Klik
hieronder voor informatie over de volgende MX onderdelen
Overleg met de monteur
is van groot belang, zeker direct na afloop
van je
training en of wedstrijd.
Brandstof
Deze moet in stevige
benzine bestendigde kannen en of tanks worden vervoerd en
opgeslagen.
Onderhoudsmiddelen
Oliλn en vetten zoals
vork versnellingsbak - meng en smeeroliλn behoren
tot de standaard uitrusting
van de monteur.
Daarnaast zijn ontvetter
en schoonmaakspullen ook materialen welke niet
in zijn uitrusting mogen
ontbreken,
Poetsdoeken en of poetspapier al dan
niet op een rol zijn noodzakelijk om schoon te kunnen
werken.
Milieumat
Gezien de
reinigingsmiddelen waarmee aan je motor wordt gewerkt is het
voor
een beter milieu van
belang dat we
allemaal deze
mat gebruiken.
Hogedrukreiniger
Op de meeste circuits
is het gebruik van een hogedrukreiniger verboden,
wel zorgt de
organisatie er voor dat er een plek en vaak ook apparatuur
aanwezig
is zodat je wel je motor
kunt afspuiten.
Dit heeft ook met verleende vergunningen en het behoud van
ons
milieu te maken.
Tip:
Gebruik een
hogedrukreiniger niet direct na afloop van je wedstrijd terwijl je
motor nog warm is,het
resultaat is namelijk dat er zich binnen in je blok,
carburateur en uitlaat condens gaat
vormen die het functioneren van je
machine gaat tegenwerken.
Tip:
Gebruik als er veel
modder op het circuit aanwezig is een gebruikte
dameskous om over je voor en achterspatbord
heen te trekken,
zodat je na de race gemakkelijk de modder kunt
verwijderen.
MX wedstrijd motor
Waar koop ik mijn motor
Klasse keuze
De vragen die jij je
als aankomend motocrosser moet stellen zijn:
Waar
koop ik mijn motor?
Kopen kun jij je motor
bij een erkende dealer of van een collega rijder,
je hebt dan de keuze uit een nieuwe
of een gebruikte machine.
Hierbij moet je zelf denken aan:
Je eigen
financiλle situatie,de toestand waarin het te kopen materiaal zich
bevind,
denk
hierbij ook aan garantie afspraken en
aankoop kortingen.
Kleur type en model zijn vaak ook belangrijke
punten om op te letten.
Maar verder is het goed om
onderstaande punten te
letten bij aankoop
van een gebruikte MX
motor.
-
De bougie, de kleur
geeft vaak aan hoe de motor er van binnen uit ziet,
-
De compressie,heeft
de motor nog voldoende tegendruk als je op de
-
kikstarter drukt?
-
Speling op de
krukas,voel aan het vliegwiel of laat dit opmeten door een
-
goede
monteur
-
Het luchtfilter,mag
absoluut niet vuil en vol met zand zitten
-
Het frame,kijk naar
scheuren en of beschadigingen bij lasnaden
-
Vering,voel of
de demping nog wel voldoende is en de vering niet doorslaat tot op
-
e bodem als
je er eens stevig op
drukt
-
Het
koelsysteem,zit er voldoende koelvloeistof in als je in de
radiator kijkt
-
Achterbrug,heet
die niet te veel speling
-
De wielen,zijn
deze nog rond en hebben ze niet de veel beschadigingen,
-
en zitten
alle spaken er nog in?
-
Alle bedienings
handels,met weinig speling en niet gebroken?
-
Als je al deze
zaken eens rustig bekeken hebt dan kun je besluiten tot aankoop
van een
gebruikte MX motor, zijn te veel
zaken niet in orde besluit dan
even te wachten en kijk voor een andere
aankoop,omdat een machine
met te veel
gebreken te veel geld gaat kosten.
Welke klasse is
voor mij geschikt?
Om te bepalen in welke
klasse je zou willen rijden zijn er een aantal
punten
belangrijk,zoals:
|
Het persoonlijk gewicht van jouw als rijder
|
|
De lengte van jouw
als rijder
|
|
Het aantal
wedstrijden in jouw omgeving
|
|
Als je jong
begint bouw dan op vanaf b.v.50- 60cc -80cc-125-250 naar b.v 450 /
500cc in tweetact of viertact.
|
Als je
problemen had tijdens het rijden!
