Banden - Wielen, tandwielen en ketting MX Banden Afhankelijk van het soort ondergrond zijn er verschillende typen
banden noodzakelijk. Voor elk soort circuit is er een band beschikbaar, zo zijn er banden voor de Nederlandse zandcircuits, de rubber compound is vaak zachter en de noppen opstelling is wat breder zodat een betere grip gewaarborgd is en dat het zand beter loslaat van de band. Voor circuits met een zachtere of modder als samenstelling is er een band die grotere noppen heeft en verder sterkere noppen op de zijkant voor een meer te controleren drift. Voor elk circuit is de bandenkeus belangrijk als ook de er bij behorende bandenspanning. MX Motocross banden voor zandcircuits
Crossbanden zijn banden die zijn voorzien van grote noppen die ervoor zorgen dat zij een zo goed mogelijke prestatie leveren op zanderige ondergronden. Deze banden zijn speciaal ontwikkeld voor zanderige en licht hellende circuits. Het profiel biedt een uitzonderlijke tractie op sterk zanderige circuits. De zelfreinigende eigenschappen van de rubber blokken garanderen een zwakke rolweerstand. De ver uit elkaar gelegen rubber blokken zorgen voor een goede filtering van het zand die zich onder het loopvlak bevindt en waarborgen een goede grip en stabiliteit. De laterale rubber blokken die in een zigzag patroon liggen, leveren een goede grip in de bochten. De dynamische rubber blokken bieden een goede tractie en sterke slijtweerstand. De rubbersamenstelling van deze band vertraagt de slijtage van het loopvlak en garandeert een goed rijgedrag bij lage temperatuur. MX banden voor modder circuits
Deze band is zeer doeltreffend op modderig terrein. Het dynamische profiel met rubber blokken en uitsnijdingen bevordert de prestaties op alle modderige circuits. Het innovatieve puntjesprofiel zorgt voor een uitstekend rijgedrag op de modder en de uitsnijdingen bevorderen de wendbaarheid en de stabiliteit van je motor. Deze motorcross band is ontwikkeld om een extreem goede tractie te bieden op terreinen met veel modder. Behalve voortreffelijk schokdempende capaciteit, waarborgt deze MX band ook een perfecte beheersing van je motor. MX banden voor zware modder en zand circuits
Dit is een MX band die speciaal is gemaakt voor het rijden in modderige terrein. Deze achterband van een exclusief ontwerp is voorzien van een agressieve look die maakt dat hij kan worden gebruikt op alle zware modderige circuits. De voor het loopvlak gebruikte laatste generatie rubbersamenstelling verlengt de levensduur van de band, terwijl het hightech profiel met rubber blokken en groeven een optimale grip waarborgt. Het innovatieve profiel is ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van rijders die rijden op circuits met zware modder of zand. Deze band is voorzien van zeer brede zelfreinigende noppen en levert een fantastische tractie in modderig terrein. Deze krachtige band reageert nauwkeurig op de reactie van elke MX rijder. MX banden voor losse tot halfharde ondergrond MX banden voor zand en halfharde circuits MX banden voor harde en halfharde circuits MX banden voor harde en rotsachtige circuits
Voor de echte harde en rotsige circuits is er een band met overlappende zij noppen voor een betere tractie op harde ondergrond. De rubber samenstelling zorgt ook nog eens voor extra vering. Zachtere rubber werkt vaak prettiger op hardere circuits maar zal ook sneller verslijten. Hij is speciaal ontwikkeld om een goed rijgedrag te leveren op gemengde en harde terreinen. De massieve rubber blokken zorgen voor een grote slijtweerstand en bieden bescherming tegen insnijden en scheuren op harde banen. De laterale rubber blokken leveren een uitzonderlijke grip, zelfs bij een extreem scherpe hellingshoek. Om de slijtage van het loopvlak te beperken, is deze band voorzien van een omkeerbaar profiel met een slijtage-indicator waarmee de gebruiker gewaarschuwd wordt wanneer het tijd wordt om de montagerichting van de band om te keren. Het karkas van deze band is uitgerust met drie kruiselingse koordlagen van geweven polyamide die de degelijkheid en stabiliteit bevorderen. De robuuste wangen optimaliseren de schokdempende capaciteit bij landingen. Het profiel is zeer soepel, wat de op harde banden ondervonden rebound beperkt. Tip: Let bij de keuze van je banden op de volgende zaken:
Ook binnenbanden zijn belangrijk, voor zeer harde banen met veel stenen is er een Mousse binnenband, dit is meer een soort worst die niet opblaasbaar, en die dus ook niet lek gereden kan worden, maar die wel een meer zijwaarts rollend gevoel geeft in je voorwiel. Bib moussesBib-Mousse zijn binnenbanden die bestemd zijn voor het gebruik op zware harde rotsachtige circuits.
Een banden reparatieset moet tot de uitrusting behoren, deze kan bestaan uit een set welke bestaat uit een spuitbus om in je lekke binnen band vol te spuiten of een reparatieset waarbij je binnenband op de ouderwetse manier wordt geplakt met de daarvoor bestemde pleisters. Om je band te verwijderen van de velg, heb je buiten goede bandenlichters ook een hulpmiddel nodig waarop je wiel komt te liggen tijdens deze montage werkzaamheden. Een werkhoogte van 25 tot 35 cm is hierbij aan te bevelen, een oude 200 liter oliedrum welke afgezaagd is op deze hoogte en waarbij de rand omgefelst wordt of waar een stuk slang wordt gebruikt om de scherpe rand af te schermen is hiervoor zeker goed te gebruiken. De bandenspanning is zeer belangrijk, laat je adviseren of kijk in je instructieboek voor de juiste gegevens. Zorg er voor dat je wielen in orde zijn, geen knikken of deuken in de velg en alle spaken goed vast. Een volkomen rond wiel geeft een prettiger effect dan een wiel dat niet rond is.
