MX
Sokken
MX sokken moeten
stevig zijn en van voldoende vocht opnemend
materiaal zijn
gemaakt.
Ze zijn lang zodat
ze tot onder de knie reiken.
MX Enkelbandage
Voor rijders met
enkel problemen zijn er enkelbandages te koop welke in
de MX laars gedragen kunnen worden en die
extra steun geven aan
de zwakke enkel.
Tip:
Doe deze aankoop altijd in overleg met je
arts of masseur.
MX Tok
Een TOK of Supporter
is er voor bescherming van je edele delen en is in d
e MX sport ook
geen onbelangrijk beschermmiddel, want velen kunnen
je vertellen hoe
pijnlijk het is om in aanraking te komen met
je
brandstoftank tijdens het landen
na een sprong of
tijdens een valpartij, hierbij kunnen inwendige
bloedingen en
zwellingen optreden die zeer moeilijk te behandelen zijn
en waarvan je op
latere leeftijd problemen kunnen ondervinden.
Een tok is vaak een
verhard kapje dat je penis en testikels beschermt
tegen direct
geweld.
Let er op dat de tok
groot genoeg is en comfortabel gedragen kan
worden in je
wedstrijdkleding.
Tip:
MX Kniebrace
Voor de stabilisatie
van je beide knieën is het van groot belang
om je knieën
zodanig te beschermen
dat ze bij het
blijven
haken van je
voet in zand of modder niet
beschadigd
worden.
Als je voet blijft
haken achter een voorwerp is de kans groot dat je
onderbeen ten
opzichte van het bovenbeen zal
verdraaien,
dit gebeurt op het
zwakste punt in je been de KNIE.
De beschadigingen
welke hierdoor optreden in je knie zijn vaak zo
ernstig dat dit wel
eens het einde van je MX carrière
kan
betekenen.
Vandaar mijn
advies gebruik je KNIEBRACE.
Kijk ook eens rond
in het rennerskwartier bij de grote top rijders
en je zult zien dat
ook zij een
Kniebrace gebruiken.
Een Kniebrace zorgt
als hij professioneel is aangemeten met een
juiste
pasvorm, voor een goed draag comfort, en een
perfecte
kniestabilisatie.
Hij is
vervaardigd van lichtgewicht hoogwaardige materialen en is
meerdere
seizoenen
te gebruiken.
Verdere
beschermingen is er nodig voor de andere lichaamsdelen die
beschadigd
kunnen raken, zoals je nek en
schouders, je knieën en
onderbenen.
Gebruik van brace’s,
in combinatie met een niergordel, bodyprotector, knie en
scheenbeschermers
voor extra bescherming, zeker bij circuits met veel losse stenen,
dan is dit in combinatie
met de Kniebrace een
perfecte persoonlijke beveiliging.
MX
Broek
De MX broek moet
zorgen voor je persoonlijke bescherming van benen en onderlichaam.
Vaak zitten er op de
moderne MX broeken verstevigingen ter hoogte van knie,
en
onderrug, en op de heupen.
Elastische
materialen zitten er verwerkt in de knieholten, onderbenen en rug.
Deze zorgen
voor flexibiliteit bij het dragen.
Voor extra bescherming kunnen
nog losse kniepads in
de MX Broek worden
gedragen, de broeken zijn hiervoor
voorzien van elastisch
materiaal zodat deze
prettig
gedragen kunnen worden.
Een MX broek moet
zijn vervaardigd van duurzaam materiaal,
bij leder met een
materiaal dikte van ten minste 1,2
mm, indien het geen leder
is zal het materiaal moeten voldoen aan
de volgende eisen:
“Materiaal,
gelijkwaardig aan leer”
De karakteristiek
van het materiaal moet ten minste gelijkwaardig zijn aan
koeienhuid met een dikte van 1.5 mm (ongesplitst )
betreffende:
-
de vuurvastheid
-
de weerstand tegen
doorschuren
-
de
glijdbestendigheid op alle soorten asfalt
-
de zweetabsorberende kwaliteit
-
de medische
eigenschappen, bv. niet giftig en niet allergisch
-
een kwaliteit die
niet kan smelten
Kunststoffen
die door, hetzij verhitting, of door het in contact komen met
brandstof kunnen smelten, zijn voor zowel
voering als buitenkant
van de
MX broek niet toegestaan.