Wat was
de oorzaak van het probleem
vandaag ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wedstrijd
afstelling
Als je eenmaal de gelukkige bezitter bent geworden
van een heuse
motocross machine
zal ik je nu wat punten aanreiken om je motor aan te
passen aan je
persoonlijke wensen.
Je MX motor moet per circuit worden afgesteld.
Dit moet je zelf uit ervaring gaan leren.
Bij de eerste meters op het circuit
met een standaard motor zul je
meteen merken dat
er verschillende zaken niet functioneren zoals je wel
zou willen,en
dus anders zijn dan
dat jij je hebt voorgesteld.
Je zult daarom na dit
eerste trainingsrondje beginnen met sleutelen aan je motor.
Vanaf dit moment
begint het opdoen van ervaring in de
motocross.
Mijn advies is om vanaf dit eerste moment een
LOGBOEK bij te houden over
de techniek en
de wijzigingen
welke je al dan niet met succes
veranderd aan je motor.
Op den duur verzamel
je op deze wijze een onbetaalbare schat aan ervaring
op zowel technisch als ook
afstel gebied waarvan je in je verdere
wedstrijd carriθre steeds
weer gebruik kan maken.
Vanzelf kom je tot inzicht dat door het bijhouden van je logboek en
het zelf sleutelen je
kan komen tot de maximale afstel gegevens van je
motor waardoor rijden een plezier wordt en de resultaten
niet achterwegen zullen blijven.
Stuur
De afstelling van het stuur vergt
enige uitleg, zorg er altijd voor dat
al je bedieningshandels zoals koppeling, rem en gas goed en
soepel te
bedienen zijn van uit zit als ook vanuit staande positie.
De stand van je stuur altijd zo zetten
dat je handen er als je ontspannen op de
budysit zit makkelijk omheen vallen
vanuit een positie met gestrekte armen
Ook het gebruik van
een beschermhoes over de middenbuis van je stuur is uit
veiligheidsoverweging
aan te raden, bedenk maar eens dat je er
met je kin of onderbuik mee in aanraking zou
komen.
Zit en staan positie
Een samenspel tussen
de afstand van het stuur, voetsteunen en je budysit
geven mede de mate van
handelbaarheid aan van je MX motor.
Zorg er voor dat je
voetsteunen recht staan en niet afhangen zodat je er
onder het
rijden niet vanaf schuift zowel
zittend als staand op de steunen
moeten alle bedienings organen makkelijk en soepel te
bereiken en te bedienen zijn.
Let er op dat je
voetsteunen recht staan en niet afhangen,hierbij is het gevaar
aanwezig
dat je van je steunen
kan schuiven met alle gevolgen van
dien.
Handels
Gas, rem en
koppelingshandels zijn er in verschillende modellen en
uitvoeringen, je bepaald je eigen keuze door
het uittesten welke voor
jouw
gevoel het prettigste zitten en werken.
Ook de handvaten ook
wel grips genoemd zijn er in verschillende modellen
en kleuren, om ze te bevestigen is
ere speciale lijm te verkrijgen,
zorg er voor dat ze goed vast zitten want als
ze van je stuur afschuiven
kan dit zeer gevaarlijk zijn en je kan er
je race zeker niet mee
uitrijden.
Vaak zie je bij
toprijders dat er een of twee dunne draadjes met een tang in
de
groeven worden gedraaid zodat
dit nog een extra zekerheid
geeft
dat ze niet verschuiven.
Afstelling van het
koppeling - en remhandel moet zo gebeuren dat je zowel
zittend als
staand op de steunen beide
gemakkelijk kunt bedienen.
Ga er van uit dat je meer staat dan zit
tijdens een race dan moet de
afstelling
zo zijn dat er makkelijk zonder vreemde bewegingen
gebruik kan worden
gemaakt van
zowel koppeling als ook de voorrem.
Zorg er voor dat al je
bedieningsorganen soepel en licht functioneren,
zorg voor voldoende speling op je
koppelingshandel, zodat je koppeling
al niet gaat slippen door de
spanning op de kabel.
Als bescherming voor
je handen en vingers op circuits waar veel stenen
liggen worden vaak beschermkappen en
of beugels over je handels heen
gemonteerd, ook bij extreem koud weer kunnen deze
kappen helpen tegen
de koude vingers.