Tip: Gebruik geen scherpe voorwerpen, dit gebeurt vaak na modderwedstrijden, want door deze scherpe voorwerpen kunnen krassen in je velg komen die je er nooit meer uit krijgt.
Controle op losse spaken moet gebeuren na iedere manche en of training, loop het wiel rond, begin b.v. bij de ventieldop en voel of alle spaken vast zitten. Gebruik een passende spaaksleutel en controleer ook of de bandenklemmen nog vastzitten. Wielen
Velgen
Naven
Wiel onderhoud
Spaken word ‘ingereden’. Het is van levensbelang voor het wiel dat er na een eerste training van 15-20 minuten de spaken nagespannen worden. Let op: door het rijden word een naaf warm. Laat altijd eerst de naaf geheel afkoelen voor men begint met het naspannen van de spaken.
Het natrekken van de spaken gaat als volgt. Begin altijd bij het ventielgat. Loop alle spaken na en zorg ervoor dat je de spaken zeker niet heel strak aandraait. Loop zo alle spaken na en draai spaken die los zijn gaan zitten aan. Spaken die nog vast zitten niet nog enkele slagen vaster draaien. Herhaal dit naspannen ook nog na de tweede en derde keer rijden. Hierna liggen de spaken perfect in de velg en naaf . Als de wielen goed zijn nagespannen moeten de spaken allemaal op spanning blijven zitten. Blijf de spaakspanning regelmatig controleren. Het gebruik van een momentsleutel is aan te raden maar dan wel een waarvan het moment is in te stellen. Let op, er zijn moment spaaksleutels op de markt die niet instelbaar zijn maar deze spannen de spaken te strak. PAS OP: Een spaak moet bij grote krachten op het wiel kunnen uitrekken. Als de spaken te vast gespannen worden kan de spaak niet meer rekken en kan hij breken. Zorg er dus voor dat de spaken nooit heel strak aangespannen staan! Spuit regelmatig kruipolie op je nippels om te voorkomen dat de nippel op de spaak vast gaat zitten. Lagers en afdichtingen Maak lagers en afdichtingen regelmatig schoon en plaats er op zijn tijd nieuw vet tussen. Controleer de lagers regelmatig op slijtage en wanneer nodig vervang ze op tijd. Een kapot gelopen lager kan de hele naaf verwoesten en een crash daarna is niet uitgesloten. Zorg ervoor dat de tandwielbouten en schijfbouten regelmatig nagetrokken worden. Als deze los lopen zal dit het einde voor de naaf gaan betekenen!
Kettingen voor MX motoren zijn van het type O -ring. Tandwielen zijn aan de voorzijde van gehard metaal, en achter vaak van aluminium. Onderhoud van je MX ketting bepaald mede de levensduur,reinig je ketting eerst met een staalborstel als hij nog op de motor zit, verwijder hem vervolgens en spuit hem schoon met de hogedrukreiniger, blaas hem vervolgens droog met de lucht, dit om roesten tegen te gaan. Kook hem uit in de daarvoor bestemde blik met kettingvet. Laat je ketting buiten indrogen en na dat je de tandwielen zowel voor als achter hebt gecontroleerde kan de ketting er weer terug op gelegd worden. Zorg ook dat alle bevestiging bouten en moeren vast zitten.
Zorg dat je ketting mooi recht loopt als je hem hebt gespannen!!! Als laatste spuit je kettingspray over je ketting zodat ze weer goed gesmeerd klaar is voor de volgende training of wedstrijd. De kettingspanning is ook belangrijk, span je ketting nooit te strak maar ook niet te los. Een juiste spanning wordt verkregen door op je motor te gaan zitten dan je ketting als hij strak staat vast te zetten, hierbij heb je dan vaak de juiste spanning bereikt. Uitzoeken welke de juiste gearing voor jouw motor is, wil zeggen dat je gaat zoeken naar de juiste verhouding tussen het kleine voortandwiel op het
motorblok en het grote achtertandwiel op het
achterwiel.
Hoe kleiner het
voortandwiel hoe groter de trekkracht van je motor. Als je het voortandwiel vergroot wordt er meer snelheid overgebracht naar het achterwiel.
De verhouding tussen voor en achtertandwiel liggen 1:3.5 dat wil zeggen dat 1 tand op het kleine tandwiel 3.5 tand betekend op de achterkant. Zoals ik reeds stelden,per circuit moet je zelf bezien hoe de gearing moet worden aangepast. Kijk of er veel lange rechte snelle stukken in het circuit
zitten,of zijn er veel bochten van waaruit je snel moet
accelereren. Uitgangspunt moet altijd zijn dat je van je motor alle versnellingen soepel kunt benutten,en daarbij in de hoogste versnelling geen snelheid verliest of op de lange rechte stukken snelheid ten opzichte
van je collega's
te kort komt
Verder naar circuitsamenstelling >>>>
E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Müller |