MX Laarzen
MX laarzen
moeten van leer zijn of van een goedgekeurd materiaal.
De hoogte van de MX laars
moet tot
onder het
kniegewricht reiken.
MX Shirt
Een MX shirt dragen
is verplicht, dit moet voorzien zijn van lange mouwen.
De mouwen
moeten tot aan de polsen
reiken, de uiteinden moeten
voorzien
zijn van “stretchstof”.
Het rijden met
opgerolde, of omhooggeschoven mouwen is niet toegestaan.
Je kan ook je
shirt laten bedrukken met teksten van sponsoren en je eigen naam
en
of
startnummer.
MX Body protector en elleboog
bescherming
Een body
protector moet zorgen voor een volledige bescherming van je
bovenlichaam, aan zowel voor als achter
zijde.
Liefst
met vaste bovenarm en elleboog bescherming.
Zorg er voor dat je een
protector met
voldoende ventilatie hebt
die in de zomer
voor een beetje
verkoeling zorgt.
De body protector
moet wasbaar zijn. Voor verdere bescherming zijn
er
ook nog losse onderarm– en
elleboog beschermers
te koop welke met
behulp van klittenband kunnen worden bevestigd
en die extra bescherming kunnen
geven op circuits met
veel los liggende stenen.
Ook
aparte
schouderbrace's en
polsbrace's
worden
regelmatig
gebruikt in
de MX sport
MX Niergordel
Een niergordel wordt
niet zoals de naam zegt gedragen om de nieren te beschermen,
maar beschermt meer de onderrug.
De ligging van
je nieren is in je lichaam zodanig ingebouwd en beschermt
dat deze
gordel er geen extra bescherming
aan
geeft.
Tegenwoordig is de constructie van de
niergordel er op gericht om je
lage onderrug
meer bescherming te geven.
MX
Helm
Een MX helm moet
zorgen voor een optimale bescherming van je hoofd.
Hij moet comfortabel
zitten, en een perfecte pasvorm hebben, om te zorgen voor
een hoog
draagcomfort. De helm moet een transpiratie
afvoerende voering hebben
welke gemakkelijk
schoon te maken is, en beschikken over een ventilatie systeem om
het hoofd koel te
houden.
Het kopen van een
helm is een persoonlijk zaak, doorslag gevend zijn vaak de kleur,
het model,de
pasvorm en om niet te vergeten de prijs.
Elke
in de MX sport
te gebruiken helm moet
voorzien zijn van een
toelatingsmerk van de
betreffend motorsportbond voor
motorsporthelmen.
Gedurende
training en wedstrijd moet de rijder zodra hij op de motor zit,
een goed bevestigde, beschermende
en in goede staat verkerende helm dragen,
die voorzien is van een geldige jaarsticker
voor
motorsporthelmen.
Alleen helmen met
een kinband als retentiesysteem zijn toegestaan.
Het gebruik van
minimaal een jethelm, al dan niet
met een afneembare klep of
kinstuk, is in de MX sport verplicht.
De kinband en haar sluitingen
mogen op geen enkele
wijze beschadigd
zijn. Elke motorsportbond publiceert jaarlijks voor aanvang van
het
MX seizoen een lijst met door haar
goedgekeurde
MX wedstrijdhelmen.
Bij de keuze van een voor
jouw geschikte helm is het gewicht zeker van groot belang,
probeer altijd meerdere
modellen helmen alvorens je overgaat tot de aanschaf,
let hierbij op het gewicht dat je in de
toekomst toch zeker gedurende
30 tot 40 minuten per manche op je hoofd hebt.
Kinbescherming zit vaak al vast gemonteerd aan je helm, deze is al
dan niet
verstelbaar of instelbaar, ook kan er hierin ventilatie openingen
zitten die
voor verkoeling
kunnen verzorgen onder het rijden.
Vaak
vind je ook de bescherming voor de neus terug in de helmen anno
2000.
Een
klep voor de opvang van
stof, zand en stenen, die vaak ook nog
verstelbaar is,wordt heden
ten dagen op bijna alle MX helmen toegepast.
De
binnen voering is vaak in dikte aan te passen en uitneembaar om
hem schoon te
kunnen
maken.
Schoonmaken van je MX helm is ook een verhaal apart, met schoon
water,
of zelf onder
de kraan kun jij
je helm ontdoen van
modder en stof.
