Het pakket
MX rijtechniek training kan bestaan uit de volgende onderdelen. 1. Hulpmiddelen / 2. Kijken / 3. Warming Up
De toe te passen MX
Trainingsvormen zijn als volgt onder te verdelen,
4. MX Tactiek training / 5. MX Wedstrijd training De start is in je MX carrière het aller- belangrijkste, mis jij je start dan kost het je in de wedstrijd handen vol extra energie om terug te vechten naar
een betere
uitgangpositie.
Voor een succesvolle start zijn een aantal zaken belangrijk. Ik noem hier motivatie, de wil om te winnen, en goed te presteren. Concentratie, een gedegen Warming Up, goede reactie op het hek, machine controle, juiste start positie aan het hek, weten waar je naar toe wil,
de rechte lijn
kunnen
vasthouden,voldoende tactiek en een portie durf. Afkijken van de start techniek kun je vaak het beste doen door eens te
gaan kijken
naar de senioren of inters die in de zelfde dag rijden als jij.
maar een goed alternatief is een stuk elastiek welk bevestigd is aan een vast punt en waarbij een van je helpers het andere eind op een afgesproken moment los laat en waarbij jij dan zo snel mogelijk moet zorgen om in de eerst volgende bocht te komen.
probeer ook andere posities op het startveld,dus niet steeds vanaf
de zelfde plek.
voorwerp op de grond, op een afgesproken punt naast je voorwiel zijn andere
mogelijkheden om
een en ander te trainen. Maak er een vaste zaak van tijdens elke training veel aandacht te schenken aan de start training. Als je aan de start staat is het meestal zo dat er nog 30 seconden zullen
verstrijken
alvorens het hek valt. Je moet zelf uitproberen tijdens je trainingen of jij je motor vanuit de eerste, tweede of zelfs derde versnelling laat vertrekken, dit zijn zaken welke je als
rijder het
beste zelf aanvoelt. Met ingeschakelde versnelling ga je de laatste 5 seconden in welke meestal via een bord of klok worden aan gegeven op het start terrein. Zet beide voeten op de grond als je er zeker van bent dat je motor in de juiste versnelling staat. Trek de koppeling in,breng je gehele lichaam naar voren zodat je gewicht rust boven de brandstoftank waardoor je er voor zorgt dat het voorwiel niet
omhoog komt tijdens de start. Concentreer je op het vallen van het hek, zodra dit valt laat jij je koppeling los
en open je
het gashandel volledig. Bekijk vooraf bij het starthek, waar jouw motor het meeste grip kan hebben
om zo snel
mogelijk weg te komen. Ga tussen je trainingen door eens op dit punt staan en kijk in een denkbeeldige rechte lijn naar een vast punt in de eerste bocht waar je tijdens de wedstrijd naar toe moet. Zet je motor ook altijd al in de richting van het punt op de startlijn.
gebeuren, zoals hieronder door Stefan Everts.
even je koppeling in te trekken zodat de motor weer met beide wielen aan de grond komt, oefen dit een aantal keer zodat je ook deze techniek onder controle hebt. Tip:
te plaatsen
nadat je motor in de
juiste versnelling staat.
of rechts overhelt, dit gebeurt namelijk wel als je maar een voet op de grond houd.
want door het op de steun zetten van die betreffende voet volgt er een kleine correctie waardoor je motor afbuigt naar links of rechts.
