Pro MX Stage
MX-Brace logoOptiflex logo

De Greeves story.

Greeves was een historisch Engels merk van crossmotoren.

Greeves: Invacar Ltd., later Greeves Motorcycles, Thundersley, Essex (1953-1978)

 

T

Tweede van links met snor Bert Greeves en in de rolstoel zijn

neef Derry Preston Cobb.

Het Engels merk, oorspronkelijk bouwer van invalidenvoertuigen, en dat

later vooral beroemd werd door motorcrosssuccessen.

Het werd opgericht door Bert Greeves, die een gemotoriseerde rolstoel voor

zijn gehandicapte neef Derry Preston Cobb had gemaakt.

Samen gingen ze deze Invacar-rolstoelen in serie bouwen.

In de jaren na de Tweede Wereldoorlog was dit een groot succes.

In 1950 maakten ze een prototype motor met de

bedoeling een nieuwe wielophanging voor de Invacar te testen.

Het werd een zodanig succes dat ze ook motorfietsen gingen maken,

vooral terreinmachines, waar van de eerste in 1953 de Hawkstone,

werd tentoongesteld.

Oorspronkelijk werden 248 cc Villiers-blokken gebruikt, naast blokken van

British Anzani.

Belangrijkste deel van het frame was een gegoten aluminium balk, een unicum

dat waarschijnlijk werd toegepast omdat Bert Greeves zijn vakmanschap

op dit gebied wilde tonen.

Het meest gespecialiseerd was Greeves in vering dat gebruik maakte van rubber silentblocs, later ondersteund met schokdemping van Armstrong en Girling.

In 1973 ging eigenaar Bert Greeves met pensioen en droeg het bedrijf over

aan Tiepolas Ltd.

Hierna bouwde men 169- tot 380 cc cross-, trial- en enduromotoren met

In mei 1978 na een zware brand, werd de productie van Greeves motorfietsen

Puch- en QUB- tweetakten.

beëindigd.

In Nederland was Frits Selling, invoerder van Greeves en veelvoudig kampioen

met deze motor.

De allereerste Greeves welke de Fa. Selling importeerde was voor Rudi Boom

in 1959 en hij werd hiermee direct Kampioen van Nederland.!


Eerst de Greeves
Hawkstone, later de 24 MDS en later de

Greeves Challenger MX2 van 1965.

Dit is een 250cc 2tact crossmotor. Dit model kwam uit in 1964 met

een eigen gemaakte Greeves motor. De jaren hiervoor gebruikte

Greeves altijd een Villiers blok.

Het 1964 (MX1) model had een slechte versnellingsbak en zodoende werd

deze aangepast in het 1965 model (MX2). \

Greeves was één van de eerste die tweetakten ging gebruiken

in de cross en zodoende waren zij de winnaars van vele crossen

tussen 1959 en 1969.

Bij vele wedstrijden waren de eerste 10 plaatsen bezet door Greeves.

Door de combinatie van de grote kracht van de 2tact en het superlichte

frame (uit 1 stuk aluminium) en het gebruik van polyester als tank en

spatborden was dit een winnaar in vele wedstrijden.

Het was zelfs zo dat deze 250cc ook meedeed in

de 500cc en toch nog alles kon winnen.


Hier een modellen overzicht van Greeves

Jaar Model    Naam  Type Inhoud   Motorblok
       
1958 25SAS  Hawkstone Special Motocross 249cc  Villiers 2T
1959 25SA    Hawkstone Twin Motocross   249cc  Villiers 2T
1959 24SAS  Hawkstone Special Motocross 246cc  Villiers 31A 
1961 24MCS Moto-Cross Motocross 256cc  Villiers 34A    
1961 24SCS  Hawkstone Motocross  246cc  Villiers 33A
1962 24MCS Moto-Cross Motocross 246cc  Villiers 34A
1962 24MDS Moto-Cross Motocross 246cc  Villiers 36A
1962 20SCS  Hawkstone  Motocross 197cc  Villiers 9E
1963 24MD   Moto-Cross Motocross 246cc  Villiers 36A
1963 20SC    Hawkstone Motocross 197cc  Villiers 9E
1964 24MX1 Challenger Motocross  246cc  Greeves/Albion
1964 24MDS Moto-cross Motocross 246cc  Villiers 36A
1965 24MDS Moto-Cross Motocross 246cc  Villiers 36A
1966  24MX3  Challenger Motocross 246cc  Greeves/Albion 
1967 36MX4  Challenger Motocross  362cc  Greeves/Albion
1967 24MX5  Challenger Motocross 246cc  Greeves/Albion
1968 24MX4  Challenger Motocross  246cc  Greeves/Albion   
1969 250 Griffon Motocross 246cc  Greeves
1969 380 Griffon Motocross 380cc  Greeves
1970 380 Griffon Motocross 380cc  Greeves
1970 250 Griffon Motocross 246cc  Greeves
1971 250 Griffon Motocross 246cc  Greeves
1971 380 Griffon Motocross 380cc  Greeves
1971 380 QUB Motocross 380cc  Greeves
1976 380 QUB mk2 Motocross 380cc  Greeves

Hieronder een overzicht van de diverse Greeves modellen.

 

1958, 25SAS  249cc

 

1959, 25SA Twin Pipe 249cc

1961, Greeves 24MCS

1962 Greeves 250cc Hawkstone 24MCS 1962 Greeves 250cc 24MDS
1963 Greeves 24ME 1963 Greeves 24MDS
1964-Greeves- 250cc Challenger 1964-Greeves-Challenger MX1-250cc
1965 Greeves 24MX2 250cc Challenger 1967 Greeves 24MX5 250cc Challenger
1967 Greeves36MX4 360cc Challenger 1968-Greeves-Griffon-380-MX-2
1968-GREEVES-Griffon-380-MX 1968 Greeves-mx4- 250ccChallenger
1969 Greeves 250-380cc Griffon 1969 Greeves 380cc Griffon
1971 Greeves 380cc Griffon 1973 Greeves 380cc QUB
1974 Greeves 250cc Griffon

Cheeny Greeves

Verder naar de MX Fotobox 

  E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Müller