De
Harry
Sint Anthonis
Voor deze rasechte Noord-Hollander
was Sint Anthonis ver van huis. Voor mijn 18e verjaardag reed mijn
moeder me als kado (toen nog cadeau) met een paar vrinden naar de
Internationale cross te Bergharen (zie foto, wie?), een hele reis. Dat
was in 1965 en zag Zweden, Engelsen, de Nederlandse top, Belgen etc, de
sterren van die tijd.
Zware baan en zware machines, dat waren pas kerels, zo hard door het
zware zand.
Paar jaar later naar Sint Anthonis, dat was nog verder van huis. Via
Utrecht, Den Bosch dan langs de Zuid Willems vaart naar Beek en Donk,
dan dwars over via Gemert en Elsendorp naar de grote openingscross van
het voorjaar. Daar keek je maanden lang naar uit.
Sint Tunnis ... tsja dat
was voor deze Noordhollander het mekka in de 60's en 70's. Carlqvist in
tranen op het podium in 83, 4 jaar eerder liet Swa de monteur van Noyce
me binnen in de tent en liet me de foto's maken van de fabrieks Honda,
ontmoette Gerrit daar in 1968 en die band bestaat nog steeds. Magisch
Sint Tunnis!
Vond nog een oude Sint
Tunnis foto. We hadden in ons dorp een techniekclub en uit naam daarvan
vroeg ik een perskaart aan en kreeg die elk jaar ook van Koos. Alleen al
de rit naar Brabant was een opwindend feest, alle grote coureurs en de
nieuwste fabrieksmachines
In mijn jeugd zag je bij ons zelden
een auto met crossmotor op de aanhanger, dat was een bezienswaardigheid
mensen.
Heel af en toe kocht in MOTOR als
er een crosser op de voorplaat stond, herinner me Boompie op zijn Cotton
met open uitlaatje.
Boompie op Cotton, man
van veel woorden (altijd lachen) en op nog ongelooflijk veel meer
motormerken, zie hier op Motocross Advies de Rudi Boom foto's
Hiernaast
de foto is van Sint
Anthonis waar Ake Jonsson zijn titel verspeelde.
Jeugdherinneringen,
Ettelbruck Luxemburg, beslissend voor diverse wereldtitels. Sorry hoor
maar dit zie ik liever dan de GP's van vandaag ... behalve het stof
uiteraard.
Nu kijk ik af en toe naar Motors TV
en de MXGP, hou het geen 10 minuten vol al was de GP in Leon afgelopen
zondag bere-spannend in de MX2 ... moedig van JH en sterke 2e manche van
de nieuwe kampioen
Gaillefontaine
Brutaal zo veel volk,
brutaal ook wat een circuit.
Motul spandoeken, een Frans olie merk en tienduizenden toeschouwers. Ik
heb veel Franse circuits gezien en moet me al heel erg vergissen als dit
niet Gaillefontaine is op de krijtrots ter plekke. Eind 70-er jaren
zagen we daar prachtige 500 GP duels met een handvol Russen erbij en tot
begin 80’s werd daar geknokt om WK punten.
Op de foto meen ik een van de rijders aan zijn stijl te herkennen, Brad
Lackey op Kawa nr 14, ik neem aan dat dit de 1980 GP van Gaillefontaine
is. Dit kleine plaatsje ligt globaal tussen de Belgische grens en
Parijs.
Ik heb ff gespit op internet en vond een foto van nr 14 Brad Lackey en
inderdaad op Gaillefontaine. En ik vond een foto van het programmaboekje
met voorop een foto van een de 1979 GP op deze zware spectaculaire met
Lackey 12, teamgenoot Noyce 25 en Mikkola 15.
En wat iedereen al zei, wat een volk !!
Belachelijk en teleurstellend dat dergelijke moeilijke circuits niet
meer opgenomen zijn in het huidige WK. Het zal wel weer om geld draaien,
een organisator moet Youthstream een bedrag overmaken tussen de 200 en
350 duizend euro plus een deel van de reklame. Niet gek dat een aantal
van de klassieke GP circuits die kans en de risico’s aan zich voorbij
laten gaan.
