MX
Motor beheersing
(1)
MX
Machine beheersing
(2)
MX Balans en rijstijl
(3)
MX Circuit
Training
Als we de resultaten
bekijken van MX rijders uit de USA en ook de laatste jaren uit
Frankrijk
dan valt het op dat deze
rijders sneller en behendiger zijn op de motor dan onze rijders uit
het
zand.
Hoe komt dat zul jij je
afvragen?
Het antwoordt is simpel,
trainen en rijden op harde en snelle banen, korte bochten en heel
veel technische zaken
zoals knippen, springschansen, hellingen en afdalingen, zijn de ideale
voedingsbodem voor
een succesvolle motocrosser.
De Amerikaan Ricky
Carmichael laat hier zien wat motor beheersing is.
Daarnaast is een goede
beheersing van je motor, met zaken als gas dosering, koppeling,
versnelling en rem gebruik,van belang bij het
behalen van succes en plezier in je sport.
Tip:
Ga nooit
trainen als je moe of ziek bent of als je geen zin hebt.
Op een lange brede baan
snel gaan, is voor velen van ons geen probleem, en om een foutje
te corrigeren in een stuk van het circuit waar jij
je thuis voelt, vaak ook niet.
Maar een foutje, op een
korte snelle baan, daar tegenover is vaak moeilijker te corrigeren.
Ik adviseer je daarom zo
vaak als het mogelijk is te trainen op een korte harde snelle
technische baan.
In dit soort circuits
moet wel volop variatie zitten voor het aanleren van een betere
MX rij techniek.
Ook al heb je conditie
als een beer, dan nog is het belangrijkste om een goed MX rijder te
worden de motortraining.
Je conditie overbrengen
op de motor is een kunst, een tank leeg rijden tijdens je training
is (vaak) geen probleem maar daarbij ook nog
iets leren van deze training is een ander verhaal.
Trainen moet in het
begin van je carrière gericht gebeuren vandaar dat ik bij deze
tracht
er een systeem in te gaan brengen.
Dit is wat ik hoop
dat je na het doornemen van deze site, aan je MX Collega's
kunt laten zien, je achterkant !!!
Denk daarbij ook steeds
dat je van gemaakte fouten iets kan leren, dus een fout maken
wil niet altijd zeggen dat je het niet
kunt.
Tip:
Ook tijdens trainingen
geld weer, rijden, rijden, en nog eens rijden, dit is de enige remedie
om een beter MX rijder te worden.
Je kan nooit te veel op
je motor zitten, sommige toprijders rijden wel 5 dagen per week.
Let daarbij wel op het uitgangspunt
en dat is !!!
Dat
plezier
beleven aan de MX sport
nog steeds
de sleutel tot succes
is
!!!
(1)
MX machine beheersing
(A) Gashandel controle
Het aanvoelen van het
toerental van je motor leer je snel genoeg, in het begin klinkt het
nogal ruig als je motor
veel toeren en lawaai maakt maar, snel zul je merken dat dit
niet het belangrijkste
is.
Hoe verder je gashandel
open is hoe sneller je zult zijn, hoe langer je gas open blijft
voor een bocht hoe
sneller je er in gaat, je kunt leren deze snelheid te controleren
door zo laat mogelijk
van het gas te gaan en dus ook later te gaan
remmen.
Zo zal uiteindelijk de snelheid waarmee
je uit de bocht komt ook hoger liggen.
De wedstrijdtijd die jij
je gashandel niet wijd open hebt is op snelheid gezien verloren tijd.
Op gladde slibberige
banen is een juiste dosering van het gashandel van groot belang en
is het niet mogelijk om vol open te rijden.
Je gashandel is en blijft je
snelheids controlleur.
Hier zie je duidelijk
het afsluiten of te wel het dicht draaien van het gashandel,
en het open
draaien van het gashandel.
Geef via je bewegingen
naar voor en achter meer of minder druk op je achterwiel,
dit in samenhang met je gashandel zal de juiste snelheid bepalen.
(B) Koppeling
Ook het gebruik van de
koppeling moet je onder de knie krijgen en je zult later merken
dat deze vaak alleen nog
bij de start gebruikt wordt en in situaties waarbij er meer toeren
nodig zijn.
Gebruik je koppeling dan
ook als een controle instrument. Om je motor op toeren te
moeten houden in zware
terreinomstandigheden neem je de koppeling er nog wel
eens bij, anders moet je hem zo veel mogelijk met rust laten.
Gebruik om je koppeling
te bedienen maar twee en maximaal drie vingers.
Zorg er voor dat je
koppeling soepel werkt.
Gebruik jij je koppeling
tijdens het schakelen zorg er dan voor dat je koppelt
net
voor je het maximale toerental bereikt is en schakel door
naar een
hogere versnelling.
(C) Schakelen
Het gebruik van de
juiste versnelling is een zaak van aanvoelen tijdens het rijden,
je
zult merken als je een
versnelling te laag zit, de motor veel toeren gaat maken
en is de
trekkracht weg en bij en te hoge versnelling
komt de motor niet in
het juiste toerengebied om lekker mee te kunnen rijden.
Er zijn vier
mogelijkheden om op een MX motor te schakelen, deze zijn: koppeling
in
en gas eraf, alleen van het gas af en
dan schakelen, alleen de koppeling
en met open gas schakelen, of geen
koppeling en met gas er op schakelen.
Als advies geef ik deze
vier op zodat je de voor jouw prettigste manier uit kan proberen.
(D) Voorwiel controle
Door je voorwiel licht
te houden zal sturen over knippen en andere obstakels makkelijker
zijn.
(E) Achterwiel controle
De achterrem wordt
gebruikt als controle middel bij het aanzetten van een achterwiel
slip,
en om het motorvermogen mee te beheersen.
(F) Remmen
De diverse remvormen
zijn:
(F-1) Voorrem techniek
(F-2) Achterrem techniek
Uiteraard
zijn de remmen en de remtechniek ook bepalend voor je machine
beheersing.
En bedenk dat hoe harder
je een bocht in kan hoe
sneller je er ook weer uit komt.
Dus hoe later je
kan remmen, hoe langer je snelheid hoog kan blijven.
Zo wel de voor - als
achterrem zijn bepalend voor het verminderen van je snelheid in
de
wedstrijd, het gebruik van beiden
op de juiste wijze zal je eerder doen afremmen en
stoppen dan alleen
de voor- of de achterrem.
Het gebruik van de
voorrem is in de MX sport de belangrijkste.
Hoe rechter je motor
staat tijdens het remmen, hoe beter de werking van je remmen
zal zijn.