Gebruik luchtdruk om de ventilatie openingen door te spuiten en te
ontdoen
van modder en stof.
Gebruik wat shampoo en een uitgeknepen spons om je helm schoon te
maken
en spoel hem
af met
schoon water.
Laat
hem op kamer temperatuur drogen. Je helm nooit drogen op een of
ander
verwarming apparaat of met de föhn, dit om beschadiging van de
helm
schaal te voorkomen, want
een temperatuur van om en de
bij 80°C kan zoveel
schade aanrichten aan je helm dat
deze wel eens niet meer als veilig zou
kunnen worden bestempeld.
Laat
je helm na een valpartij of ander ongeval daarom altijd door een
erkend helm
dealer
controleren, of zelf door de specialisten van de helm fabrikant
keuren.
Vaak
zal hij dan vervangen moeten worden,
omdat
er geen garantie meer is dat de absorberende werking die
bescherming kan
blijven geven waarvoor jij je helm gekocht
hebt, de bescherming van je hoofd.
Goed en
regelmatig onderhoud zullen de levensduur van je kostbare
helm zeker ten
goede komen.
Flitsende
designs en kleuren bepalen de MX sport, laat dit bij jouw keuze
van
een nieuwe helm niet de doorslag
gevende
reden zijn om een helm te kopen,
vaak kun je achteraf je helm aan
je eigen smaak laten
aanpassen door
spuitwerk
of met stickers.
MX Bril
Het dragen van
oogbescherming door deelnemers aan MX trainingen
en wedstrijden is
zeer aan te bevelen.
Onder
oogbescherming wordt verstaan, het dragen van een bril en
of een
motorcrossbril.
Brilglazen moeten
van splinterbestendig en krasvast materiaal
zijn vervaardigd.
Brilglazen welke
ernstig zijn bekrast of beschadigd mogen niet
worden gebruikt.
Het
gebruik van “tear-offs”of te wel wegwerpvizieren is in Nederland
niet
meer toegestaan.
Voor
“Roll-offs”geldt dat de cassettes waarin de film zich bevindt
(oprolt en afrolt)
niet spontaan mogen opengaan
tijdens het rijden.
De film in de
cassettes mag onder geen beding spontaan afrollen.
(Omwille van de
veiligheid kan een rijder bij wie dit tijdens de
wedstrijd gebeurt,
gesommeerd worden door de wedstrijdleider
om in de
sleutelruimte te stoppen, om daar de afgelopen
film
te (laten)
verwijderen.
Er zijn
diverse merken op de MX markt die MX brillen leveren.
Om te voorkomen dat
je bril beslaat zijn er diverse producten in de
handel, maar de
goedkoopste en vaak de meest effectieve is
gewoon afwasmiddel
dat op een doekje aan de binnenkant van je
bril aanbrengt, en
wat je laat drogen.
Tip:
MX Brillen
-
Gekleurde
brillen glazen werken als filter en versterken of
-
verminderen het
contrast op het circuit.
-
Bij sterke
zonneschijn kun je glazen gebruiken met de volgende kleur:
-
Bruin / Blauw -
grijs of rood oranje
-
Bij bewolkte
zonneschijn adviseer ik een grijze kleur lens om meer
-
contrast te
verkrijgen, tevens wordt de diepte werking
versterkt.
-
Om meer contrast
te verkrijgen kun je een Gele lens gebruiken,
-
hierdoor wordt
meer diepte verkregen, zeer ideaal bij laagstaande
-
zon en grijze
regenachtige omstandigheden
-
Oranje lenzen
zorgen om meer contrast te verkrijgen bij mindere
-
licht
omstandigheden.
-
Een bruin glas
verzorgt dat de rode kleur heller wordt en de
-
blauwe kleur
iets zachter.
Tip:
MX-Bril onderhoud
-
Als Pro-Vue
leverancier adviseren we je MX Bril met veel schoon water
-
af te
wassen, licht af te drogen met een schone zachte doek,
-
en te laten
drogen in de friss lucht.
-
-
Een ruwe doek
veroorzaakt krassen op je lens.
-
De schuimrand om
je bril kun je schoon maken met een wasmiddel.
-
Een lens
met beschadigingen en krassen moet je zo snel
-
mogelijk
vervangen
Tip:
Als je er voor wilt
zorgen dat je Roll-off niet aan je glas blijft plakken,
probeer dan het volgende eens.