Mooi deelnemersveld -
logisch dat daar 40.000 mensen op af kwamen. En inderdaad tegen een
redelijke prijs. Vroeger was alles beter ... het is niet waar. Maar in
dit geval wel
Ik
doe een gok, de andere rijder in gevecht met Brad is Hakan Carlqvist !
Ik kom hier snel op terug, ff spitten in mijn schoenendoos,
Eureka (denk ik) … ik wist dat ik deze foto ergens in de oude doos had
gezien en volgens mij is dat inderdaad Carlqvist tegen Lackey op de
foto.
Waar zouden we zijn
zonder internet … en onze herinneringen uiteraard.
Eureka (denk
ik) … ik wist dat ik deze foto ergens in de oude doos had en volgens mij
is dat inderdaad Carlqvist tegen Lackey op de foto van Vic.
Op mijn foto hieronder zie je Carla in actie
in 1980 op Gaillefontaine, kijk goed en je ziet de gezichtsuitdrukking,
in elk geval een open mond die lijkt uit te schreeuwen 'hey maak geen
fouten', we weten hoe hard Håkan was voor zichzelf.
Kan me nog bleke gezichten bij de Japanners
van Yamaha herinneren als de stoere Zweed met problemen of erger had af
ter rekenen. Op die momenten was louter zijn monteur Tommy Jansson de
enige die in de buurt mocht komen en Carla’s vriendin Anneli hield wijs
enige afstand … net als wij journalisten overigens.
Hakan’s Yamaha was een beest van een machine,
the motor of death. In VisorDown vond ik de Top 10 Hardest Rides Of All
Time. Op nummer 9 Håkan Carlqvist met deze tekst:
Fitted with an air-cooled engine nicknamed
‘The Motor of Death’ in the US, the works Yamaha 500cc crosser was not
the most sophisticated or smooth unit in the days of big MX two-stroke
engines.
Håkan Carlqvist was the only man who could
win on them, even though he had to put tape all over his battle-scarred
hands to stop them blistering.
Drie jaar later werd Carla wereldkampioen in
Sint Anthonis. In de Franse GP te Iffendic (entree 70 franc) dat jaar
had hij tot het einde geknokt tegen van Velthoven en Thorpe in de tweede
mache die hij als tweede achter Malherbe beeindigde ondanks diverse
blessures als twee gekwetste ribben en een beknelde zenuw in de rug.
“Ik was maar 80% fit en verloor 15 punten in
de eerste manche door een lekke band. In de tweede manche kon ik het
nauwelijks volhouden. Tot Tommy me aangaf nog maar een paar ronden dus
ik zette door.”
Uitgewoond kwam de stoere Zweed over de
finish en moest van zijn motor getild worden. Maar door deze inzet en de
12 punten won hij dat jaar de titel tegen de fraaie en veel makkelijker
te rijden fabrieks Honda’s! Malherbe werd tweede op 7 punten achterstand
dus die inzet in Iffendic was cruciaal geweest
Het
oude circuit van Mongay
Een jaar of wat geleden
op de zaterdagse kwalificatie voor de MX1 GP op Bellpuig in Spanje was
het weer bar en boos en de trainingen werden gestopt. Dat gaf me tijd om
niet heel ver van Bellpuig op zoek te gaan naar het oude circuit van
Mongay. Bij dat dorpje vond ik nog delen van hun circuit waar vele GP’s
in de 70’s en 80’s plaatsvonden tot het eind 80’s definitief sloot. En
ik vond nog oude restanten als de Caixa brug in een verlaten landschap
waar boeren het roer hadden over genomen.
Hier een startfoto van
mogelijk de laatste 125 GP op Mongay. Het jaar ..?
Er gaat zichtbaar iets
fout en onderop de toekomstige kampioen dat jaar. Sommige coureurs
maakten dikwijls de fout door te denken dat de fotograaf dan meteen
toesnelde om hem te helpen als hij in het zand beet. De amateur
‘klikker’ zou dat doen en daarmee zie je meteen het verschil wie staat
hier zijn werk te doen en klikt gewoon door. Eerst de foto en dan pas
helpen indien nodig was ons devies. Niemand hoeft zich te blesseren
of erger maar het zit in de mens heh dat velen een klapper wel kunnen
waarderen of er zelfs op rekenen.
