(1)
MX
circuits
Zijn
die plaatsen waarop onze motocross sport wordt bedreven en die
bestaan uit
natuurlijke
hindernissen.
Een MX circuit kan
permanent of tijdelijk zijn. De ondergrond mag alleen uit
natuurlijke
materialen bestaan.
Er mogen ook niet te
veel los liggende stenen op het circuit liggen. Het toepassen van
cement, beton,
bestrating en andere verhardingsmiddelen is niet toegestaan.
De lengte van een
circuit in Nederland moet minimaal 1250 en maximaal
3000
meter bedragen om aan wedstrijd eisen te voldoen. De breedte moet
minimaal 5 meter bedragen.
De rechte stukken in een circuit mogen maximaal 100 meter
bedragen.
Vanwege
gemeente, provincie en of landelijke
overheid wordt er toestemming
verleend
aan de betreffende Motorclub om te
mogen rijden op deze circuits.
Afhankelijk van de omgeving en het
land waar je bent is de samenstelling van de
ondergrond steeds wisselend.
Klik hier voor een circuit overzicht in
Nederland op Google Maps
(2)
Zo kennen we als
ondergrond o.a.
Zandgrond
Zand ondergrond is nooit hetzelfde, je hebt los
zand mul en harder zand,
ook de weersomstandigheden spreken mee voor de zwaarte van het zand.
Veel regen (lees water) veroorzaakt
vaak dat het circuit veranderd in modder.
Zand
is verweerd graniet, het heeft een korrelgrote van 0,05 tot 2 mm.
Via de grote poriën die tussen de grotere korrels
zitten, zakt als het regent het water snel weg en kan er ook water
uit de ondergrond
opgenomen worden. Hoe groter de
korrels des te droger de zandgrond.
Zandgrond kun je herkennen aan de
glinsterende korrels die er tussen zitten.
Een
zandbaan zal ook na iedere ronde wijzigen omdat de zandkorrels
onder de
MX wielen worden verplaatst.
Als je op een
zandbaan gaat rijden heb je een achterband nodig die het vermogen
van je MX motor via het
achterwiel aan de grond moet brengen.
Voor een losse zandbaan is
dit een band met brede
hoge noppen.
Kleigrond
Kleigrond is ook een
verweerd gesteente, maar van een andere oorsprong dan zand.
De kleikorreltjes of
liever kleidelen zijn kleiner dan 0,016 mm: ze zijn dus heel fijn.
Water zakt door de
kleine poriën maar zeer moeilijk weg.
Door dat de korrels nog fijner zijn
zullen ze dichter bij elkaar gaan zitten
waardoor er een vastere massa ontstaat en die bij
natte omstandigheden
zal gaan plakken.
Droge kleigrond wordt zeer hard, om
te rijden op een harde baan die bestaat uit
kleigrond heb je een achterband
nodig die door korte noppen welke dicht bij
elkaar staan, veel grip heeft. Wordt deze grond
door veel tot zeer veel water
bevochtigd dan ontstaat een zeer kleverige massa die we
modder noemen.
Om in modder te rijden heb je uiteraard een
band nodig die deze modder snel los laat.
Dus gebruik een band met korte
smalle noppen.
Leemgrond
Leemgrond is de naam van en
grondsoort die naast kleideeltjes ook veel uiterst fijne
zanddeeltjes (0,002 tot
0,050 mm in doorsnede) bevat.
Als we Leem vergelijken met
klei , is de eerst stugger, en minder goed water
doorlatend door het vele fijne zand.
Wordt de leemgrond
door veel tot zeer veel water bevochtigd dan ontstaat een z
eer kleverige massa
die we modder noemen.
Gras
Veelal in Engeland
voorkomende circuits, die een ondergrond hebben van klei en waarop
een grasland is
aangelegd.
Gras is als je er op rijdt een zeer
gladde ondergrond en je banden moeten dan ook
voorzien zijn van goede scherpe
noppen.