Rempedaal
en remmen
Om je rempedaal te
kunnen gebruiken moet het niet nodig zijn
dat jij je voet van de
steun moet halen of je voet moet verplaatsen
om te
kunnen remmen.
Remmen en de te
gebruiken remblokken is een kwestie van gevoel,
eerste vereiste is
dat als jij je rem gebruik
je er van uit moet gaan dat het
de bedoeling is dat je zo snel
mogelijk stil moet staan of dat
er op zijn minst
een grote rem vertraging op de snelheid plaats
vind.
De kwaliteit van de
remblokken en remschijven is afhankelijk van het gebruik
en het onderhoud dat je er op
uitvoert.
Controleer en ververs
ook regelmatig de remvloeistof en kijk bij de remcilinders
naar eventuele lekkage.
Laat je voorlichten
door je MX dealer.
Schakel pedaal
en versnellingsbak
Voor je schakel pook
geld het zelfde verhaal als hierboven voor je rem,
het moet zo zijn afgesteld dat je
zonder je voet van de steun behoeft
je
alle versnelling kunt gebruiken.
Dit moet zowel zittend
als staand kunnen gebeuren.
Bij het onderhoud letten op lekkage van olie, na iedere
training en wedstrijd.
Vering
voorzijde
Goed
afgestelde voorvering is net zo belangrijk
als het perfect lopen
van je MX motor.
Je voorvering
afstelling is een kwestie van eigen gevoel.
Toprijders hebben liever
een wat hardere afstelling
maar als vuistregel
geld dat het voorwiel iedere beweging moet
volgen in het circuit en daarbij
niet te snel terug komt zodat je het gevoel krijgt dat de motor van
voor
omhoog wordt geketst.
Er zijn
voldoende specialisten in de buurt die je kunnen adviseren met de
afstelling van je
voorvork.
Ook regelmatig
onderhoud moet
niet worden onderschat, dit is van
levensbelang voor je vork.
Controleer ook regelmatig of je
oliekeringen nog dicht zijn en geen olie lekt,
waardoor de werking van je veer systeem
er op achteruit gaat.
Vering achter
Je achter schokbreker moet er voor
zorgen dat het achterwiel zoveel mogelijk
alle bewegingen van het circuit volgt.
Dit wil zeggen dat je schokbreker
zowel in als uitgaand de bewegingen
moet maken dit niet te snel maar ook niet te langzaam,ook dit is weer
een
kwestie van afstellen en uittesten voor je eigen gevoel.
Om zelf je eigen achterschokbreker te
leren afstellen heb je een om te
beginnen een meter nodig,je motor op de standaard
en een boek om alles
te noteren.
Zorg dat je motor altijd vlak staat
opgesteld.
Meet eerst vanaf het hard van de
achteras tot aan de bevestigingsbout van je
budysit. (dit is 725 mm)
Meet nu dezelfde afstand maar nu met
jezelf zittend op de motor,
dus belast met je eigen gewicht,laat de motor eerst even een aantal keer in veren.
(dit is nu
615 mm)
Meet nu als je van de motor bent
gestapt de machine met beide wielen op de
grond,je zult zien dat de motor inzakt onder zijn
eigen gewicht.
Deze inzakking van je veer mag niet meer
dan 10 tot 25 mm bedragen,is de
inzakking minder dan 10mm dan is de
veer te zacht, zakt hij verder in dan 25 mm dan is je
veer te hard.
Andere veren zijn bij de MX vakhandel
of veringspecialist te koop.
Vraag voor meer advies je veringspecialist.
Ontsteking
Bougie
Voor een goede vonk en
het snel starten is een goeie bougie belangrijk,
hij moet droog zijn en de afstand van de
elektrode volgens opgaaf
van de leverancier.
De kleur van de
elektrode geeft aan hoe de afstelling van je motor is.
Is de kleur van de
bougie normaal,en is de elektrode licht bedekt met
grijsbruine
aanslag dan kun je spreken van
een perfecte afstelling.
Zwarte aanslag
betekent dat hij te rijk staat,dit wil zeggen de verhouding
tussen benzine en toegevoegde
olie zijn niet in ballans,hier kan ook nog
spraken zijn van eventueel versleten
zuigerveren.
Wit betekend een te
arme afstelling en dat betekend dat je naald en sproeier
bezetting niet in orde zijn.