Elke maand ‘Crash and
Burn’ in MXAction, jarenlang al een fenomeen.
Hoe maak je de beste
crashfoto? Met een flinke dosis geluk mensen, soms voel je het aankomen.
Ik stond bij het maken van deze foto op Mongay in de tweede bocht na de
start en verder was er alleen nog de Japanse collega Shigeo Kibiki.
KlikKlikKlikKlik hoor ik
naast mij de camera motordrive en beiden weten
we ‘die staat erop’.
Ik draai me om en lach
naar de gewaarde collega:
“zo ik heb de beste foto voor bij mijn
wedstrijdverslag.”
Kibiki lacht terug zoals
alle Japanners dat doen.
“Ja ik heb de serie ook maar nee wij publiceren
geen crashfoto’s.”
... Huuuuhhhhh ??
Norg
Norg uniek starveld ja,
lekker lang circuit, dat is makkelijk werken voor de fotograaf haha. De
toeschouwer krijgt weinig ronden te zien voor zijn geld dat wel
natuurlijk. Een klassieke wedstrijd, jammer jammer .. ja is GW
Motorcross te
Nieuwe Niedorp
Nog een foto van de
motocross op de Langereis te Nieuwe Niedorp, sfeerplaatje. Het was op
het land van boer Liefhebber - kijk dat is een passende naam ! Dit was
destijds de enige cross met rijders uit het hele land aan de start,
smullen dus voor ons broekies.
LEUKE REACTIE GEVONDEN MENSEN:
Als reactie op Uw oproep om meer gegevens betreffende de geplaatste foto
van de motorcross wedstrijd ( tussen de strobalen ) in het Schager
Weekblad van 2 april kan ik U wat gegevens verstrekken. Het betreft de
jaarlijkse motorcross van de Niedorper Motor Club gehouden op 13
augustus 1967.
Het motorcross gebeuren was in die jaren bij de Fam. Freek Liefhebber
aan de Langereis in Nieuwe Niedorp. Ik weet nog de namen van
verschillende crossers Nr. 54 is Henk Lanting uit Assen en
Nr. 98 is Jan Schenk uit Westzaan.
En wat ik natuurlijk heel erg leuk vind is dat de kopman op de foto ik
zelf ben (Ard Smit) Nr. 225 was in dat jaar mijn nummer.
Ard Smit (16-05-1946) - Nieuwe Niedorp - 8 april 2009
#
Afzien
in de Niedorper Prutrit, fameus onder de enduro rijders. Mannen sleurend
aan hun machine, op de knieen in de prut, tot aan de tank onder water.
Ik kan de foto's niet meer vinden als bewijs. Ik racete de mannen
achterna voor foto's op verschillende mooie locaties. Deed dat zo
gehaast toen ik leuks zag, de auto uitsprong en klik ... draai me om en
zie mijn Opel Ascona onderaan de dijk met de neus in een sloot. Voor een
geeltje (voor de jonkies 25 gulden) trok een boer hem eruit. Geen schade
maar wel 10 cm water binnen. Tsja ik had hem net een paar weken
ingeruild en wachtte op mijn nieuwe dus oude kranten een week lang erin
... en inleveren zonder iets te zeggen
Kerstcross
Uiteraard was ik erbij
... feestdagen: niks voor mij dus lekker buiten spelen. Was dit het jaar
dat Schmitz won ..?.. ik herinner me de keer dat Fransje S won ... maar
spikes had gemonteerd.
Jammer van Valkenswaard
vond ik wel de kermis ...snap het wel, als dat meer geld in het laatje
brengt is dat fijn maar jammer als de cross op zichzelf niet genoeg
pecunia oplevert.
Over het laatje
gesproken ... was het niet ooit zo dat het laatje weg was ... stond dat
niet in de krant - of zo ??