Zorg er voor dat je geremd hebt
voor het insturen van de bocht.
Vlakke en droge bochten eisen het
meeste gevoel, zorg ervoor dat je klaar bent
met remmen voor je gaat zitten en de bocht
indraait. Ga zo ver mogelijk naar
voor zitten, zodat je zo veel mogelijk gewicht op het voorwiel krijgt.
Zet je gewicht op je buitenste
voetsteun en houd je andere been zo veel mogelijk
gestrekt vooruit.
Laat deze voet niet in contact komen met de grond,
maar gebruik hem voor
de juiste balans.
De achterrem wordt
gebruikt als controle middel bij het aanzetten van
een achterwiel
slip, en om het motorvermogen mee
te beheersen.
Om meer vertraging te verkrijgen van je voorrem is het zaak om
je gewicht ook in
de richting van je voorwiel te brengen, hierdoor
verkrijg je meer druk op
het voorwiel, dit zakt verder in het circuitmateriaal
en de vertraging
zal beter zijn.
Tip:
Om goed te leren remmen
met de voorrem bij deze een tip om dit onder de knie te krijgen.
Draai tijdens de
training op een circuit dat je goed kent de achterrem los zodat deze
niet meer pakt als je er op trapt.
(F-1) Voorrem techniek
Tip:
Begin eerst op een recht
stuk en leg er een steen neer waar je wilt beginnen met
remmen en zorg er voor dat het punt waar je geheel stop
staat ook gemarkeerd wordt.
Ga nu proberen om deze
afstand steeds verder te verminderen.
Als dit na een tijdje
gelukt is ga dan je aanrijdsnelheid opvoeren en probeer toch de
remafstand zo kort mogelijk te houden.
Ga nu bewust het circuit
op en gebruik alleen de voorrem,
zorg dat je steeds
minimaal een vinger aan het remhandel hebt.
Concentreer je zelf op
die bochten waar je denkt dat er later geremd kan worden en
probeer nu het punt om
te beginnen met remmen steeds verder naar
de bocht toe op te
schuiven.
Tip:
Kijk ook altijd of er een stevige wal in de bocht ligt die je kan
gebruiken
om snelheid te houden, zodat je later of misschien wel helemaal
niet hoeft te remmen.
Tip:
Hoe rechter je motor
staat tijdens het remmen, hoe beter de werking
van je remmen zal zijn.
Denk bij het remmen aan:
-
- Blijf zoveel mogelijk van de achterrem
-
- Vinger bij je remhandel
-
- Gebruik je voorrem
-
- Remmen in oploop van bult en
niet er voor
-
- Spoor benaderen met voorrem
-
- Motorrem gebruiken
-
- Zorg
dat je het juiste rempunt gebruikt
|
(F-2) Achterrem techniek
Nu je de techniek van alleen de
voorrem geleerd hebt ga je de achterrem
er bij gebruiken.
Uiteraard kun je leren remmen
met beide remmen op de bovenstaande manier.
Let er op dat je het rempedaal
niet te ver hoeft in te trappen want dan is het
risico aanwezig dat je voet er ooit vanaf kan schuiven
en je onder de voetsteun
terecht kan komen met zeer pijnlijke gevolgen voor je enkel en
misschien wel je
verdere MX carrière.
Door veel en bewust met
remtraining bezig te zijn zul je merken dat dit op een
gegeven moment een routine zaak
gaat worden waarbij niet meer behoefd te
worden nagedacht.
Tip:
Let er op dat jij je
voet niet van de voetsteun hoeft te halen om je rempedaal
te kunnen bedienen.
Dit is een kwestie van
het vinden van de juiste afstelling.
(2) Balans en rijstijl
De rij techniek van
Stefan Everts is een waar juweel voor het kennersoog,
het speelse gemak
waarmee hij de motor bestuurd is er een
om je vingers bij af te likken.
Als je zijn rijstijl
bestudeerd zul je zien dat hij bijna constant op de steunen staat.
Zijn machine stuurt met zijn knieën en alleen zit op punten
waar staan niet mogelijk is.
Leer jezelf deze
rijstijl aan en je zult merken dat het sturen op je MX motor een
stuk plezieriger wordt.
Je rijstijl is
afhankelijk van de afstelling van je motor en verder van je conditie,
souplesse, je beweegbaarheid,
gewichtsverdeling en gevoel voor ballans.
Een snelle beweging
analyse gericht op de MX sport leert ons dat een rijder de
volgende bewegingen
maakt.
Zitten en recht opstaan,
naar links en rechts bewegen, en je van voor naar achter verplaatsend.
Verder zul jij je armen
en benen strekken en buigen tijdens het rijden, ook het uitsteken
van
zowel je linker als rechter been in bochten is een
van de bewegingen die
worden uitgevoerd.
Sta daarom altijd iets
gebogen op de steunen, kijk vooruit, je armen licht gebogen
en je knieën geklemd tegen de tank.
Hou je schouders zoveel
mogelijk parallel aan het stuur.
Ontspan wel je schouders
en armen zo veel mogelijk.
Klem je motor tussen je
knieën.
Kijk steeds een aantal
meters vooruit. Laat je voeten, enkels onder- en bovenbenen
samen met je knieën als schokbrekers functioneren.
Het stuur moet je niet te vastklemmen maar het
losjes en soepel met je handen bespelen.
Balans techniek
oefeningen. Spelen met je motor, en hem door en door leren beheersen,
en er voor te zorgen dat
jij de baas bent en niet dat de motor de baas is over jou,
dit is de basis voor
betere resultaten later.
Trialrijden ook wel de
hogeschool van de motorsport genoemd is een goede
basis en een goedkopere manier
om balans en evenwicht te trainen voor MX rijders.
Je kan dit uiteraard ook op je
eigen motor trainen.
Een van de oefeningen om te
trainen is. Sta stil en probeer je motor in balans te houden
met beide voeten op de steunen, probeer dit
ook eens voor een langere tijd.
Zet je machine met het voorwiel
tegen de muur en
probeer dit nu eens met je voor en achterrem er bij.
Rij eens 40 tot 80 meter
op het achterwiel, zoals hier wordt gedemonstreerd door
Tallon Vohland, zoek de juiste balans.
(3)
MX Circuit Training
Het pakket MX
techniek training kan bestaan uit de volgende onderdelen.
De toe te passen MX
Trainingsvormen zijn als volgt onder te verdelen,
Intervaltraining
Duurtraining
Val
breken
MX
Tactiek training
MX
Wedstrijd
training
Hulpmiddelen
Gebruik altijd
hulpmiddelen om te komen tot techniek verbetering, zo kunnen video
opnamen, foto's, wedstrijd opnames, tot voorbeelden dienen.
