De
Greeves
story.
Greeves was een historisch Engels merk van
crossmotoren.
Greeves: Invacar Ltd., later Greeves Motorcycles,
Thundersley, Essex (1953-1978)
T
Tweede van
links met snor Bert Greeves en in de rolstoel zijn
neef Derry
Preston Cobb.
Het
Engels
merk, oorspronkelijk bouwer van invalidenvoertuigen, en dat
later vooral beroemd werd door motorcrosssuccessen.
Het werd opgericht door Bert Greeves, die een gemotoriseerde
rolstoel voor
zijn gehandicapte neef Derry Preston Cobb had gemaakt.
Samen gingen
ze deze
Invacar-rolstoelen
in serie bouwen.
In de jaren na de Tweede Wereldoorlog was dit een groot
succes.
In
1950
maakten ze een prototype motor met de
bedoeling een
nieuwe wielophanging voor de Invacar te testen.
Het werd een
zodanig succes dat ze ook motorfietsen gingen maken,
vooral
terreinmachines, waar van de eerste in 1953 de Hawkstone,
werd
tentoongesteld.
Oorspronkelijk
werden 248 cc Villiers-blokken gebruikt, naast blokken van
British Anzani.
Belangrijkste
deel van het frame was een gegoten aluminium balk, een
unicum
dat
waarschijnlijk werd toegepast omdat Bert Greeves zijn
vakmanschap
op dit gebied
wilde tonen.
Het meest gespecialiseerd was Greeves in vering dat gebruik
maakte van rubber silentblocs, later ondersteund met
schokdemping van Armstrong en Girling.
In 1973 ging
eigenaar Bert Greeves met pensioen en droeg het bedrijf over
aan Tiepolas
Ltd.
Hierna bouwde
men 169- tot 380 cc cross-,
trial-
en
enduromotoren
met
In mei
1978
na een zware brand, werd de productie van Greeves
motorfietsen
Puch-
en
QUB-
tweetakten.
beëindigd.
In Nederland was Frits Selling, invoerder van
Greeves en veelvoudig kampioen
met deze motor.
De
allereerste Greeves welke de Fa. Selling importeerde was
voor Rudi Boom
in
1959 en hij werd hiermee direct Kampioen van Nederland.!
Eerst de Greeves
Hawkstone,
later de
24 MDS en later de
Greeves Challenger MX2 van 1965.
Dit is een 250cc 2tact crossmotor. Dit model
kwam uit in 1964 met
een eigen gemaakte Greeves motor. De jaren
hiervoor gebruikte
Greeves altijd een Villiers blok.
Het 1964 (MX1) model had een slechte
versnellingsbak en zodoende werd
deze aangepast in het 1965 model (MX2). \
Greeves was één van de eerste die tweetakten
ging gebruiken
in de cross en zodoende waren zij de winnaars
van vele crossen
tussen 1959 en 1969.
Bij vele wedstrijden waren de eerste 10
plaatsen bezet door Greeves.
Door de combinatie van de grote kracht van de
2tact en het superlichte
frame (uit 1 stuk aluminium) en het gebruik
van polyester als tank en
spatborden was dit een winnaar in vele
wedstrijden.
Het was zelfs zo dat deze 250cc ook meedeed
in
de 500cc en toch nog alles kon winnen.
Hier een modellen overzicht van Greeves
Jaar |
Model Naam |
Type |
Inhoud Motorblok |
|
|
|
|
1958 |
25SAS
Hawkstone Special |
Motocross |
249cc
Villiers 2T |
1959 |
25SA
Hawkstone Twin |
Motocross |
249cc
Villiers 2T |
1959 |
24SAS
Hawkstone Special |
Motocross |
246cc
Villiers 31A |
1961 |
24MCS Moto-Cross |
Motocross |
256cc
Villiers 34A |
1961 |
24SCS
Hawkstone |
Motocross |
246cc
Villiers 33A |
1962 |
24MCS Moto-Cross |
Motocross |
246cc
Villiers 34A |
1962 |
24MDS Moto-Cross |
Motocross |
246cc
Villiers 36A |
1962 |
20SCS
Hawkstone |
Motocross |
197cc
Villiers 9E |
1963 |
24MD
Moto-Cross |
Motocross |
246cc
Villiers 36A |
1963 |
20SC
Hawkstone |
Motocross |
197cc
Villiers 9E |
1964 |
24MX1 Challenger |
Motocross |
246cc
Greeves/Albion |
1964 |
24MDS Moto-cross |
Motocross |
246cc
Villiers 36A |
1965 |
24MDS Moto-Cross |
Motocross |
246cc
Villiers 36A |
1966 |
24MX3 Challenger |
Motocross |
246cc
Greeves/Albion |
1967 |
36MX4 Challenger |
Motocross |
362cc
Greeves/Albion |
1967 |
24MX5 Challenger |
Motocross |
246cc
Greeves/Albion |
1968 |
24MX4 Challenger |
Motocross |
246cc
Greeves/Albion |
1969 |
250
Griffon |
Motocross |
246cc
Greeves |
1969 |
380
Griffon |
Motocross |
380cc
Greeves |
1970 |
380
Griffon |
Motocross |
380cc
Greeves |
1970 |
250
Griffon |
Motocross |
246cc
Greeves |
1971 |
250
Griffon |
Motocross |
246cc
Greeves |
1971 |
380
Griffon |
Motocross |
380cc
Greeves |
1971 |
380 QUB |
Motocross |
380cc
Greeves |
1976 |
380 QUB
mk2 |
Motocross |
380cc
Greeves |
Hieronder een overzicht van de diverse Greeves modellen.
1958, 25SAS 249cc
1959, 25SA Twin Pipe 249cc
1961, Greeves 24MCS
|
|
1962 Greeves 250cc
Hawkstone 24MCS |
1962 Greeves 250cc
24MDS |
|
|
1963 Greeves 24ME |
1963 Greeves 24MDS |
|
|
1964-Greeves- 250cc
Challenger |
1964-Greeves-Challenger MX1-250cc |
|
|
1965 Greeves 24MX2
250cc Challenger |
1967 Greeves 24MX5
250cc Challenger |
|
|
1967 Greeves36MX4
360cc Challenger |
1968-Greeves-Griffon-380-MX-2 |
|
|
1968-GREEVES-Griffon-380-MX |
1968 Greeves-mx4- 250ccChallenger |
|
|
1969 Greeves
250-380cc Griffon |
1969 Greeves 380cc
Griffon |
|
|
1971 Greeves 380cc
Griffon |
1973 Greeves 380cc
QUB
|
|
1974 Greeves 250cc
Griffon
Cheeny Greeves |
|