Ruskeasanta Circuit
Het fameuze Ruskeasanta (letterlijk: rood zand –
de naam van het gehucht in de buurt) circuit werd dik 20 jaar geleden
gesloten voor de jaarlijkse GP’s. Dit crosscircuit lag naast de
landingsbaan van Helsinki airport en Kurt Nicoll won in 1992 de laatste
500 GP met een 1e en 2e plaats.
Ik heb er Mikkola na felle strijd zien winnen,
DeCoster er zien crashen in de start na een tikkie door Louis Ristori.
Jacky Vimond ging ook in de start onderuit en hield zich stil zodat de
race werd stopgezet.
Malherbe sleepte ondanks een lekke achterband een
geweldige uitslag uit de strijd. Gerard Rond werd na de tweede manche
gecontroleerd en men vond een paar kettingen in de filterkast. De
Amerikanen imponeerden op Ruskeasanta in 1984 in de MX des Nations maar
België won, enz, enz.
De laatste GP die ik me herinner op Ruskeasanta was in 1993 en Greg
Albertijn werd op daar 250 cc wereldkampioen met de GP van Japan nog te
gaan. Dat was een mooie dag voor de Finse Sinisalo mensen die Albee toen
kleedden. Voor mij persoonlijk was dat een emotioneel moment na twee
prachtige en succesvolle jaren samenwerking voor het Finse crossmerk met
Greg. Vol zelfvertrouwen streek hij daar zijn tweede wereldtitel op en
voor de mensen van de fabriek was dat onvergetelijk.
Ik weet nog goed dat ik meen Veronica met een paar dagen vertraging die
GP’s toen uitzond (Bob de Jong ..?) en onder die 250cc Ruskeasanta race
plaatste men een liedje dat me bij de keel greep. Meteen liep ik naar de
platenwinkel en vond uit welk nummer het was: “I believe” van Joe
Satriani. Toepasselijker kon niet!
Greg Albertijn is namelijk Born Again Christian en ik heb hier al eens
uitgelegd dat Greg een gelovig mens is. Diverse keren zat ik voor de
start van een GP bij hem en zag hoe zich voor een race voorbereidde. Hij
las dan wat teksten uit zijn kleine bijbel en kleedde zich aan. “Hoe
lang nog,” vroeg hij dan en als het moment daar was stapte hij vol
vertrouwen als mentale winnaar uit zijn caravan en liep lachend langs
zijn concurrenten naar de start … en won meestal ook.
De Vantaa Motor Club kreeg niet lang daarna een nieuw circuit aan de
andere kant van het vliegveld van Helsinki. Een baan die niet in de
schaduw kan staan van het klassieke Ruskeasanta circuit. Dat was
namelijk een mix van echt zand met harde stukken en grote sprongen. Daar
reden de Hollanders en Belgen graag, mijn eerste bezoek aan Ruskeasanta
was in 1976 (met Bob ’Twin Air’ Tuin) en Finland was toen nog een andere
wereld.
Toen we een kleine maand terug voor een rondreis in Finland waren en op
vrijdag terug vlogen vanaf Helsinki reden we nog even naar Ruskeasanta.
Er is niets wat nog aan de oude baan herinnert
(zie foto), er is veel industrie bijgekomen in de omgeving en er ligt
nog een zandvlakte.
Toen wij er rondneusden kwam er een Finse jongen
op een trialmotor voorbij pruttelen. Oh ja, het kerkhof op 200 m afstand
lag er nog net zo bij als in al die GP jaren.
“Als het mis gaat kunnen ze je hier meteen
begraven”, was toen een sick joke.
Over Namen en Carlsbad
De films van
Champion en ook soortgelijke Castrol films -cross en
wegrace- van het seizoen kon je vroeger als motorclub
lenen voor een filmavond.
Het brengt
vele herinneringen terug. Op 1.16 minuut in de film zie
je mij staan .. nou ja het bewijs dat de Yamaha ff
wegbrak van achteren en click zei mijn camera. Gerrit
volgt op de voet, ik heb dit al vaker uitgelegd. Na de
laatste GP in Zwitserland gaf Yamaha een dikke barbecue
zo eindigt deze film. Je ziet aan het begin ook Wiebe
Plötz met Gerrit´s zwager, vele rijders en dames en
Yamaha mensen meesmullen.