Daarnaast zijn pylonen,
autobanden, stokken, elastiek en afzetlint verdere
training
hulpmiddelen.
Vergeet ook je stopwatch en
logboek niet.
Zoek iemand die deze zaken
voor jouw
wil doen en je zult zien
dat je vele
voordelen hebt op je
collega rijders die dit niet hebben
Ook aangegeven
informatie moet je ten aller tijden opslaan en uitproberen,
het kan soms even duren
voor je er echt mee om kan gaan maar dan zul je
zien dat het vaak
verbeteringen kunnen zijn voor je rijstijl.
Kijken
Zorg er steeds voor dat je tijdig op
het circuit aanwezig bent, en neem de tijd
om de baan te
verkennen door minimaal voor
en het liefst ook na de trainingen
of
wedstrijd nog
eens rond te lopen
en veranderingen in je op te nemen.
Als
tijdens
training en of
wedstrijd naar een bepaald onderdeel op
het
circuit kijkt
heb je maar een onderdeel
van
een seconde of
misschien iets langer tijd om dit in
je
op te nemen.
Vandaar dat het beter is om
moeilijke stukken,bochten of
springbulten
eens te gaan
bekijken als andere
rijders deze hindernissen nemen.
Je hebt dan meer tijd om dit in je op
te nemen en te
bestuderen.
Ook is het zo dat je van toprijders nog
steeds iets kunt leren. Probeer ook als
je rond
loopt eens alternatieve
lijnen te bekijken dit voor het geval
je
tijdens de race moet
uitwijken
voor obstakels. Denk ook wat er
gebeurt tijdens het
springen en landen,
bedenk ook wat je zou doen als er iets
mis gaat en je zou
moeten corrigeren.
Tracht ook voor
aanvang
van je wedstrijd in gedachte het hele
circuit nog
eens te rijden
en bedenk waar
je sneller kan zijn dan je collega's.
Warming Up
Beging bij elke training
met een Warming Up. Doe dit eerst naast de motor en vervolgens
op de volgende wijze.
Sta gedurende minimaal
twee ronden op je voetsteunen, soepel mee bewegend met alle
acties welke je motor maakt op het circuit, op deze
wijze bereik je twee dingen.
Je leert het circuit
kennen waarbij je rustig kijkend kan zien welke wijzigingen er zijn
aangebracht en waar voor
jou moeilijke punten zitten waaraan extra aandacht
moet worden besteed.
Ten tweede warm je op
deze wijze al die spieren extra op welke op de
MX motor van belang zijn.
Ontspannen zijn voordat
je aan een training of wedstrijd begint is zeer belangrijk,
verkrampt en onder druk
rijden is alvast
geen goede uitgang positie
om iets te
gaan leren.
Tip:
Als je op je motor
actief bent zorg er voor dat je blik ver vooruit gericht is
want kijk je naar en opstakel dat
zich vlak voor je bevind en tracht hier
omheen of naar toe te sturen
zal dit vaak mislukken
en een valpartij tot gevolg
kunnen hebben.
Sta daarom altijd iets
gebogen op de steunen, kijk vooruit, je armen licht gebogen
en je knieën geklemd tegen de tank.
Tip:
Verdeel je krachten
over de hele training of wedstrijd.
Tip:
Voldoende concentraties tijdens het trainen, door je aandacht steeds
op slechts een
zaak te vestigen, b.v.
de start,
een bepaalde bocht,
springen en landen,
remmen, schakelen etc.
kan een betere
uitwerking
hebben dan wanneer je
alles tegelijk zou willen leren.
Starten
De start is in je MX
carrière het aller belangrijkste,mis jij je start dan kost het je in
de
wedstrijd handen vol extra energie om terug te vechten naar
een betere uitgangpositie.
Voor een succesvolle
start zijn een aantal zaken belangrijk. Ik noem hier motivatie,
de wil om te winnen, en goed te presteren.
Concentratie, een
gedegen Warming Up, goede reactie op het hek, machine controle,
juiste start positie aan
het hek, de rechte lijn kunnen vasthouden,voldoende tactiek en
een portie durf.
Afkijken van de start techniek
kun je vaak het beste doen door eens te gaan kijken
naar de senioren of inters die in de zelfde dag rijden als jij.
Tijdens je trainingen
heb je natuurlijk niet de beschikking over een heus starthek,
maar een goed
alternatief is een stuk elastiek welk bevestigd is aan een vast punt
en
waarbij een van je
helpers het andere eind op een afgesproken moment los laat en
waarbij jij dan zo snel
mogelijk moet zorgen om in de eerst volgende bocht te
komen.
Herhaal deze starts
totdat je er zeker van bent dat alles feilloos verloopt,probeer
ook andere
posities op het startveld, dus niet steeds vanaf de zelfde plek.
Maar probeer ook andere zitposities en andere
versnellingen uit
om de maximale
trekkracht van je
motor te vinden
gedurende je trainingen.
Reageren op een tik op
je schouder,of het zien vallen van een stokje of ander
voorwerp op de grond, op
een afgesproken punt naast je voorwiel zijn andere
mogelijkheden om een en
ander te trainen.
Maak er een vaste zaak
van tijdens elke training veel aandacht
te schenken aan
de start training.
Start
positie
Je moet zelf uitproberen tijdens je trainingen of jij je motor vanuit
de eerste,tweede of
zelfs derde versnelling
laat vertrekken,
dit zijn zaken welke je als rijder
het beste zelf aanvoelt.
Met ingeschakelde
versnelling ga je de laatste 5 seconden in welke meestal via
een bord of klok worden
aan gegeven op het start terrein. Zet beide voeten op de grond
als je er zeker van bent
dat je motor in de juiste versnelling staat. Trek de koppeling in,
breng je gehele lichaam
naar voren zodat je gewicht rust boven de brandstoftank
waardoor je er voor
zorgt dat het voorwiel niet omhoog komt tijdens
de start.
Concentreer je op het
vallen van het hek, zodra dit valt laat jij je koppeling los en
opent het gashandel
volledig.
Bekijk vooraf bij het
starthek,waar jouw motor het meeste grip kan hebben om zo snel
mogelijk weg te komen.
Als je aan de start
staat is het meestal zo dat er nog 30 seconden zullen verstrijken
alvorens het hek valt.
Ga tussen je trainingen
door eens op dit punt staan en kijk in een denkbeeldige rechte lijn
naar een vast punt in de eerste bocht waar je tijdens de wedstrijd
naar toe moet.