Warm je motor goed op Zet je motor zo veel mogelijk verticaal Probeer je motor al in de richting te zetten van de eerste bocht Verdeel je gewicht over beide zijde van je motor Beide voeten op de grond Zorg voor de juiste versnelling Breng je lichaam zo ver mogelijk naar voor Gebruik een constant toerental, zodat bij het vallen van het hek je meteen volgas kunt geven
Start met linkse bocht Start met rechtse bocht
dit is een eigenschap welke in onze sport zeer belangrijk is. Vandaar dat je steeds een punt moet kiezen waar je na toe wilt rijden, en dit moet dan in een zo vloeiend mogelijke rechte lijn gebeuren. Acceleratie ofte wel het zo snel mogelijk wegrijden van starthek en vanuit bochten is o.a. een zaak van het juiste gebruiken van alle versnellingen op bij de juiste snelheid, dit moet geleerd worden door veel tot zeer veel te trainen.
het schakelen op het verkeerde tijdstip mogelijk de reden van snelheid verlies. Iets wat je een plaatsen in de eind uitslag kan schelen. Acceleratie gaat het snelst als je motor rechtop staat,en in een rechte lijn. Om je maximale power te gebruiken moet je lichaam zo ver mogelijk boven het achterwiel zijn, en hou hierdoor je voorwiel licht. Gebruik je gewicht om de motor niet in de ketting te laten klimmen, en
schakel op tijd net voor het
vertrouwen en is ook de
basis voor de juiste techniek bij het nemen van bochten. Hierbij leer je de reactie van je motor kennen,en ondervind je zelf de reacties van je motor op het gas, de koppeling en uiteraard de remmen. Deze oefening moet je zowel zittend als staand op de steunen gaan doen ,je zult merken dat het staand op de steunen het makkelijkst gaat en dat je
dan meer controle over je motor hebt.
de obstakels moeten 2 meter uit elkaar liggen in een rechte lijn over een afstand van ongeveer acht tot tien meter. Probeer er nu zo geconcentreerd mogelijk omheen te rijden en vervolgens zo snel mogelijk,doe dit zowel staand als zittend, zo wel links als recht om, je zult merken dat oftewel de richting links of de rechtse richting je voorkeur zal hebben,dit komt ook tot uitdrukking in linkse of rechter bochten op het circuit.
Gebruik met zand opgevulde en verzwaarde autobanden
Trainen op bochten in
zand, op hard, op gras en in modder situaties
De snelste manier in het nemen van
bochten is nog altijd de techniek van buiten - binnen - buiten waarbij in de laatste buitenkant dan veelal een wal kan worden
gevonden en gebruikt om de
snelheid er op te houden. Je kunt nooit een bocht sneller uitkomen dan je er in gaat, Dus is het zaak om net voor de bocht een versnelling terug te schakelen zodat je motor er op hoge toeren dus met voldoend vermogen, weer uit kan komen. Het aanremmen van een bocht moet dan ook gebeuren voor de bocht en niet in
de bocht zelf, zorg dat je klaar bent met deze
Breng ook voldoende gewicht op je voorwiel,zoals op deze foto. Als je een bocht op de juiste snelheid aansnijd dan kun je alles controleren met je gas en koppeling,zorg voor voldoende snelheid,gebruik geen remmen meer, kijk vooruit waar je naar toe moet, want je motor zal daar naar toe gaan waar jezelf kijkt.
Je hebt in bochten natuurlijk ook nog diverse mogelijkheden zoals: Afbuigende bochten # bochten met een wal # S-bochten # oplopende bochten
Let op !!! De snelste weg door een bocht is nog altijd: buiten / binnen / buiten
zijn b.v. tijdens een valpartij of het inhalen van collega rijders. Ook het dicht houden voor de mogelijkheid om door een andere rijder
te worden ingehaald
is iets waarop getraind
kan en
moet worden.
tussen je knieën. Breng bij het afzetten van je sprong je gewicht naar achteren. Dit dient er voor dat je achterwiel als laatste de grond verlaat. Bij de landing is het net andersom. Dan moet opnieuw het achterwiel eerst contact maken omdat het achterwiel het vermogen levert en er voor zorgt dat de snelheid weer terug komt, zodat je motor bestuurbaar blijft. Hou het gas zo ver mogelijk open. Gebruik je benen weer als schokbrekers tijdens de landing.
uiteraard erg spectaculair maar het kost tijd en snelheid, zorg dat je zo snel mogelijk weer met je achterwiel aan de grond bent om het vermogen en de
snelheid terug te krijgen.
tikken zodat je motor dan naar voren omlaag komt.
dan is het landen op het voorwiel een techniek die noodzakelijk is om voldoende swing te krijgen voor het aanrijden naar een volgende sprong, hierbij is dan ook van belang dat je lichaam wederom boven het achterwiel is om te zorgen voor
meer druk en gewicht op dit achterwiel. Sporen, Knippen en Woops
het achterwiel te brengen, dit kun te doen door je armen en benen volledig uit te
strekken en je lichaam naar achteren te duwen.