Tijdens die knaagpartij kwam dat gevecht op de Citadel
nog eens ter sprake en noemde ik Gerrit´s uitspraak dat
Heikki toen wel op de limiet reed. “Helemaal niet” was
Mikkola’s giftige reactie en nu op de film ziet het er
inderdaad uit alsof hij op het moment van de foto een
gat raakte en daarom dwars kwam te staan. Echter de
sfeer tussen Heikki en mij was altijd goed geweest en
gebleven. Dat is ook in deze film te zien op minuut 5.10
tot 5.20 daar zie je ons in gesprek met Gerrit .... ah
what memories, die bijna 40 jaar zijn werkelijk
omgevlogen.
Dit was een Champion film door de Engelse crew van CH
Wood, het commentaar werd gedaan (zie in de inleiding)
door Bruce Cox. Dat was niet zomaar iemand, Gavin Trippe
en collega Bruce Cox waren Engelse motorsport
journalisten die met hun firma Trippe/Cox associates de
Carlsbad 500 Hang Ten Grand Prix sinds 1973 groot
maakten. Hang Ten was eerste 5 jaar titelsponsor van de
Carlsbad GP - een GP die Gerrit Wolsink als King of
Carlsbad afsloot!
Carlsbad was eerder onderdeel van de Trans Am serie
waarmee Amerika werd wakker geschud dat motocross een
geweldige sport was. Zo konden de locale matadoren in
deze opkomende tak van motorsport zich beginnen te meten
met de Europese helden. Pierre Karsmakers koos voor zijn
carrière in de USA en leerde velen daar de kneepjes en
is tot vandaag een held.
In 1973 gaf de FIM aan Carlsbad WK status en Willy Bauer
won beide manches. Wolsink won vanaf 1974, in 1977 en
1978 won Mikkola en de laatste Carlsbad GP was in 1986.
Jim Pommeroy was de eerste Amerikaan die een manche won
in 1977. Heel verrassend was Marty Moates de Amerikaan
op een prive LOP Yamaha met een dubbele overwinning in
1980, gevolgd door Chuck Sun in 1981. De overwinning van
Danny Chandler in 1982 was opvallend te noemen ondanks
een paar valpartijen in de tweede manche. Het was
sowieso een GP om te herinneren want bij een val brak
Malherbe in die race zijn been en was het seizoen voor
hem ten einde.
De laatste Carlsbad GP was in 1986 en de dubbele zege
ging naar Ricky Johnson. De Amerikaanse toppers hadden
overtuigend bewezen de kunst toen al lang afgekeken te
hebben van de Europese invasie. Voor wie het op de kaart
wil opzoeken, Carlsbad ligt iets van de kust tussen LA
en San Diego. Het was een zwaar en spectaculair circuit
dat aan het einde blauw stond van de bandensporen, het
was met dik 40 graden altijd bloedheet en rustig blijven
en energie sparen was het devies.
VAN WEDSTRIJDEN DIE
NIMMER TERUGKEREN
Ach Namen ja, ik dacht er aan na een foto die
Kees Roelands vanmorgen plaatste van mijn eerste voorplaat op MOTOR.
Die Grand Prix de Namur was een feest en
nachtmerrie tegelijk. Op zaterdag probeerden we het eerste deel van het
circuit te lopen vanaf de Esplanade onder het bruggetje door en dan
verderop rechtsaf, schuine kanten en klimpartijen. Met nat weer helemaal
een ramp met een paar kilo camera’s om je nek en maar foto’s schieten om
die eventueel later te gebruiken want tijdens de wedstrijden kon je daar
nauwelijks nog komen.
Tot slot van de zaterdag bijpraten met de
rijders en aanhang, vissen naar het laatste nieuws, de geruchten wie
gaat waar en zo meer want het seizoen naderde zijn einde.