Zet je motor ook altijd al iets in de
richting van dit
punt op de startstreep.
Zorg er ook voor dat je
eerste 25 tot 80 meter in een zo recht mogelijke lijn gebeuren,
zoals hieronder door Stefan Everts.
Bij het omhoog komen van
het voorwiel,
is het zaak om
razendsnel te reageren en even je koppeling in te trekken zodat de
motor weer met beide
wielen aan de grond komt,oefen dit een aantal keer zodat je
ook deze techniek onder controle
hebt.
Tip:
Ik adviseer ook als
uitgangspositie bij het hek om beide voeten op de grond te
plaatsen
nadat je motor in de juiste versnelling staat.
Je concentratie op het
hek is nu veel groter omdat je motor nu niet naar links
of rechts
overhelt, dit gebeurt namelijk wel als je maar een voet
op de grond houd.
Het gevolg is dan ook
dat je motor niet in een rechte lijn van het hek weg gaat,
want door het op de
steun zetten van die betreffende voet volgt er een kleine correctie
waardoor je motor
afbuigt naar links of rechts.
Dit kost wederom
correctie tijd op het eerste rechte stuk na de start.
Tip:
warm je motor goed op
zet je motor zo veel
mogelijk verticaal
probeer je motor al in
de richting te zetten van de eerste bocht
verdeel je gewicht over
beide zijde van je motor
beide voeten op de
grond
zorg voor de juiste
versnelling
breng je lichaam zo ver
mogelijk naar voor
gebruik een constant
toerental, zodat bij het vallen van het hek je meteen
volgas kunt
geven
Start met
linkse bocht Start met rechtse bocht
Slechte start
Meteen na de eerste
paar bochten na de start weet je hoe je er voor staat,vaak zijn in
deze bochten ook de
meeste
mogelijkheden om te kunnen passeren,
als je andere
klasse op de
wedstrijddag hebt bekeken
dan heb je
waarschijnlijk
ook gezien dat er
andere
mogelijkheden zijn om rijders eenvoudig te passeren.
Bekijk ook vreemde
lijnen waar deze passeer mogelijkheid eventueel
door jou toepasbaar
is.
Ook op valpartijen
van andere en
je zelf moet je
kunnen gebruiken om alert te blijven,
zijn het andere
rijders maak er dan
dankbaar gebruik van om enkele
plaatsen te
verdienen,ben je zelf het
slachtoffer
dan zorg er voor om
zo snel
mogelijk weer op de motor te zitten
en neem
een aantal diepe
ademhalingen,
om weer bereid te zijn de aanval opnieuw in te
zetten voor een
beter
resultaat. Als er
een
valpartij of een
ander obstakel
opdaagt zorg er
dan voor dat je
tijdig een
versnelling terug
schakelt om
voldoende toeren
en dus ook
trekkracht te
hebben om te kunnen reageren.
Rechte lijnen
Het magneet effect van
je ogen. Waar je ogen kijken wil de MX motor naar toe, dit is
een eigenschap welke in
onze sport zeer belangrijk is. Vandaar dat je steeds een punt
moet kiezen waar je na
toe wilt rijden,
en dit moet dan in een
zo vloeiend mogelijke rechte
lijn gebeuren.
Acceleratie
Acceleratie ofte wel het
zo snel mogelijk wegrijden van starthek en vanuit
bochten is o.a. een
zaak van het juiste gebruiken
van alle versnellingen
op bij de juiste snelheid, dit moet geleerd
worden door veel tot zeer veel
te trainen.
Ook hier is reactie
wederom belangrijk want als je niet alert reageert is het schakelen
op
het verkeerde tijdstip
mogelijk de reden van snelheid verlies.
Iets wat je een plaatsen in de eind uitslag kan
schelen.
Acceleratie gaat het snelst als je motor rechtop staat,en in
een
rechte lijn.
Om je maximale power te
gebruiken moet je lichaam zo ver mogelijk boven
het achterwiel zijn, en hou hierdoor je voorwiel
licht. Gebruik je gewicht om de
motor niet in de ketting te laten
klimmen,
en schakel op tijd net
voor het maximale toerental wordt bereikt.
je motor accelereert
sneller al deze zich rechtop bevind
je motor accelereert
sneller als dit in een rechte lijn gebeurt
je motor reageert
sneller als je voldoende tractie hebt, dus als er voldoende
gewicht
boven het achterwiel is
je motor accelereert
sneller als je voorwiel licht is,
dus je gewicht naar achteren
gebruik je
lichaamsgewicht door naar achteren
en naar voren te bewegen om
controle uit te voeren op je
acceleratie
gebruik de juiste versnelling en koppelingscontrole om de acceleratie snelheid
hoog te houden
schakel steeds voor het
bereiken van het maximale toerental
Bochten techniek
Tip:
De slalomtechniek en het
rijden van een acht tussen twee hulpmiddelen
geven je meer vertrouwen en is ook de basis voor
de juiste techniek
bij het nemen van bochten. Hierbij leer je de
reactie
van je motor kennen,en
ondervind je zelf de reacties van je motor op het gas,
de koppeling en uiteraard
de remmen.
Deze oefening moet je
zowel zittend als staand op de steunen
gaan doen ,je zult
merken dat het staand op de steunen het makkelijkst gaat
en dat je dan
meer controle over je motor hebt.
Een slalom kun je
uitzetten met een aantal autobanden of pylonen en of stenen,
de
obstakels moeten 2 meter uit
elkaar liggen
in een rechte lijn over
een afstand van ongeveer acht tot tien meter.
Probeer er nu zo
geconcentreerd mogelijk omheen te rijden en vervolgens
zo snel
mogelijk, doe dit zowel staand als
zittend, zo wel links als recht om,
je zult merken dat oftewel de richting links of de
rechtse richting je voorkeur zal hebben,
dit komt ook tot
uitdrukking in linkse of rechter bochten op het circuit.
Tip:
Gebruik met zand opgevulde en verzwaarde autobanden
Trainen op bochten in
zand,op hard, op gras en in modder situaties
De snelste manier in het
nemen van bochten is nog altijd de techniek van buiten - binnen -
buiten waarbij in de
laatste buitenkant dan veelal een
wal kan worden gevonden en gebruikt om de
snelheid er op te houden.
Je kunt nooit een bocht
sneller uitkomen dan je er in gaat,
Dus
is het zaak om net voor de bocht een versnelling terug te schakelen
zodat je
motor er op hoge
toeren dus met
voldoend vermogen,weer uit kan komen.