Staan op je voetsteunen geeft hierbij ook de beste controle over je motor. Je knieën sturen extra mee. Je kan op deze wijze ook eenvoudiger corrigeren door je lichaam te verplaatsen naar links of rechts, naar voren of achter, en hierdoor meer
druk te
brengen op voor of achterwiel.
Zorg er voor dat je niet te veel toeren rijd maar liever in een hogere versnelling om zo voldoende trekkrach te hebben om over de knippen te komen. Het rijden van sporen. Heb ik recht voor het spoor aangezet ? Heb ik een eigen nieuw spoor gecreëerd? Heb ik mijn voorrem gebruikt ? Keek ik naar het einde van het spoor ? Heb ik gecorrigeerd in het spoor met mijn voorrem ? Had ik mijn been omhoog ? Heb ik het spoor maximaal benut ?
de eerste is door de koppeling snel te laten opkomen met een verhoogd toerental of door het gas abrupt te openen in een lage versnelling. Het is aan jou om de makkelijkste methode te vinden die aansluit bij jouw motor. Een zware motor heeft wat meer kracht nodig dan een lichte motor die makkelijk een wheelie trekt in de derde versnelling. Echter, de meest toegepaste en makkelijkste manier om een crosser op het achterwiel te krijgen is om flink gas te geven in de eerste of tweede versnelling, afhankelijk van de motor.
Ook je eigen lichaamsgewicht speelt een grote rol in het controleren van een wheely. Wanneer je voor tegen de tank gaat zitten op de manier zoals je normaal bochten in gaat zorg je ervoor dat je het voorwiel aan de grond houdt. Deze positie is prima voor een vlotte start en acceleratie uit een bocht, maar deze positief zorgt ervoor dat een wheely erg moeilijk uitvoerbaar wordt. De beste positie voor een wheely is achterop je budysit. Zorg ervoor dat je armen gebogen blijven en dat je goed in contact van de handels van koppeling en voorrem blijft, let op dat je ook goed met je voet je achterrem kunt blijven bereiken. De eerste stap is om gewend te raken aan een oplichtend stijgend voorwiel. Zet de motor in de eerste of nog beter tweede versnelling (1 ste reageert vrij heftig) en rij op ongeveer de helft van je maximale toeren. Probeer de toeren dan op een vast punt te houden waar het vermogen net begint toe te nemen. Op dit punt ga je vervolgens snel, maar vol gas, dus snel van het gas af om de vork in te veren om vervolgens snel het gas open te draaien tot ongeveer halverwege. Door in het begin abrupt van het gas af te gaan zorg je ervoor dat de voorvork onder spanning worden gezet, waarna bij het gas erop zetten de rebound van de voorvork het opstijgen vergemakkelijkt. Draai het gas ook zeker niet vol open omdat je motor te fel is dat je het risico loopt van achter over te slaan. Zorg er voor dat je door training er aan gewend raakt aan een kleine / rustige wheely en leer de reactie van je motor kennen. Wanneer een wheely in een training te leren was, zou iedereen het doen. Blijf serieus en veilig trainen en oefenen totdat je weet bij hoeveel toeren en met welke gasstand jouw motor het voorwiel van de grond tilt. Wanneer je een felle motor hebt is het misschien makkelijker om wheelies te oefenen in een hogere versnelling. Bij je eerste poging in het begin voelt een wheely van 30cm hoogte aan alsof je achterover klapt, en je natuurlijke