Op zondag vroeger dan gewoonlijk uit bed en
naar het circuit anders kwam je zeker niet meer boven met de auto. Er
was naast die befaamde tribunes bovenop de Esplanade een kleine
parkeerplaats voor de pers dus snel je plekje zoeken. Het hielp wel als
je wat mensen kende van de organisatie en Belgische collega’s waren
altijd heel behulpzaam. Daarna je aanmelden in de bus voor de uitslagen
aan het einde van de dag.
Vervolgens begonnen de laatste trainingen en
dan liep ik in rechte lijn naar beneden naar het café waar o.a. Carla
geschiedenis schreef. Voor je dat herkenbare punt had bereikt zaten nog
wat lastige afdalingen en bochten. In één ervan daar schoot Heikki onder
de afrastering door in 1979, het einde van zijn carrière.
Het begon dan al aardig vol te lopen, Belgen
en Fransen zaten aan het stokbrood en moedigden hun rijders aan. Veel
mensen met het programmablad in de hand want vaste nummers hadden de
rijders toen nog niet. Maar uiteraard herkenden ze hun helden van een
afstand. Met twee gebalde vuisten hing men ver over het touwtje van de
afzetting, het spel kon beginnen.
Na het café begon de klim naar de top zoals
Kees dat schetst. Eerst nog wat foto´s maken, om te beginnen bij dat
opstapje na het café waar de mannen overheen vlogen en op de foto had je
dan het herkenbare café. Dan verder tussen de aangroeiende menigte naar
de rechter bocht met muur vanwaar de lange klim in stappen naar de
Esplanade begon. Er ontstond al een gezonde spanning onder het vroege
publiek.
Aan de linker kant van die klim had je een
afgrond waar je zeker niet in wilde belanden. De brutaalste rijders
vlogen hier met de koppen door het gebladerte. Vlak voor de top lag een
klein bultje en Mikkola legde ooit uit hoe hij dat als opstapje
gebruikte om in één ruk naar de laatste hindernis te vliegen. Dan de
landing op het beton van de vlakke Esplanade.
Op de racedag naderde de eerste GP start rond
14.00 en je voelde een enorme energie loskomen van de tienduizenden
toeschouwers uit alle landen die al opgewarmd waren door de hete zon,
bier en “wie gaat er winnen”. Ik heb wel eens mijn eigen hartslag
opgenomen vlak voor een GP start, die kwam boven de 150 uit, een stuk
betrokkenheid neem ik aan speelde mee.
Als journalist/fotograaf kon je tijdens de
wedstrijden nauwelijks nog beginnen om meer dan de Esplanade af te
sjouwen. OK een startfoto aan het hek, in de eerste bocht. Of ik vond in
de tweede bocht naast het torentje een plekje (zie bekende foto, Mikkola
houdt de Yamaha goed vast) als je in je beste Frans om ruimte vroeg aan
het publiek.
Op tijd wegduiken voor rondvliegende stenen
of kluiten. Sommige collega’s maakten van de tribunes een prachtige
startplaat met een totaaloverzicht. Maar dan was je die eerste momenten
van de races niet in staat snel naar een andere plek te rennen waar iets
gebeurde. En meteen onthouden of opschrijven wie er meteen vooraan
aanlagen, wie de start had gemist.
De spanning: wie kwam er als eerste weer de
Esplanade op springen. Speaker Jos van Luydt schreeuwde de boel bij
elkaar afgewisseld met die Franstalige collega, hoe heet hij ook weer?
Ach ja vele jaren later probeerde men de Esplanade om te bouwen naar een
op een stadioncross lijkend deel met veel en hoge sprongen maar niks
haalde het bij het origineel.
Omdat wij ook het verhaal schreven probeerde
je zo goed en zo kwaad elke ronde de stand bij te houden in een klein
notitieblokje, tegelijk beetje goochelend met je camera. Daarom moest je
als verslaggever ook wel boven blijven en veel van wat zich in het bos
afspeelde missen en later navragen bij de rijders. Voor een deel zal
mijn herinnering aan Namen en vele andere GP´s overeenkomen met die van
anderen die als publiek en fan die races meemaakten.