Het aanremmen van een bocht moet
dan ook gebeuren voor de bocht en niet in
de bocht zelf, zorg dat je klaar bent met deze
handelingen.
Breng ook voldoende
gewicht op je voorwiel,zoals op deze foto.
Als je een bocht op de
juiste snelheid aansnijd dan kun je alles controleren met je gas en
koppeling,zorg voor
voldoende snelheid,gebruik geen remmen meer, kijk vooruit waar je
naar toe moet, want je motor zal daar
naar toe gaan waar jezelf kijkt.
Op het moment dat je
achterwiel de wal raakt moet het gas er weer op en controleer
je met
je
koppeling het vermogen.
Zorg dat je lichaam
midden boven de motor is, liever nog iets naar achter om
druk op het achterwiel
te
behouden en je
voorwiel te ontlasten.
Bij het uitkomen van de
bocht moet je lichaam naar voren om druk op je
voorwiel te brengen
zodat je
motor niet in de
ketting klimt en omhoog
komt.
afbuigende bochten
wal
slippen
S bochten
afhangende bochten
oplopende bochten
Tip:
Oefen ook andere
situaties waarbij deze regel niet van toepassing kan zijn b.v.
tijdens een valpartij of
het inhalen van collega rijders. Ook het dicht houden voor de
mogelijkheid om door een
andere rijder te
worden ingehaald is iets
waarop getraind kan en moet worden.
Springen en landen
Zorg er voor dat je bij
het springen en landen jij je motor stevig klemt tussen je knieën.
Breng
bij het afzetten van je sprong je gewicht naar achteren. Dit dient er
voor dat je
achterwiel als laatste de grond verlaat. Bij de landing is het net
andersom.
Dan moet opnieuw het achterwiel eerst contact maken omdat het
achterwiel het
vermogen levert en er voor zorgt dat de snelheid weer terug komt,
zodat je motor
bestuurbaar blijft. Hou het gas zo ver mogelijk open. Gebruik je benen
weer als schokbrekers
tijdens de landing. Vlieg ook niet te hoog over de schansen,
dit is voor het publiek
uiteraard erg spectaculair maar het kost tijd en snelheid,
zorg dat je zo snel
mogelijk weer met je
achterwiel aan de grond
bent om het vermogen en de
snelheid terug te krijgen.
Corrigeren in de lucht
kun je bereiken door even je achterrem aan te tikken zodat je
motor dan naar voren omlaag komt.
Heb ik bij het springen
!!!!
Tegenstrijdig is de
techniek tijdens indoor en supercross wedstrijden,
dan is het landen op het
voorwiel een techniek die noodzakelijk is om voldoende swing te
krijgen voor het
aanrijden naar een volgende
sprong, hierbij is dan
ook van belang dat je lichaam wederom boven het achterwiel is
om te zorgen voor meer druk en
gewicht op dit achterwiel.
Knippen en Woops
Op lange paden en
knippen is het belangrijk om je gewicht boven het achterwiel
te
brengen,dit kun
te doen door je armen en benen volledig uit te
strekken
en je lichaam naar achteren te duwen.
Staan op je voetsteunen
geeft hierbij ook de beste controle over je motor.
Je knieën sturen extra
mee.
Je kan op deze wijze ook
eenvoudiger corrigeren door je lichaam te verplaatsen naar
links of rechts, naar voren of achter,en
hierdoor meer druk te brengen op voor of
achterwiel. Probeer
altijd op de toppen te rijden en
niet in de gaten,zoek ook langs de
kant naar
meer vlakkere
paden waar niemand anders over heen
rijd.
Zorg er voor dat
je niet te veel toeren rijd maar liever in een hogere versnelling
om
zo voldoende trekkracht te
hebben om over de knippen
te komen.
MX WHEELY
Het
is is op twee manieren mogelijk om een wheely te laten maken, de
eerste is door
de
koppeling snel te laten opkomen met een verhoogd toerental of door het
gas abrupt te
openen in een lage versnelling.
Het
is aan jou om de makkelijkste methode te vinden die aansluit bij jouw
motor.
Een
zware motor heeft wat
meer kracht nodig dan een lichte motor die
makkelijk een wheelie
trekt in de derde versnelling. Echter, de meest toegepaste
en
makkelijkste
manier om een crosser op het achterwiel te krijgen is om flink
gas te
geven in de eerste of tweede
versnelling, afhankelijk van de motor.
Ook
je eigen lichaamsgewicht speelt een grote rol in het controleren
van
een wheely.
Wanneer je voor tegen de tank gaat zitten op de manier zoals je
normaal
bochten in gaat zorg
je ervoor dat je het voorwiel aan de grond houdt.
Deze positie is
prima voor een vlotte
start en acceleratie uit een bocht, maar
deze positief zorgt ervoor dat een wheely
erg moeilijk uitvoerbaar
wordt.
De
beste positie voor een wheely is achterop je budysit.
Zorg ervoor dat
je armen
gebogen blijven en dat je goed in contact van de
handels van koppeling
en voorrem blijft, let
op dat je ook goed met je voet je
achterrem kunt blijven bereiken.
De
eerste stap is om gewend te raken aan een oplichtend stijgend
voorwiel.
Zet
de motor in de eerste of
nog beter tweede versnelling (1 ste reageert vrij heftig) en
rij
op ongeveer de helft van je maximale toeren.
Probeer de toeren dan op
een vast punt
te houden waar het vermogen
net begint toe
te nemen.
Op
dit punt ga je vervolgens snel, maar vol gas, dus snel van het gas af
om de vork in
te veren om
vervolgens snel het gas open te draaien tot ongeveer halverwege.
Door
in het begin abrupt van het gas af te gaan zorg je ervoor dat de
voorvork onder
spanning worden gezet, waarna bij het gas erop zetten de rebound van
de voorvork
het
opstijgen vergemakkelijkt.
Draai het gas ook zeker niet vol open omdat je motor te fel is dat je
het risico loopt van
achter over te slaan.
Zorg
er voor dat je door training er aan gewend raakt aan een kleine /
rustige wheely
en leerde
reactie van je motor kennen.
Wanneer een wheely in een training te
leren was, zou iedereen
het doen.
Blijf serieus en veilig trainen en oefenen totdat je weet bij hoeveel
toeren en met welke
gasstand jouw motor het voorwiel van de grond tilt. Wanneer je een
felle motor
hebt is het misschien makkelijker om
wheelies te oefenen in een hogere versnelling.
Bij
je eerste poging in het begin voelt een wheely van 30cm hoogte
aan
alsof je achterover
klapt, en je
natuurlijke reactie bij een stijgend voorwiel zal zijn
om het gas
dicht te draaien.