Let ook op bij
oververhitting,waardoor er een gat in ze zuiger kan branden,
oorzaken hiervoor zijn te
zoeken in een te vroege ontsteking,
brandstof met een verkeerd
octaangehalte een te arm mengsel
(de
verhouding tussen brandstof en de lucht toevoer)
Andere oorzaken liggen
bij lekende inlaatspruitstuk,problemen met het
koelsysteem, en een verkeerde
elektrode afstand.
De afstelling van de
ontsteking(vaak elektronische) is uit te voeren volgens
de
handleiding van je MX motor.
Banden
en wielen
Afhankelijk van het
soort ondergrond zijn er verschillende typen banden
noodzakelijk.
Voor elk soort circuit
is er een band beschikbaar, zo zijn er banden voor de
Nederlandse
zandcircuits,de rubber compound is vaak zachter en de
noppen
opstelling is wat breder zodat een
betere grip gewaarborgd is en
dat de zand beter loslaat van de band.
Voor circuits met een
zachter of modder als samenstelling is er een band
die grotere
noppen heeft en sterkere
noppen op de zijkant voor een meer te
controleren drift. Voor de
echte harde en rotsige circuits is
er een band
met overlappende zij noppen voor een betere tractie op harde ondergrond.
De rubber samenstelling zorgt ook nog eens voor extra vering.
Zachtere rubber werkt
vaak prettiger op hardere circuits maar zal ook
sneller verslijten
Tip:
Let bij de keuze van
je banden op de volgende zaken:
Ook binnenbanden zijn
belangrijk, voor zeer harde banen met veel stenen is
er een Mousse binnenband,
dit is meer een soort worst die niet opblaasbaar,
en die dus ook niet lek gereden kan
worden,maar die wel een meer
zijwaarts rollend gevoel geeft in je
voorwiel.
Een banden
reparatieset moet tot de uitrusting behoren,deze kan bestaan
uit een set welke bestaat uit
een spuitbus om in je lekke binnen band vol te
spuiten of een reparatieset waarbij
je binnenband op de ouderwetse
manier wordt geplakt met de daarvoor
bestemde pleisters.
Om je band te verwijderen van de velg,heb je
buiten goede bandenlichters
ook een hulpmiddel nodig waarop je wiel komt te liggen tijdens
deze montage
werkzaamheden.
Een werkhoogte van 25 tot 35 cm is hierbij aan te
bevelen, een oude 200 liter
oliedrum welke afgezaagd is op deze hoogte en waarbij de
rand omgefelst
wordt of waar een stuk slang wordt gebruikt om de scherpe rand af te
schermen is hiervoor zeker goed te gebruiken.
De bandenspanning is
zeer belangrijk,laat je adviseren of kijk in je instructieboek
voor de juiste gegevens.
Zorg er voor dat je wielen in orde zijn,
geen knikken of deuken in de velg en alle spaken
goed vast.
Een volkomen rond wiel
geeft een prettiger effect dan
een wiel dat niet rond is.
Tip:
Gebruik geen scherpe
voorwerpen, dit gebeurt vaak na modderwedstrijden,
want door deze
scherpe voorwerpen kunnen krassen in je velg
komen die
je er nooit meer uit krijgt.
Controle op losse
spaken moet gebeuren na iedere manche en of training,
loop het wiel
rond, begin b.v. bij de ventieldop
en voel of alle spaken vast zitten.
Gebruik een passende spaaksleutel en
controleer ook of de bandenklemmen
nog vastzitten.
Ketting en tandwielen
Kettingen voor MX
motoren zijn van het type O -ring. Tandwielen zijn aan
de voorzijde
van gehard metaal, en
achter vaak van aluminium.
Onderhoud van je MX
ketting bepaald mede de levensduur,reinig je ketting eerst
met een staalborstel
als hij nog op de motor zit, verwijder hem vervolgens en
spuit hem schoon met de
hogedrukreiniger, blaas hem vervolgens
droog met de lucht, dit om roesten
tegen te gaan.
Kook hem uit in de daarvoor bestemde blik met
kettingvet.
Laat je ketting
buiten indrogen en na dat je de tandwielen zowel voor als
achter
hebt gecontroleerde
kan de ketting er weer terug op gelegd worden.
