 seconde
|
|
Ook langlauftraining
is bijzonder goed voor de MX conditie.
Overtraining
Ook probeer ik om
enkele symptomen van inzinkingen en ziekten onder jouw
aandacht te
brengen.
Herkenning is een eer
voornaam iets, signalen herkennen van je eigen lichaam,
als voel jij je moe,
lusteloos en snel geïrriteerd raken, zijn
vaak belletjes die
vanuit je lichaam rinkelen en waar je naar zou moeten luisteren.
Deze signalen van uit
je lichaam zijn van zeer groot belang.
En zijn zaken om snel
op te reageren in overleg met de arts
of een andere persoon
uit je medische team.
Een bekende in de
sport is de ziekte van Pfeiffer, deze is vaak het gevolg van
overtraining en het
gevolg van een zeer zware aanslag op je immuunsysteem.
Te herkennen aan snel
uitgeput raken en een moe gevoel hebben.
Het juiste advies over rust en inspanning, opvolgen
in overleg met je medische staf is
hier de beste remedie.
Mentaal
Werken met een positieve
agressie, die ook
ontspannend moet kunnen zijn
Blijf positief denken
ook zit het weer eens niet mee, bedenk ook dat alles wat er mis
gaat moet een lering
zijn om het een volgende keer
beter te doen.
Concentratie tijdens het trainen door je aandacht steeds op een zaak
te vestigen. b.v.
de start, een bepaalde bocht, springen en landen, remmen, schakelen
etc.
De omgeving waarin getraind
wordt is uitermate belangrijk voor de gemoedstoestand
van een MX sporter.
Hoe kun jij je opgebouwde conditie slopen
Bij deze noem ik je
vijf zaken waarmee jij je opgebouwde conditie zeer snel
weer kunt
afbreken.
Deze vijf zijn:
Roken, drank, doping, te weinig slaap
of rust, weinig
of slechte training.
Roken zorgt er
voor dat je longen, en het transport systeem voor de zuurstof
in je
lichaam, het bloed, zwaar
beïnvloed worden, en er minstens 10% minder
zuurstof beschikbaar is voor de prestatie die
jij zou willen leveren.
Drank maakt
meer kapot dan je denkt, is ook in onze sport van toepassing,
uiteraard
een drankje op zijn
tijd voor de gezelligheid is zeker
geen probleem,
maar te veel is, zoals bij alles waar te voor staat,
geen goede zaak.
Gebruik op
de wedstrijddag,
en zeker voor een race absoluut geen alcohol.
Doping in welke vorm dan ook is zeker in onze MX sport
uit den boze.
Buiten het gevaar
voor je eigen lichaam
kun je andere in gevaar brengen en
dit is iets wat nooit mag
gebeuren.
Zaken als
rijvaardigheid, reactiesnelheid, reflexen en beweeglijkheid
worden zwaar
beïnvloed door het gebruik van doping
Rust is een
belangrijke onderdeel, de balans tussen inspanning en rust is een
onderdeel
dat je nooit mag
vergeten in onze sport.
Rust en voldoende slaap zorgen voor de
juiste balans
om te kunnen
presteren.
Te weinig slaap uren
kunnen nooit worden gecompenseerd door wat dan ook.
Verloren rust en slaap
uren zijn niet meer in te halen.
Juiste training is
hierboven al omschreven.
Slechte of geen
training zullen je prestaties snel naar
beneden halen.
www.necedo.nl
en
www.lijfsportenmiddelen.nl
zijn sites met
meer info over doping
en aanverwante zaken.
Klik op het
logo hieronder om uw MX Boek
hier rechtstreeks te bestellen!
|