Train erop om het gas niet direct compleet dicht te draaien en je zal
dit gaan voelen
dat je begint het voorwiel te dragen in plaats van een sprongetje te
maken.
Dit is het belangrijkste leermoment aangezien je hier de controle
over je gashendel
begint te leren.
Probeer het zo soepel mogelijk te doen en je zal merken dat de hoogte
van je voorwiel
precies geregeld kan worden naar gelang je gashandel stand.
Als
je motor over de toeren heen gaat, wordt het tijd om over te
schakelen.
Het
trainen hierop zal nog
enkele weken training in
beslag nemen.
Een
langere wheely maken hangt volkomen af van de hoogte van je voorwiel.
Hoe
hoger het voorwiel, hoe meer balans, en hoe minder vermogen er nodig
is om
het
voorwiel omhoog te houden. Wanneer je minder vermogen nodig hebt kan
je
langer in iedere versnelling blijven. Hogere wheelies maken bereik je
door te blijven trainen.
Neem
de tijd en verhoog langzaam de hoogte door iets meer gas te geven op
het punt
waar je
normaal afhaakt.
Juiste hoogte: Wanneer het stuur je uitzicht gaat blokkeren weet je
dat je
voorwiel op de
juiste hoogte bent.
Op dit punt moet je gaan proberen wat meer naar voren te gaan hangen
in de richting
van het stuur.
Dit zorgt ervoor dat je de motor makkelijker kan balanceren en dat je
niet het gevoel
hebt dat je eraf glijdt.
Door achterover te gaan hangen met rechte armen overdrijft je het
gevoel van hoogte en
zorgt er dus
voor dat je niet makkelijk vooruitgang kan boeken.
De koppeling gebruiken is een andere manier om een wheely te beginnen.
Beide manieren zijn effectief, echter is de methode met koppeling
iets beter
te controleren,
dan als bij het gas ongecontroleerd open te
draaien.
Het zorgt ervoor dat je voorwiel
preciezer en gelijkmatiger omhoog gaat.
Zet je motor weer in de eerste
of tweede versnelling
en rij op ongeveer de helft van je maximale toeren. Accelereer
dan
zo snel mogelijk, om vervolgens, ongeveer een seconde later de
koppeling
snel in-uit
te bedienen. De toeren zullen nu scherp stijgen en het voorwiel zal
omhoog
komen. Deze methode is iets moeilijker om mee te beginnen omdat het
voorwiel abrupter
omhoog
komt, maar daarnaast is
het gemakkelijker wanneer je een wheely op hogere
snelheid wilt maken.
Wanneer je op een goede hoogte bent kun je ook beginnen met het
trainen van het
schakelen naar
een hogere versnelling.
Dit is hetzelfde als opschakelen zonder koppeling met twee wielen aan
de grond.
Duw rustig tegen je schakelpook, ga vervolgens snel even van het gas
af en terug naar
de uitgangspositie direct na het overschakelen. Zorg ervoor dat je
klaar bent om terug
de balans te vinden door meer of minder gas te geven om de motor weer
in balans te krijgen in
de nieuwe versnelling.
Denk erom dat je de koppeling niet gebruikt, dit zorgt ervoor dat je
voorwiel weer terug
naar beneden komt.
De
Achterrem: Het is aan te raden om tijdens het trainen te leren omgaan
met je achterrem.
Zo
leer je hoeveel druk je moet geven om het voorwiel weer naar beneden
te brengen.
Het
is belangrijk om precies te weten waar je rempedaal zich bevind, en
hoe hard je moet drukken
wanneer je te hoog uitkomt met je wheely.
Om
te meten of te weten wanneer je de achterrem moet gaan gebruiken is
wanneer je
spatbord contact
maakt met de grond.
Deze
maat geeft aan hoever je de motorfiets achterover kunt laten gaan en
hem toch nog
terug kunt
laten komen door te
remmen met de achterrem.
Hieronder een kort stappenplan voor een succesvolle
wheely:
Ga achterop het budysit zitten en zet de motor in de juiste
versnelling met het juiste aantal toeren.
Plaats je voet in juiste positie bij je achterrem.
Ga abrupt maar minimaal van het gas af om de vork te comprimeren en
geef dan een stoot gas tot ongeveer halverwege en hou hem daar.
Tijdens het opkomen van het voorwiel, ga rustig met het gas spelen om
de juiste hoogte vast te houden.
Trek het stuur naar je toe om tot een hoger balanspunt te komen.
Schakel een versnelling op voordat je uit het vermogen loopt,
balanceer de motor opnieuw.
|
Een
tweetakt machine is een compleet ander motor wanneer het over wheelies
gaat.
Het
grootste verschil zit hem in het gebrek aan koppel om het voorwiel
omhoog te brengen
en
het gebrek aan motorrem om het wiel een stukje omlaag te brengen.
Dit
zorgt voor een gek zweverig gevoel en kan een draaierig gevoel in je
maag veroorzaken
omdat het voelt alsof een flip onvermijdelijk is.
De beste manier om dit te overwinnen is een goede controle van je
gashendel en achterrem.
Tweetakten zijn het makkelijkst omhoog te krijgen puur op het gas,
aangezien ze niet zo
makkelijk omhoog
te brengen zijn
met de
koppeling. Accelereer hard vanaf het begin
van je powerband om de
voorkant omhoog te krijgen.
Pas op met de eerste versnelling, zelfs 250’s kunnen hierin extreem
rauw zijn.
Als
je echter eenmaal door hebt hoe je een wheelie kunt maken met een
tweetakt kan
dit
meer voldoening
geven dan een
zwaardere viertact die iedereen omhoog kan krijgen.
Inhalen en passeren
Inhalen en passeren
vereist een aparte techniek die ook geleerd moet worden. Tijdens een
training
komt het een beetje op je eigen fantasie aan om in je eentje een
wedstrijdsituatie
waarin ingehaald
moet worden na te bootsen.
Dit vereist een volledige concentratie en veel geduld, waarbij het
resultaat pas tijdens een echte
wedstrijd tot uiting komt. Zoals reeds gezegd, de beste manier om aan
de juiste tactiek bij het
passeren te geraken is het nabootsen van het wedstrijd element.
Ga achter een collega
rijder rijden en let goed op zijn doen en laten. Bestudeer waar jij
sneller bent
dan hem en bedenk hoe je
hem zult passeren.
Blijf een aantal ronde
achter hem en sla toe op het moment
dat je zelf zeker bent
om er klaar voor te zijn.