Rotsgrond
We vinden in onze directe
omgeving weinig circuits die bestaan uit rotsgrond,
hiervoor moet je al richting
Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk trekken.
Hier vind je circuits die
bestaan uit bergen en afdalingen waar de ondergrond
bestaat uit steen die vaak bedekt is met
een dun laagje grond waarop dan
weer gras groeit.
Je zult merken dat deze
ondergrond zeer glad is en je banden van goede
kwaliteit moeten zijn om grip te hebben.
Scherpe noppen met enige
afstand om het vuil er tussen uit te werpen zijn
hier belangrijk.
(3) MX
Circuit layout
Start / Bochten /
Knippen / Woops/ Sprongen / Hellingen
Klik hier voor meer
info over deze diverse circuit onderdelen
(4)
MX circuit omstandigheden
Voorkomende circuitomstandigheden zijn, zand,
modder, gras, hard, hellingen,
afdalingen, stenen, stof, enz.
Licht Circuit
Onder een licht
circuit wordt verstaan een vlak en geschoven baan, waar nog niet
veel knippen in
zitten, en waar je na een tijdje trainen
niet al te moe bent.
Normaal circuit
Als je op een
normaal circuit traint en je zelf het gevoel hebt dat je hebt
moeten werken
en er ook nog wat
van geleerd hebt mag je er van uit gaan dat je in actie bent
geweest
op een normaal
circuit.
Zwaar circuit
Een zwaar circuit is een baan waar
veel op getraind is geworden en die slecht
is onderhouden, met andere woorden
waar al zeer lange tijd geen shovel
de zaak heeft plat geschoven
en waar dus werkelijk heel diepe knippen
en
sporen in
zitten.
In
dit geval spreek men van een zwaar circuit.
Uiteraard is het een goede zaak om
op dit soort circuits regelmatig te gaan trainen.
Je
leert hierbij natuurlijk het knippen rijden en tevens het
uitbouwen van je
conditie want
die heb je nodig op zware banen.
(5) MX
weersomstandigheden
Je weet zelf maar al te goed als je
hier in Nederland woont,
dat je voor het bedrijven van je MX
sport hier vaak zeer weersafhankelijk bent.
Slecht of goed, en
af en toe eens zeer goed weer. Zon en af en toe zon
afgewisseld met wolken.
Vaak bewolkt, met
kans op regen, daarbij ook nog de kans op wind die kan variëren
van rustig tot zeer
hard, In de herfsttijd dan ook nog kans op mist en later hagel,
ijs en sneeuw als de
temperatuur ver genoeg gedaald is.
(6)
Circuit
evaluatie
Ik heb als hulpmiddel onderstaand
evaluatie schema ontworpen om bij te
houden hoe de Circuit omstandigheden ter plekke
waren.
WEDSTRIJD TE
:.....................DATUM:....-....-201.
Circuit omstandigheden
O Licht
|
O Normaal
|
O Zwaar
|
O Zeer Zwaar
|
O Veilig
|
O Gevaarlijk
|
O Stof
|
|
Circuit samenstelling
O Zand
|
O Hard |
O Modder
|
O Klei
|
O Gras |
O Stenen |
O Knippen |
O Hellingen
|
O Afdalingen |
O Springschansen
|
|
|
|
O Supercrossbaan |
|
|
O Bomen |
O Andere obstakels |
|
|
Startterrein
...... meter
Circuit lengte
...... meter
1e bocht gaat
naar links / rechts
Aantal linker
bochten .....
Aantal rechter
bochten .....
Aantal
springschansen .....
Aantal dubbele
springschansen .....
Aantal
tafelsprongen .....
Aantal
opstappen .....
Aantal
afstappen .....
Aantal
afdalingen .....
Aantal Woops of
Waves .....
Geadviseerde
banden
Achter
..........
Voor ..........
|