Neem een dun
transparant vislijntje en span dit tussen de schroefjes van
je Roll-Off je zult zien dat de film nu niet meer plakt op je
brillenglas.
Tip:
Crossen in de regen!
Als oplossing kan ik
aanbevelen om je crossbril te behandelen met, Rain-x
een
ruitenreiniger, die een beschermlaagje achterlaat op je lens
waardoor het vocht
er af vliegt tijdens het rijden.
Ook zou ik me kunnen
voorstellen om je helmklep iets te verlengen
met een doorzichtige
strook waardoor je afdak boven de bril groter
wordt en er minder
regen op je bril terecht komt.
MX Nekbescherming
De Leatt-Brace™ MOTO GPX is het nieuwste nekbeschermingsysteem
voor
gehelmde (motor)sporters, dat de nekwervels beschermt bij
extreme situaties, zoals valpartijen.
De Leatt-Brace™ is
ontwikkeld door orthopedisch chirurg
Dr. Chris Leatt, zelf een actief motorrijder en heeft door de
jaren
heen een aantal onfortuinlijke motorongelukken
zien gebeuren.
Daarom is hij vijf jaar geleden met een team van medisch
specialisten
en motorsporters naar een oplossing gaan zoeken voor goede en
daadkrachtige bescherming van de nek.
Dit heeft
geresulteerd in de ontwikkeling van de Leatt-Brace™.
De nekbrace is vervaardigd uit geïnjecteerd glasfiber en
carbonvezels
en is ontwikkeld
om het volgende
tegen te gaan:
Hyperflexie: Extreme voorwaartse hoofdbeweging
Hyperextensie: Extreme achterwaartse hoofdbeweging
Laterale hyperflexie: Extreme zijwaartse hoofdbeweging
Axiale druk: Compressie van de wervelkolom als gevolg van kracht
op
de helm.
Achterwaartse hypertranslatie: Achterwaartse beweging van
het hoofd/helm ten
opzichte van de nek.
Er bestaat geen ander nekbeschermingsysteem
voor gehelmde
(motor)sporters
dat zo effectief
beschermt tegen alle bovengenoemde mogelijke blessures.
De nek is een
kwetsbaar onderdeel van je lichaam dat tijdens
het motorrijden
optimaal beschermd moet worden.
De Leatt-Brace™ MOTO
GPX is de oplossing.
Het rationele ontwerp/idee van de Leatt-Brace™
is om het hoofd te
allen tijde tot een
gecontroleerde stop te laten komen.
Dit kan worden bereikt middels 4 manieren:
1. Energie opnemende foam; 2. Bewegingsflexibiliteit van het
materiaal;
3. Gecontroleerde impactverdeling in de brace
middels een
wrijvingsgeleider; 4. Bij extreme impact treedt
een gecontroleerde breuk van de brace
op.
Een aantal features
van de Leatt-Brace zijn:
- Sterk risicovermindering van levensgevaarlijke verwondingen aan
de cervicale kolom (nek);
- Geen veranderingen nodig aan uitrusting;
- Absolute bewegingsvrijheid tijdens het rijden.
In Amerika slaat de Leatt-Brace™ sinds introductie eind vorig jaar
erg aan.
Mede door de komst van de Leatt-Brace™
en betrokkenheid van toprijders
is het bewustzijn
voor
optimale veiligheid
tijdens het rijden enorm
gegroeid onder motorrijders.
Dit ook omdat
voorheen een dergelijk daadkrachtig bescherming van
de nek gewoonweg niet bestond.
Een selectie van rijders die reeds de Leatt-Brace™ MOTO GPX dragen
zijn onder meer Ben Townley, Kevin Windham, Gareth Swanepoel,
Josh
Grant en Mike Brown.
Daarnaast hebben vele deelnemers van de Parijs-Dakar Rally's
veilig
de finish gehaald met de Leatt-Brace™.
De Leatt-Brace™ MOTO GPX is te gebruiken met vrijwel alle typen
en soorten bodyprotectors
en motorhelmen.
Het design zorgt voor
optimale bewegingsvrijheid.
De Leatt-Brace™ MOTO GPX is ontworpen
voor
gebruik op alle
soorten motoren, ATV’s en karts van wedstrijdrijders
en recreanten tot dagelijks
gebruik voor
woon-werkverkeer.
