Het bedrijf DOT werd opgericht door Harry Reed in Manchester, Engeland, die de eerste motorfiets van het bedrijf in 1906 bouwde.
De naam, DOT, zou staan voor "Devoid of Trouble" en is opgenomen in de brandstoftanklogo's van latere modellen. DOT maakte alles, van straatfietsen tot driewielige bedrijfsvoertuigen, maar toen de motorcrossboom in de jaren zestig begon, deed DOT er alles aan om een speler te worden in wat toen in Groot-Brittannië bekend stond als 'Scrambles'. Eind jaren vijftig en begin jaren zestig was DOT een van de vijf Britse bedrijven die concurrerende tweetakt-scramblers bouwden. De andere bedrijven waren Villiers, James, Greeves en Cotton. Tot het begin van de jaren 1960 gebruikte al deze
motoren Villiers-motoren. De DOT Demon 250 Scrambler heeft nooit een groot wereldkampioenschap of zelfs maar een Brits kampioenschap gewonnen, hoewel het meerdere keren een nummer twee was. De DOT's waren goed ontworpen en goed gebouwd.
De leading-link vorken hadden zeer lange schokdempers en waren uniek.
Het frame van de Demon had een vierkante onderbuis aan de voorkant en een aluminium tank, spatborden en andere componenten.
Vergeleken met concurrenten als Greeves en Cotton was
de DOT veel lichter en, met de gepolijste aluminium tank en het rode
frame, een stuk mooier. Het uitgangsvermogen was een bescheiden 20 pk
(uit een zeer luide, open einde, blooey pijp die onder de linkerkant van
de motor liep). Later hadden DOT's verschillende up-pipes. Tientallen jaren later is de DOT nog steeds een
opvallend mooie machine die bijna tijdloos lijkt. DOT stopte de motorfietsproductie eind 1968
1961, DOT model voor de USA DIVERSE DOT MODELLEN DOOR DE JAREN HEEN.
DOT met wit frame en de DOT Super Demon met Starmaker blok
1969, Jan Müller
1970, DOT met eigenbouw hoge uitlaaat en zwart frame
1970, Jan Müller met de DOT met aangepaste Horex vork
1969, Jan Müller met de Engelse Ford Anglia en de DOT 250cc
Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!
|