reactie bij een stijgend voorwiel zal zijn om het gas dicht te draaien. Train erop om het gas niet direct compleet dicht te draaien en je zal dit gaan voelen dat je begint het voorwiel te dragen in plaats van een sprongetje te maken. Dit is het belangrijkste leermoment aangezien je hier de controle over je gashendel begint te leren. Probeer het zo soepel mogelijk te doen en je zal merken dat de hoogte van je voorwiel precies geregeld kan worden naar gelang je gashandel stand. Als je motor over de toeren heen gaat, wordt het tijd om over te schakelen. Het trainen hierop zal nog enkele weken training in beslag nemen. Een langere wheely maken hangt volkomen af van de hoogte van je voorwiel. Hoe hoger het voorwiel, hoe meer balans, en hoe minder vermogen er nodig is om het voorwiel omhoog te houden. Wanneer je minder vermogen nodig hebt kan je langer in iedere versnelling blijven. Hogere wheelie maken bereik je door te blijven trainen. Neem de tijd en verhoog langzaam de hoogte door iets meer gas te geven op het punt waar je normaal afhaakt. Juiste hoogte: Wanneer het stuur je uitzicht gaat blokkeren weet je dat je voorwiel op de juiste hoogte bent. Op dit punt moet je gaan proberen wat meer naar voren te gaan hangen in de richting van het stuur. Dit zorgt ervoor dat je de motor makkelijker kan balanceren en dat je niet het gevoel hebt dat je eraf glijdt. Door achterover te gaan hangen met rechte armen overdrijft je het gevoel van hoogte en zorgt er dus voor dat je niet makkelijk vooruitgang kan boeken.
Beide manieren zijn effectief, echter is de methode met koppeling iets beter te controleren, dan als bij het gas ongecontroleerd open te draaien. Het zorgt ervoor dat je voorwiel preciezer en gelijkmatiger omhoog gaat. Zet je motor weer in de eerste of tweede versnelling en rij op ongeveer de helft van je maximale toeren. Accelereer dan zo snel mogelijk, om vervolgens, ongeveer een seconde later de koppeling snel in-uit te bedienen. De toeren zullen nu scherp stijgen en het voorwiel zal omhoog komen. Deze methode is iets moeilijker om mee te beginnen omdat het voorwiel abrupter omhoog komt, maar daarnaast is het gemakkelijker wanneer je een wheely op hogere snelheid wilt maken. Wanneer je op een goede hoogte bent kun je ook beginnen met het trainen van het schakelen naar een hogere versnelling. Dit is hetzelfde als opschakelen zonder koppeling met twee wielen aan de grond. Duw rustig tegen je schakelpook, ga vervolgens snel even van het gas af en terug naar de uitgangspositie direct na het overschakelen. Zorg ervoor dat je klaar bent om terug de balans te vinden door meer of minder gas te geven om de motor weer in balans te krijgen in de nieuwe versnelling. Denk erom dat je de koppeling niet gebruikt, dit zorgt ervoor dat je voorwiel weer terug naar beneden komt. De Achterrem: Het is aan te raden om tijdens het trainen te leren omgaan met je achterrem. Zo leer je hoeveel druk je moet geven om het voorwiel weer naar beneden te brengen. Het is belangrijk om precies te weten waar je rempedaal zich bevind, en hoe hard je moet drukken wanneer je te hoog uitkomt met je wheely. Om te meten of te weten wanneer je de achterrem moet gaan gebruiken is wanneer je spatbord contact maakt met de grond. Deze maat geeft aan hoever je de motorfiets achterover kunt laten gaan en hem toch nog terug kunt laten komen door te remmen met de achterrem. Hieronder een kort stappenplan voor een succesvolle wheely:
Een tweetakt machine is een compleet ander motor wanneer het over wheelie gaat. Het grootste verschil zit hem in het gebrek aan koppel om het voorwiel omhoog te brengen en het gebrek aan motorrem om het wiel een stukje omlaag te brengen. Dit zorgt voor een gek zweverig gevoel en kan een draaierig gevoel in je maag veroorzaken omdat het voelt alsof een flip onvermijdelijk is. De beste manier om dit te overwinnen is een goede controle van je gashendel en achterrem. Tweetakten zijn het makkelijkst omhoog te krijgen puur op het gas, aangezien ze niet zo makkelijk omhoog te brengen zijn met de koppeling. Accelereer hard vanaf het begin van je powerband om de voorkant omhoog te krijgen. Pas op met de eerste versnelling, zelfs 250’s kunnen hierin extreem rauw zijn. Als je echter eenmaal door hebt hoe je een wheelie kunt maken met een tweetakt kan dit meer voldoening geven dan een zwaardere viertact die iedereen omhoog kan krijgen. Inhalen en passeren vereist een aparte techniek die ook geleerd moet worden. Tijdens een training komt het een beetje op je eigen fantasie aan om in je eentje een wedstrijdsituatie waarin ingehaald moet worden na te bootsen. Dit vereist een volledige concentratie en veel geduld,waarbij het resultaat pas tijdens een echte wedstrijd tot uiting komt. Zoals reeds gezegd, de beste manier om aan de juiste tactiek bij het passeren
te geraken is het nabootsen van het wedstrijd element. Ga achter een collega rijder rijden en let goed op zijn doen en laten. Bestudeer waar jij sneller bent dan hem en bedenk hoe je hem zult passeren. Blijf een aantal ronde achter hem en sla toe op het moment dat je zelf zeker bent om er klaar voor te zijn. Dit kan op verschillende plaatsen zijn dus probeer dit dan ook uit. Deze plaatsen kunnen zijn tijdens het aanremmen van een bocht of op een springschans,op een knippenpad of een andere plaats waar jij een betere ideale lijn hebt gevonden. Let ook eens op de buitenste lijnen in een circuit hier liggen vaak minder knippen en is het misschien nog vlak zodat passeren vlak langs de afrastering een leuke plaats is om toe te slaan. Laat een collega merken dat je er aan komt door even je voorwiel langs te laten komen en hem op deze wijze te laten merken dat je sneller bent dan hem en je zult vaak merken dat de ander nerveus wordt en misschien wel fouten gaat maken zodat inhalen nog makkelijker wordt. Doe dit op alle plaatsen waar je zelf sterker en beter bent dan die ander. Ook het maken van extra geluid door je motor wat meer toeren te laten
maken helpt om invloed uit te oefenen op je
collega. Het uittesten van ideale lijnen en het kunnen veranderen van lijn tengevolge van obstakels en of te passeren rijders moet je leren en uitproberen in trainingen. Ideale lijnen lopen strak van A naar B,in onze sport is dit niet altijd te realiseren maar dan moet je zoeken welke wel de snelste lijn is.
De circuit omstandigheden die je tijdens training en wedstrijd kunt aantreffen kunnen nogal variëren.