De Moto GPX Leatt-Brace is in 2 modellen verkrijgbaar:
MOTO GPX Club
Materiaal – Glasfiber
Gewicht: Medium – 850gram
MOTO GPX Sport
Materiaal – Glasfiber en Carbonfiber
Gewicht: Medium – 780gram
De nekbraces (beide modellen) zijn in 2 maten leverbaar:
- Junior (S) - kinderen van 4 tot en met 15 jaar (richtlijn)
-
Adult (M) – vanaf 16 jaar (richtlijn)
De Leatt-Brace™ kan op ieder lichaam afgestemd worden, door middel
van de verschillende verstelbare
onderdelen van de brace.
In de
verpakkingsdoos is een gedetailleerde
gebruiksaanwijzing
en onderdelen
meegeleverd, waardoor de brace voor iedereen
perfect
passend kan worden.
Het jonge bedrijf Elkay Sports is exclusief importeur van
Leatt-Brace™
in Nederland,
België, Luxemburg,
Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk
en Zwitserland.
MX Mondbescherming
Uit de bokssport afkomstig is het beschermen
van je tanden tegen invloed van buitenaf.
Ook in onze MX sport
is het risico voor beschadiging van tanden,
omliggend weefsel en kaakblessures
groot.
In de handel zijn
een drietal verschillende te
weten, kant en
klare,voorgevormde en individueel
aangemeten mondbeschermers te koop.
Klik
op de foto voor een mooi overzicht
MX Handschoenen
MX
handschoenen draag je ter bescherming van je handen en vingers.
Ze moeten goed passen, in een
goede staat verkeren en soepel zijn.
MX handschoenen hebben
verstevigingen op de vingers, knokkels
en
bovenhand.
Aan de duim
is extra aandacht besteed in verband met meer
bewegings
mogelijkheden
De
handpalm is van soepel materiaal om je stuur en
bedieningsorganen goed te kunnen voelen. sluiten goed om de pols
vanwege in gestikte elastiek en hebben veelal een
klittenband sluiting.
Al
vorens je handschoenen gaat dragen is het van belang als je
gevoelig bent voor blaren op je handen
deze te voorzien van tape.
MX Regenkleding
Zeer belangrijk is om voldoende regenkleding
beschikbaar te hebben.
Tip:
Een goede tip is om
tijdens regen en modder een stuk poetsdoek
te bevestigen aan de achterzijde van je broek.
Hier kun je
onder het rijden je handschoenen aan af te vegen
zodat water en
modder je
niet verder
hinderen
tijdens het
rijden.
Deze doek moet
zowel van rechts als links te bereiken zijn.
Relax kleding
Het dragen van
vrije tijds kleding na training of wedstrijd is zeer
aan te raden, je
lichaam heeft er namelijk behoefte aan om af te koelen
na een zware
inspanning. Vandaar dat ik je
dan ook adviseer om de warme
beschermende wedstrijd
kleding snel te
verwisselen voor kleding welke lekker zit en die je een
relaxt gevoel geven, daarbij is het ook van
belang aan eventuele
sponsor verplichtingen te denken
Ook het bij behorend
schoeisel moet aangepast worden, want om in
je MX laarzen te blijven rondlopen is niet aan te
bevelen.
Een sportieve
short en bijpassend T-shirt zullen je een fijner gevoel
geven dan je
zwaardere
MX kleding .
Tip:
Lijst met benodigde MX wedstrijd kleding
Bij deze voeg
ik een lijs toe van die MX kleding die per wedstrijd
minimaal mee moet
nemen.
Van diverse firma’s
zijn mooie grote opberg tassen te koop waarmee
alles in een keer
andere vakken al je andere spullen,verder zijn
en er opbergvakken
om je vuile spullen na
afloop in
op te kunnen
bergen.
2 paar MX Sokken
1 stuks MX Tok
1 set MX Kniebrace
3 stuks MX Broeken
2 paar
MX Laarzen
6 stuks T-shirts
5 stuks MX Shirts
2 stuks Body
protectors
2 stuks Niergordels
2 stuks Helmen
3 stuks MX Brillen
1 set nekbescherming
1 set
mondbescherming
3 paar MX
handschoenen
1 set regenkleding
1 set relax kleding
|