sporen en wallen in een circuit Zo lopen alle lijnen van A naar B, er zijn snelle lijnen, veilige lijnen en de beste lijnen. Tip: Een keer het circuit lopend doen heeft meer effect als 20 ronden rijden. Het magneet effect van je ogen. Waar je ogen kijken wil de MX motor naar toe, dit is een eigenschap welke in onze sport zeer belangrijk is.
Vandaar dat je steeds een punt moet kiezen waar je na toe wilt rijden, en dit moet dan in een zo vloeiend mogelijke rechte lijn gebeuren. Het uittesten van ideale lijnen en het kunnen veranderen van lijn tengevolge van obstakels en of te passeren rijders moet je leren en uitproberen in trainingen.
Ideale lijnen lopen strak van A naar B, in onze sport is dit niet altijd te realiseren maar dan moet je zoeken welke wel de snelste lijn is. Acceleratie ofte wel het zo snel mogelijk wegrijden van starthek en vanuit bochten is o.a. een zaak van het juiste gebruiken van alle versnellingen bij de juiste snelheid, dit moet geleerd worden door veel tot zeer veel te trainen.
Ook hier is reactie wederom belangrijk want als je niet alert reageert is het schakelen op het verkeerde tijdstip mogelijk de reden van snelheid verlies. Iets wat je een plaatsen in de eind uitslag kan schelen. Acceleratie gaat het snelst als je motor rechtop staat, en in een rechte lijn. Om je maximale power te gebruiken moet je lichaam zo ver mogelijk boven het achterwiel zijn, en hou hierdoor je voorwiel licht.
Gebruik je gewicht om de motor niet in de ketting te laten klimmen, en schakel op tijd net voor het maximale toerental wordt bereikt. Sporen / Wallen Sporen en wallen vind je op alle soorten circuits.
Let hierbij ook op de diverse circuit omstandigheden zoals: Modder - Stof - Wortels - gras - klei - stenen - water - sneeuw - harde ondergrond. Het rijden van sporen.
Heb ik recht voor het spoor aangezet? Heb ik een eigen nieuw spoor gecreëerd? Heb ik mijn voorrem gebruikt om de juiste aanrij snelheid te hebben? Keek ik naar het einde van het spoor? Heb ik gecorrigeerd in het spoor met mijn voorrem? Had ik mijn been omhoog, indien nodig? Heb ik het spoor maximaal benut ?
Op lange paden met knippen is het belangrijk om je gewicht boven het achterwiel te brengen, dit kun te doen door je armen en benen volledig uit te strekken
en je lichaam
naar achteren te
duwen.
Staan op je voetsteunen geeft hierbij ook de beste controle over je motor. Je knieën sturen extra mee. Je kan op deze wijze ook eenvoudiger corrigeren door je lichaam te verplaatsen naar links of rechts, naar voren of achter, en hierdoor meer druk
te brengen op voor of
achterwiel.
Zorg er voor dat je niet te veel toeren rijd maar liever in een hogere versnelling om zo voldoende trekkrach te hebben om over de knippen te komen.
Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!
|