Het rijden in modderige omstandigheden. Pas ook je bandendruk aan, lagere bandenspanning zorgt er voor dat je band niet zo hard is en daardoor breder wordt en de noppen verder open staan, waardoor de modder hopelijk beter loslaat van je band. En er meer grip is tijdens het rijden. Let ook eens op je afstelling van de vering, namelijk door het gewicht van al die modder wordt je machine zwaarder en zal de vering minder worden door al dat gewicht, dus hier wordt aanpassing vereist. overleg even met je vering specialist. Afhankelijk van de zwaarte van het circuit en de modder is het verstandig om je gearing aan te passen, op een zware baan heb je vaak geen hoge snelheid meer maar heb je meer trekkracht nodig, en controle met je gashandel en koppeling zijn dan je voornaamste wapens om rijdende te blijven. Let ook op zaken als radiateur, kabels, handels, rem en schakelpedaal, ook je remschijven verdienen extra aandacht door er bijvoorbeeld wat schuimrubber afscherming omheen te monteren zodat je ze kan blijven gebruiken. Dit schuimrubber beweegt als je je rem of schakelpedaal gebruikt waardoor het als een schoonmaakborstel gaat werken en jij je zaken kan blijven gebruiken. Tijdens het rijden is het daarom zaak om plaatsen waar zeer veel water en modder op het circuit is deze plekken te vermijden. Weersomstandigheden en Motocross Regen, water en kou gaan vaak samen, let er op dat je als rijder warm en droog blijft voordat je aan de race begint. een terdege voorbereiding is hier van groot belang,een slechte preparatie betekend al op voorhand een slechte uitslag. Zorg voor voldoende wedstrijdkleding,een grote paraplu zorgt voor meer bescherming als een kleine en zorg voor grote plastic zakken om al je natte spullen in op te bergen. Zorg voor extra vizieren op je bril,plak een strook tape over je helmklep zodat er geen water tussendoor kan sijpelen. Ook als er veel modder op je helm zou blijven zitten kun je hier als voorzorg een stuk brede tape plakken vanaf je klep tot midden op je helm,laat wel een strook dubbel geplakt zitten bij je klep zodat je onder het rijden deze strook kunt wegtrekken en de modder van je helm weg is. Je laarzen kun je ook met zware tape afdichten zodat er geen water en modder in kunnen lopen. Je grootste probleem zal je MX bril blijven bij nat en modderig weer. Zorg er voor dat je thuis reeds een aantal brillen hebt voorbewerkt, dit spaart ellende tijdens een wedstrijd, denk er aan je hebt vaak twee trainingen en ook nog twee of drie manches zodat drie tot vijf brillen geen luxe zijn. Het dragen van een regen of windjack helpt vaak om je shirt droger te houden en de modder er makkelijker vanaf gaat tijdens het rijden. Nu een aantal modder rij tips; laat je achterwiel zo weinig mogelijk spinnen, een ronddraaiend achterwiel heeft geen grip en je komt dus ook niet vooruit. Bedenk dat als je maar langzaam rijdt je achterwiel modder zal afwerpen en je meer grip hebt dan als het wiel met vele omwentelingen spint. Zoek ook altijd een stukje circuit waar het iets harder is om al rijdende je achterband vrij te maken van de modder. Probeer zo relaxt mogelijk te rijden in de modder, sta op je voetsteunen en probeer met je lichaam te balanceren,op deze manier kun je ook het beste je remmen en schakelpook bedienen. En ben je verzekerd dat je of voldoende druk kunt zetten op je achterwiel om te kunnen acceleren en ook voldoende druk kunt brengen op je voorwiel om te kunnen sturen. Sporen rijden kan het beste door staande op je steunen met de machine losjes in je handen er als het ware overheen dansend. (Als je ooit de kans krijgt om Stefan Everts nog eens te zien rijden let dan eens op zijn rijstijl) Kijk ook steeds hoe de lijnen per ronde wijzigen in deze modder en ben er op voorbereid om in de volgende ronde een andere lijn te kunnen benutten, ook gevallen rijders kunnen voor problemen zorgen, ben er op voorbereid.
P
Gebruik altijd hulpmiddelen om te komen tot techniek verbetering, zo kunnen video opnamen, foto's, wedstrijd opnames, tot voorbeelden dienen. Daarnaast zijn pylonen, autobanden, stokken, elastiek en afzetlint verdere training hulpmiddelen.
Vergeet ook je stopwatch en
logboek niet.
het kan soms even duren voor je er echt mee om kan gaan maar dan zul je zien dat het
vaak verbeteringen kunnen zijn voor je rijstijl.