Dit kan op verschillende
plaatsen zijn dus probeer dit dan ook uit.
Deze plaatsen kunnen
zijn tijdens het aanremmen van een bocht of op een springschans,
op een knippenpad of een andere plaats waar jij een betere ideale
lijn hebt gevonden.
Let ook eens op de
buitenste lijnen in een circuit hier liggen vaak minder knippen en is
het
misschien nog vlak
zodat passeren vlak langs de afrastering een leuke plaats is om
toe te slaan. Laat een
collega merken dat je er aan komt door even je voorwiel langs te
laten komen en hem op
deze wijze te laten merken dat je sneller bent dan hem en je zult
vaak merken dat de ander nerveus
wordt en misschien wel fouten gaat maken zodat inhalen nog
makkelijker wordt.
Doe dit op alle plaatsen
waar je zelf sterker en beter bent dan die ander. Ook het maken van
extra
geluid door je motor wat
meer toeren te laten maken
helpt om invloed uit te oefenen
op je collega.
Ideale lijnen
Het
uittesten van ideale lijnen en het kunnen veranderen van lijn
tengevolge van obstakels
en of
te passeren
rijders moet je
leren en uitproberen in trainingen.
Ideale
lijnen lopen strak van A naar B,in onze sport is dit niet altijd te
realiseren maar dan moet je
zoeken
welke wel de
snelste lijn is.
MX omstandigheden
De circuit
omstandigheden die je tijdens training en wedstrijd kunt aantreffen
kunnen nogal variëren.
Zand, modder, hard,
veel knippen of Woops, stenen, gras en vaak stof,
zijn vaak die
omstandigheden
welke zelfs per
manche
kunnen veranderen.
Zorg dat je er
klaar voor bent door er van te voren
eens over te denken
en deze situaties uit te
proberen tijdens
trainingen.
Neem daarbij de
mogelijkheden
van een slechte
dag, waarbij van alles kan gebeuren tijdens
de race, dan nog
is het zo dat er vele wedstrijden beslist zijn in de laatste bocht
voor de finish.
Vandaar dat mijn
advies
hier wederom luid,
geef nooit op en probeer altijd onder de geblokte vlag
door te komen en op
deze wijze minstens
een overwinning op
je zelf te boeken. Het rijden in de
Modder voor velen
van ons geen onbekende omstandigheid, zorg wel
dat je er op
voorbereid bent.
Denk aan zaken als
het goed waterdicht maken van ontsteking, carburateur en luchtfilter.
Vooral het filter
moet beschermd worden tegen het rechtstreeks binnen dringen van water,
maar sluit je
filter
niet zo af dat
er geen lucht meer
door kan want dan loopt je motor
niet en heb je een
ander probleem.
Tip
Ook je handvaten
verdienen bij modder en slecht weer extra aandacht,zet je handvaten
daarom nog
eens extra vast met
draad,als het kan
zelfs op twee of drie plaatsen zodat
ze niet van je
stuur kunnen
glijden tijdens het
rijden. Enduro handbeschermers
tijdens een
modderrace houden ook veel modder weg
van je handvaten en
je handen. Bevestig een
doek aan de
achterzijde van je broek
welke je met beide
handen
kunt bereiken om tijdens de race van tijd tot tijd je
handen een beetje
schoon
en droog te maken
zodat je
beter grip blijft
houden aan je stuur.
Afstellingen in de
modder, banden en bandenspanning
Pas ook je bandendruk
aan, lagere bandenspanning zorgt er voor dat je band niet zo hard
is en daardoor breder
wordt en de noppen verder open staan, waardoor de modder
hopelijk beter loslaat
van je band.
En er meer grip is
tijdens het rijden.
Let ook eens op je
afstelling van de vering, namelijk door het gewicht van al die modder
wordt je
machine zwaarder en zal
de vering minder worden door al dat gewicht, dus hier wordt
aanpassing vereist.
Overleg even met je
vering specialist.
Afhankelijk van de
zwaarte van het circuit en de modder is het verstandig om je gearing
aan te passen, op een
zware baan heb je vaak geen hoge snelheid meer maar heb je
meer trekkracht nodig,
en controle met je gashandel en koppeling zijn dan je voornaamste
wapens om rijdende te blijven.
Let ook op zaken als
radiateur, kabels, handels, rem en schakelpedaal,
ook je remschijven
verdienen extra aandacht
door er bijvoorbeeld wat schuimrubber
afscherming omheen
te monteren zodat je ze kan blijven
gebruiken.
Dit schuimrubber beweegt
als je je rem of schakelpedaal gebruikt waardoor
het als een
schoonmaakborstel gaat werken en jij je zaken kan blijven gebruiken.
Tijdens het rijden is
het daarom zaak om plaatsen waar zeer veel water en modder op het
circuit is deze
plekken te vermijden.
Regen, water en kou gaan
vaak samen, let er op dat je als rijder warm en
droog blijft voordat je
aan de race begint. Een terdege voorbereiding is hier van groot
belang,
een slechte preparatie
betekend al op voorhand een slechte
uitslag.
Zorg voor voldoende
wedstrijdkleding, een grote paraplu zorgt voor meer bescherming
als een kleine en zorg
voor grote plastic zakken om al je natte spullen in op te bergen.
Zorg voor extra vizieren
op je bril, plak een strook tape over je helmklep zodat er geen
water tussendoor kan
sijpelen.
Ook als er veel modder
op je helm zou blijven zitten kun je hier als voorzorg een stuk
brede tape plakken vanaf
je klep tot midden op je helm, laat wel een strook dubbel
geplakt zitten bij je
klep zodat je onder het rijden deze strook kunt wegtrekken en de
modder van je helm weg
is.
Je laarzen kun je ook
met zware tape afdichten
zodat er geen water en modder in kunnen lopen.
Je grootste probleem zal
je MX bril blijven bij nat en modderig weer.
Zorg er voor dat je
thuis reeds een aantal brillen
hebt voorbewerkt, dit
spaart ellende tijdens een wedstrijd, denk er aan je hebt
vaak twee trainingen en
ook nog twee of drie manches zodat drie tot vijf brillen
geen luxe zijn.
Het dragen van een regen
of windjack helpt vaak om je shirt droger te houden en de modder
er
makkelijker vanaf gaat tijdens het rijden.
Nu een aantal modder rij
tips; laat je achterwiel zo weinig mogelijk spinnen,
een ronddraaiend
achterwiel heeft geen grip en je komt dus ook niet vooruit.
Bedenk dat als je maar
langzaam rijdt je achterwiel modder zal afwerpen en je meer grip
hebt dan als het wiel
met vele omwentelingen spint.