Zorg ook dat alle
bevestiging bouten en moeren vast zitten.
Zorg dat je ketting
mooi recht loopt als je hem hebt gespannen!!!
Als laatste spuit je
kettingspray over je ketting zodat ze weer goed gesmeerd klaar is
voor de volgende
training of wedstrijd.
De kettingspanning is
ook belangrijk, span je ketting nooit te strak maar
ook niet te los.
Een juiste spanning
wordt verkregen door op je motor te gaan zitten dan je ketting
als hij strak staat
vast te zetten, hierbij heb je dan vaak de juiste
spanning
bereikt.
Carburatie
Zorg altijd voor de
juiste brandstof samenstelling,kijk voor de juiste
gegevens in het
met je motor geleverde
instructieboek.
Later zul je uit
ervaring de samenstelling aanpassen aan je persoonlijke wensen.
Is de samenstelling
goed dan zul je zien dat de bougie bij de juiste
verbranding koffie
bruin is.
Om dit te controleren
moet je de motor op volle snelheid via de noodknop
afzetten en na afkoeling de bougie
voor controle er uitdraaien.
Dus nooit bougie
controle na het stationair draaien van de motor,dit omdat
er dan geen volledige
verbranding heeft plaatsgevonden in de cilinder.
Voor het
juiste bougie type,raadpleeg wederom je instructieboek.
Bougie en
carburator moeten zo op elkaar zijn afgesteld dat er altijd
de
maximale prestatie mee
gehaald wordt.
Een bougie moet altijd goed schoon en droog
zijn,oudere en
versleten
bougies zijn altijd aan vervanging toe.
Tip:
Let ook op als de
motor niet schoon loopt of er geen beschadigde onderdelen
in de carburateur zijn, en
of alles goed vast zit let hierbij op
uitgeslagen
naaldgeleiders en naalden.
Tip:
Ook
lekkende aansluitingen naar cilinder en of luchtfilter zorgen voor
een
slecht lopende motor.
Noteer
de datum van vervangen als ook de maten van naald en sproeiers
in je
logboek,
later zul je er veel voordeel van hebben.
Luchtfilter
De hedendaagse filter
voor MX machines is gefabriceerd van een foam
of te wel
schuimplastic.
Let er wel bij het
schoonmaken op dat je hier geen te agressief middel gebruikt
om je filter te reinigen, in
aanmerking komen warm water met
b.v.Biotex of Dreft,benzine kan ook maar let er op dat dit de lijmen
en de
foam kan aantasten en er dan voor zorgt
dat je filter gaat lekken en dus
stof en zand gaat doorlaten,in
plaats van de broodnodige
gefilterde lucht.
Het luchtfilter moet
natuurlijk goed schoon zijn en daarnaast tijdens
montage goed
afdichten.
Dit moet vooral goed geschieden bij de
aansluiting van het filterhuis
met de carburator.
Smeer een dun laagje
vet op de randen van het uitgewassen filter,
zodat eventueel ronddwarrelend zand en
stof niet via deze randen in de
carburateur kunnen komen en op deze wijze schade
aanrichten aan
de zuiger en cilinder.
Het reinigen van je
filter kan het beste gebeuren volgens de handleiding die
bij het
filter geleverd wordt.
Als je filter
uitgewassen is in een speciale filter cleaner,deze is speciaal
ontwikkeld voor onze filters.
Nadat hij is
uitgewassen in deze cleaner, dan moet je het filter goed
droogknijpen en vervolgens onder de
kraan verder uitspoelen.
Vervolgens je filter laten drogen en hem
dan nog eens met lucht
schoonblazen en uitkloppen om er zeker van te zijn dat ook de
laatste
korrels zand er uit
zijn.
Vervolgens zul jij je
filter moeten bewerken voor opnieuw gebruik.
Hiervoor is speciale filter vloeistof
verkrijgbaar waarin jij je filter
ondergedompeld zodat het deze
vloeistof opneemt.
Vervolgens moet
je nadat het filter is uitgelekt de vloeistof die nog aanwezig
is
rustig in masseren zodat je hele
filter de zelfde kleur krijgt van deze vloeistof.
Zo nu is je
filter wederom klaar voor hergebruik.
Tip:
Gebruik een paar
latexhandschoenen dit
voorkomt vettige en
vuile handen
tijdens deze werkzaamheden. |