Doe dit eerst naast de motor en vervolgens op
de volgende wijze. Sta gedurende minimaal twee ronden op je voetsteunen, soepel mee bewegend met alle acties welke je motor maakt op het circuit, op deze wijze
bereik je twee dingen.
wijzigingen er zijn aangebracht en war voor jou moeilijke punten zitten waaraan extra aandacht moet worden besteed. Ten tweede warm je op deze wijze al die spieren extra op welke op de MX motor
van belang zijn.
Als je op je motor actief bent zorg er voor dat je blik ver vooruit gericht is want kijk je naar en opstakel dat zich vlak voor je bevind en tracht hier omheen of naar toe te sturen zal dit vaak mislukken en een valpartij tot gevolg
kunnen hebben. Sta daarom altijd iets gebogen op de steunen, kijk vooruit, je armen licht
gebogen en je
knieën
geklemd tegen de tank.
Verdeel je krachten over
de hele training of wedstrijd.
Interval training gebruik je om tevens je conditie op te vijzelen, zoek en circuit waarbij de ronde tijden op ongeveer 1 a 1.1/2 minuut liggen. Rij na je circuit verkenning en Warming Up een snelle ronde en stop bij je helpers, noteer de ronde tijd,neem de hartslag op en laat deze noteren. Wacht vervolgens tot je hartslag weer gedaald is tot 120 slagen per minuut en ga dan weer terug de baan op voor de volgende ronde, herhaal dit ongeveer 45 minuten lang. Doe deze training in het begin van het seizoen wekelijks en hou de resultaten
bij in je logboek. Na en aantal weken zul je zien dat je hartslag niet meer zo hoog oploopt, en je hersteltijd naar 120 slagen per minuut zal afnemen.
Ook zullen je
rondetijden op deze manier sneller worden. Een andere manier is om te starten met een volle tank en vervolgens
40 minuten te rijden
en alle ronde tijden te
laten noteren. Belangrijk bij deze wijze van training is dat je moet trachten de ronde tijden
van de
eerste en laatste ronden
op de zelfde tijd te houden. Uit dit verhaal blijkt maar al te goed hoe belangrijk het is om tegen
de klok te trainen.
weinig mogelijk valpartijen plaatsvinden maar als het toch gebeurt is het belangrijk dat je weet wat te doen. Val breken is een techniek die uit de judosport afkomstig is en welke je dan ook tijdens de conditietraining moet oefenen. Ik adviseer dit tijdens deze training eens te proberen met je helm op,
al is het dan alleen maar om het gevoel
te krijgen
hoe het aanvoelt tijdens een val.
Het beter verdelen van je conditie over de hele wedstrijd, het later remmen, de kat uit de boom kijken en op de juiste plaats aanvallen en inhalen op de voor je rijdende collega zijn zaken die vallen onder tactiek. Hoe verder je komt in de MX sport hoe belangrijker dat tactiek wordt in je wedstrijd gedrag. Hiermee bedoel ik absoluut "geen onsportief gedrag" maar zaken waarmee je wel je voordeel kan halen gedurende de race. Gedurende de gehele wedstrijd is het van belang om snel te blijven denken, want al denk je nog zo snel er zal altijd wel iemand komen die nog sneller is. Voor jouw is het van belang om snel te blijven denken en te kunnen handelen in situaties die veranderen. Tijdens de wedstrijd is het van belang om zeker drie dingen te weten, dat zijn hoe groot is je voorsprong,hoe dicht zit de belager achter je en hoe lang duurt de race nog.
concentratie en kost tijd.
juiste band voor dit circuit, of kun jij met die vering afstelling hier wel rijden zijn zaken die de ander vaak uit zijn ritme kan brengen en waarmee jij laat blijken mentaal sterker te zijn. Het trainen op snelheid en met meerder rijders in de baan kan je een wedstrijd situatie na bootsen, ook de volledige wedstrijd tijd volmaken, en het bij houden van het logboek kan je helpen om een indruk te krijgen of je klaar bent voor de wedstrijd. Let op !!!
Het uitvoeren van de op deze MX Website geplaatste 'informatie' is geheel voor eigen risico.
Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!
|