Zoek ook altijd een stukje
circuit waar het iets harder is om al rijdende je achterband vrij te
maken van de modder.
Probeer zo relaxt
mogelijk te rijden in de modder, sta op je voetsteunen en
probeer met je lichaam
te balanceren, op deze manier kun je ook het beste je
remmen en schakelpook
bedienen.
En ben je verzekerd dat
je of voldoende druk kunt zetten op je achterwiel om te kunnen
acceleren en ook
voldoende druk kunt brengen op je voorwiel om te kunnen sturen.
Sporen rijden kan het beste door
staande op je steunen met de machine losjes in je handen
er als het ware overheen
dansend.
(Als je ooit de kans
krijgt om Stefan Everts nog eens te zien rijden let dan eens
op zijn rijstijl)
Kijk ook steeds hoe de
lijnen per ronde wijzigen in deze modder en ben er op
voorbereid om in de
volgende ronde een andere lijn te kunnen benutten,
ook gevallen rijders
kunnen voor problemen zorgen,ben er op voorbereid.
Tip:
Een andere tip is
om je voeten zo ver mogelijk naar voren op de steunen te plaatsen,
dit om blessures in
de modder
en diepe sporen te
voorkomen.
Als je je voet
normaal op de steunen plaats is het risico aanwezig dat de neus van je
laars
in de modder
blijft steken
met alle gevolgen
van dien, probeer je knieën tegen
de tank te klemmen
en de tenen naar
binnen te houden
zodat je
meer beschermd rijd
dan wanneer ze naar
buiten gericht staan.
Let wel in een modderrace is de start het
aller- belangrijkste,mis
je de start dan kun je rekenen
op zeer
veel water en
modder op je motor en lichaam,extra kracht kost het dan om rijders
te passeren en je
zelf naar voren te werken. probeer een plaats aan de buitenzijde te
bemachtigen hier is
het vaak
droger
als in het
midden,vermijd ook waterplassen in het
start gebied want
hierdoor ben je vaak
al nat voordat je
ook maar in de
eerste bocht bent.
Op een nat
startterrein heb je meer druk op je
achterwiel nodig
dan op een droge baan let hierop tijdens het verkennen
van het circuit.
Intervaltraining
Interval training
gebruik je om tevens je conditie op te vijzelen, zoek en circuit
waarbij de ronde
tijden op ongeveer 1 a
1.1/2 minuut liggen.
Rij na je circuit
verkenning en Warming Up een snelle ronde en
stop bij je
helpers,noteer de ronde tijd,neem de hartslag op en laat deze noteren.
Wacht vervolgens tot je
hartslag weer gedaald is tot 120 slagen per minuut en ga dan
weer terug de baan op
voor de volgende ronde,herhaal dit ongeveer 45 minuten lang.
Doe deze training in het
begin van het seizoen wekelijks en hou de resultaten bij in
je logboek.
Na en aantal weken zul
je zien dat je hartslag niet meer zo hoog oploopt, en je hersteltijd
naar 120 slagen per minuut zal afnemen. Ook zullen je
rondetijden op deze manier sneller worden.
Een andere manier is om
te starten met een volle tank en vervolgens 40 minuten te rijden
en alle ronde tijden te laten noteren.
Belangrijk bij deze
wijze van training is dat je moet trachten de ronde tijden van de
eerste en laatste ronden op de zelfde tijd te houden.
Uit dit verhaal blijkt
maar al te goed hoe belangrijk het is om tegen de klok te trainen.
Duurtraining
Het trainen alsof
je een volle wedstrijd aan het doen bent is een nabootsing van de
energie die er
nodig is om
gedurende
de wedstrijd er
helemaal te zijn, dat gevoel moet je krijgen door
de duur van
je training op te
voeren tot wedstrijd lengte.
Val breken
Vallen en opstaan
horen bij onze sport. Het is uiteraard de bedoeling dat er zo weinig
mogelijk
valpartijen
plaatsvinden maar als het toch
gebeurt is het belangrijk dat je weet wat te doen.
Val breken is een
techniek die uit de judo sport afkomstig is en welke je dan ook
tijdens
de
conditietraining moet oefenen.
Ik adviseer dit
tijdens deze training eens te proberen met je helm op, al is het dan
alleen
maar om het gevoel te krijgen hoe het aanvoelt tijdens een val.
Ook geef
ik je het advies nooit op te geven na een val, ook al
kost het je een
aantal
plaatsen, probeer terug te vechten en leer van je gemaakte fout.
MX Tactiektraining
Het
beter verdelen van je conditie over de hele wedstrijd, het later
remmen, de kat uit
de
boom kijken en op de juiste plaats aanvallen en inhalen op de voor je
rijdende collega
zijn
zaken die vallen onder de noemer
tactiek.
Hoe
verder je komt in de MX sport hoe belangrijker dat tactiek wordt in je
wedstrijd gedrag.
Hiermee bedoel ik absoluut
geen onsportief gedrag
maar zaken waarmee je
wel je voordeel kan halen gedurende de race.
Gedurende de gehele wedstrijd is het van belang om snel te blijven
denken, want al denk je
nog zo snel er zal altijd wel iemand komen die nog sneller is.
Voor
jouw is het van belang om snel te blijven denken en te kunnen handelen
in situaties
die
veranderen.
Tijdens de wedstrijd is het van belang om zeker drie dingen te
weten, dat zijn:
hoe groot is je voorsprong, hoe dicht zit de belager
achter je en hoe lang duurt de race nog.
Tip:
Een zeer belangrijke tip
is deze, kijk nooit om tijdens een race, dit verstoort je
concentratie en kost
tijd.
Zaken waarmee jij je
collega kunt intimideren zijn vragen als, is dat wel de juiste band
voor dit circuit, of kun
jij met die vering afstelling hier wel rijden zijn zaken die de ander
vaak uit zijn ritme kan
brengen en waarmee jij laat blijken mentaal sterker te
zijn.
Wedstrijd training
Het trainen op snelheid
en met meerder rijders in de baan kan je een wedstrijd situatie
na bootsen, ook de
volledige wedstrijd tijd volmaken, en het bij houden van het logboek
kan je helpen om een
indruk te krijgen of je klaar bent voor de wedstrijd.
Let
op !!!
Het
uitvoeren van de op deze MX Website geplaatste 'informatie' is geheel
voor
eigen
risico.
Als
MX Adviseur accepteer ik geen enkele aansprakelijkheid aangaande deze
'tips'
Klik op het
logo hieronder om uw MX Boek
hier rechtstreeks te bestellen!
|