Advies over hoe
te starten.
De start is in je MX
carrière het allerbelangrijkste, mis jij je start dan kost het je in
de wedstrijd handen vol
extra energie om terug te vechten naar een betere
uitgangpositie.
Voor een succesvolle start
zijn een aantal zaken belangrijk. Ik noem hier motivatie,
de wil om te winnen, en
goed te presteren.
Concentratie, een gedegen
Warming Up, een goede reactie op het hek, machine controle,
juiste start positie aan
het hek, weten waar je naar toe wil, de rechte lijn
kunnen vasthouden, voldoende tactiek en
een behoorlijke portie durf.
Afkijken van de start techniek kun
je vaak het beste doen door eens te gaan kijken naar
de senioren of Inters die in de zelfde dag rijden als jij.
Tijdens
je trainingen heb je natuurlijk niet de beschikking over een heus
starthek,
maar een goed alternatief is een stuk elastiek welk bevestigd is aan een
vast punt en
waarbij een van je helpers het andere eind op een afgesproken moment los
laat en waarbij jij dan zo
snel mogelijk moet zorgen om in de eerst volgende
bocht te komen.
Herhaal deze starts totdat
je er zeker van bent dat alles feilloos verloopt,probeer
ook andere posities op het
startveld,dus niet steeds vanaf de zelfde plek.
Maar probeer ook andere zitposities en andere versnellingen uit om de
maximale
trekkracht van je
motor te vinden gedurende je trainingen.
Reageren op een tik op je
schouder,of het zien vallen van een stokje of ander voorwerp
op de grond, op een
afgesproken punt naast je voorwiel zijn andere
mogelijkheden
om een en ander te trainen. Maak er een vaste zaak
van tijdens elke
training veel aandacht te
schenken aan de start training.
Start
positie
Je
moet zelf uitproberen tijdens je trainingen of jij je motor vanuit de
eerste,tweede
of zelfs derde versnelling laat vertrekken, dit zijn zaken welke je als rijder het
beste
zelf aanvoelt.
Met ingeschakelde
versnelling ga je de laatste 5 seconden in welke meestal via een
bord of klok worden aan
gegeven op het start terrein. Zet beide voeten op de grond als je
er zeker van bent dat je
motor in de juiste versnelling staat.
Trek de koppeling in,breng
je gehele lichaam naar voren zodat je gewicht rust
boven de brandstoftank
waardoor je er voor zorgt dat het
voorwiel niet omhoog komt
tijdens de start.
Concentreer je op het
vallen van het hek, zodra dit valt laat jij je koppeling los en
het gashandel volledig.
Bekijk vooraf bij het
starthek,waar jouw motor het meeste grip kan hebben om zo
snel mogelijk weg te
komen.
Als je aan de start staat
is het meestal zo dat er nog 30 seconden zullen verstrijken
alvorens het hek
valt.
Ga tussen je trainingen
door eens op dit punt staan en kijk in een denkbeeldige
rechte
lijn naar een vast punt in de
eerste bocht waar je tijdens de wedstrijd
naar toe moet.
Zet je motor ook altijd al
in de richting van het punt op de startlijn.
Zorg er ook voor dat je
eerste 25 tot 80 meter in een zo recht mogelijke lijn gebeuren,
zoals hieronder door Stefan Everts.
Bij het omhoog komen van
het voorwiel, is het zaak om razendsnel te reageren en
even je koppeling in te
trekken zodat de motor weer met beide wielen aan
de grond komt, oefen dit een aantal keer
zodat je ook deze techniek
onder controle hebt.
Tip:
Ik adviseer ook als
uitgangspositie bij het hek om beide voeten op de grond te plaatsen
nadat je motor in de
juiste versnelling staat.
Je concentratie op het hek
is nu veel groter omdat je motor nu niet naar links of rechts
overhelt, dit gebeurt
namelijk wel als je maar een voet op de
grond houd.
Het gevolg is dan ook dat
je motor niet in een rechte lijn van het hek weg gaat,
want door het op de steun zetten van die
betreffende voet volgt er een kleine correctie
waardoor je motor afbuigt naar links
of rechts.
Dit kost wederom correctie
tijd op het eerste rechte stuk na de start.