Na afloop de rijders en anderen af gaan voor
wat uitspraken, de uitslagen oppikken en met naaste collega´s de stand
der dingen doornemen. Namen was speciaal, heet vaak en druk, loeidruk.
Eigenlijk een onmogelijke plek voor een motor terreinwedstrijd maar toch
een klassieker met onvergetelijke gevechten en volop drama. Tijden die
nimmer terug keren en wij kunnen zeggen: we waren er bij!
Dan begon het lange wachten voor je auto weer
vrij van andere stond en het afdalen kon beginnen zonder in een lange
file te geraken. Dus eerst wat eten bij een van de cafeetjes aan de
Esplanade. Vlaamse frieten die toen vast niet zo heetten, Steak hachee,
Crêpes Suzette en een wafel of ijsje toe. Als je wilde kon je met het
kabelbaantje een ritje maken maar ik was daar geen held in.
Pas uren na de
finish begon de reis naar huis of de redactie. Soms was de wereldtitel
tijdens die dag van de GP op de Citadel van Namen beslist zoals de dag
van de glorie van Mikkola, Noyce, Geboers en Everts. Ik zal vast niet de
enige zijn met zulke geweldige herinneringen aan Namen. Ach ja ze liepen
zo maar uit de pen ...
SITTENDORF - JARENLANG
DE WK OPENINGSRONDE
Sittendorf was jarenlang rond begin april de opening van het 500cc WK
motocross maar dat eindigde in 1998 en sindsdien zijn er nog wel
nationale wedstrijden op dit roemruchte Oostenrijkse circuit. Mikkola en
DeCoster maar ook Thorpe en Malherbe vochten er geweldige duels uit lang
nadat drie Zweden het spektakel vele opeenvolgende jaren dicteerden.
Het
begon al jaren eerder in 1957 op de steile heuvels bij Mödling waar het
gehucht Sittendorf ligt. Met rollende stenen was het in die beginjaren
best lastig om goed rond te komen, tel daarbij diverse afhangende
off-camber bochten.
Voeg
er aan toe dat er nauwelijks tot geen (borst) beschermers waren dus met
een beetje pech werd je beschoten door rondvliegende stenen.
Sommige rijders werden op de knieëen gedwongen door de moeilijkheid van
het circuit of bij het ontwijken van een gevallen rijder zoals een foto
toont met nr. 66 Alfred Taudtmann..
Anderen vochten zich omhoog door het stof, dat hoorde er allemaal bij.
Er waren minder gelukkigen die hun machine achterover trokken bij het
beklimmen van de berghellingen.
Let
op de vele toeschouwers en ook de kleding van die tijd zoals mannen met
hoeden en vrouwen met hoofddoekjes dat toen heel gewoon was ... Iedereen
er met zijn neus bovenop, achter een dun touwtje. Een simpele aanwijzing
van een agent of commissaris werd meteen opgevolgd, zo ging dat toen
(nog).
En
voor close racing had je geen topnamen nodig, dat toonden de locale
matadoren nrs. 63 en 64 Hans Grundacker en Herbert Huber. Ik noem een
paar onbekende namen uit respect voor alle mannen die de strijd met het
Sittendorf circuit aandurfden.
Geniet van deze oude foto's - er zijn vast insiders die alle namen erbij
kunnen noemen, ik zeg alleen dat Zweden en Engelsen en ook Hollanders
deelnamen maar ook Russen en Belgen en notabene 2 Australiërs (met
Kangaroo op hun helm) en zelfs een Amerikaan (met Amerikaanse vlag op de
borst).
Waar
kwamen die overzeese gasten vandaan vraag je je af. Uiteraard stonden er
op de startlijst ook handenvol locale rijders. Ja ik zie ook Nilsson,
Lundin, Tibblin (de kampioenen van toen), Broer en Jan Dirkx, Smith ...
en noem ze maar op.
Jammer dat die klassieke GP circuits als Sittendorf en Payerne (ook aan
het begin van het GP seizoen) en noem ze allemaal maar op "onbruikbaar"
werden in de ogen van de moderne organisator.
|