Tip:
Warm je motor goed op
zet je motor zo veel
mogelijk verticaal
probeer je motor al in de
richting te zetten van de eerste bocht
verdeel je gewicht over
beide zijde van je motor beide voeten op de grond
zorg voor de juiste
versnelling
breng je lichaam zo ver
mogelijk naar voor
gebruik een constant
toerental, zodat bij het vallen van het hek je meteen
volgas kunt geven.
Start
met linkse bocht
Start
met rechtse bocht
Start procedure |
|
Ja |
Nee |
Oorzaak |
|
Wat te doen |
Proef start gemaakt |
O |
O |
|
|
|
Juiste stand / lijn |
O |
O |
|
|
|
Foute keuze aan het hek |
O |
O |
|
|
|
Versnelling keuze |
O |
O |
|
|
|
Gashandel controle |
O |
O |
|
|
|
Koppeling controle |
O |
O |
|
|
|
Reactie op het hek |
O |
O |
|
|
|
Voorwiel controle |
O |
O |
|
|
|
Acceleratie |
O |
O |
|
|
|
Door schakelen |
O |
O |
|
|
|
Voldoende snelheid |
O |
O |
|
|
|
Holeshot genomen |
O |
O |
Goed weg |
|
|
Start gemist |
O |
O |
|
|
|
Start was niet super |
O |
O |
Nerveus |
|
|
Start mislukt / slecht |
O |
O |
|
|
Moet er aan werken |
|
O |
O |
|
|
|
Passeren |
O |
O |
|
|
|
Remmen |
O |
O |
|
|
|
1e bocht naar links |
O |
O |
|
|
|
1e bocht naar rechts |
O |
O |
|
|
|
|
O |
O |
|
|
|
|
O |
O |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slechte start
Meteen na de eerste
paar bochten na de start weet je hoe je er voor staat,vaak zijn in
deze bochten ook de
meeste
mogelijkheden om te kunnen passeren,
als je andere klasse
op de wedstrijddag
hebt bekeken dan heb je waarschijnlijk ook
gezien dat er andere mogelijkheden
zijn om rijders eenvoudig te passeren.
Bekijk ook vreemde
lijnen waar deze passeer mogelijkheid eventueel door jou
toepasbaar is.
Ook op
valpartijen van andere
en je zelf moet je
kunnen gebruiken om alert te blijven,
zijn het andere
rijders maak er dan dankbaar gebruik van om enkele
plaatsen te
verdienen,ben je zelf het
slachtoffer dan zorg er voor om zo snel mogelijk
weer op de motor te
zitten
en neem
een aantal diepe
ademhalingen,om weer bereid te
zijn de aanval opnieuw in te
zetten voor een beter
resultaat.
Als er een
valpartij of een
ander obstakel opdaagt zorg
er dan voor dat je
tijdig een versnelling terug schakelt om voldoende toeren en
dus ook trekkracht te
hebben om te kunnen reageren.
Hieronder de start procedure nogmaals in beeld.
Zorg altijd voor voldoende
concentratie voor je start zoals hier
meervoudig Wereldkampioen Stefan Everts
|
|
Bekijk de ideale lijn
welke je zou willen hebben
|
Prepareer indien mogelijk
je
eigen start plek
|
|
|
Weet en kijk waar je naar
toe wilt
|
Start altijd met beide
voeten op de grond
|
Zorg voor een juist
afgesteld koppelingshandel
Let op eventuele bewegende
delen aan een starthek waardoor je
een fractie eerder kunt
reageren
Heb je een plek gevonden
achter het hek zorg voor de juiste ingeschakelde versnelling
Probeer altijd kopstart te
nemen
Zorg voor voldoende druk
op je voorwiel, zodra je voorwiel omhoog komt kost dit tijd
en snelheid om dit te
corrigeren middels het gebruik van je
koppeling en het
afsluiten van het gas.
Schakel zo snel mogelijk
door naar de volgende versnelling om snelheid te houden.
Hou je voet zo ver
mogelijk naar voren op je voetsteun, en geef druk met je knie.
Kijk nooit om tijdens je
wedstrijd
Probeer de kortste weg naar de
eerste hindernis toe te nemen
Blijf vechten voor je plek, ook
al lukt dit niet altijd
Probeer valpartijen te
voorkomen, dit kost plaatsen en tijd
Als het lukt maak tijdens de
training een proefstart
Als je kopstart hebt blijf
geconcentreerd en geniet er van.
Klik op het
logo hieronder om uw MX Boek
hier rechtstreeks te bestellen!
|