Pro MX Stage
MX-Brace logoOptiflex logo

Banden - Wielen, tandwielen en ketting


 MX Banden

Afhankelijk van het soort ondergrond zijn er verschillende typen

banden noodzakelijk.

Voor elk soort circuit is er een band beschikbaar, zo zijn er banden

voor de Nederlandse zandcircuits, de rubber compound is vaak zachter

en de noppen opstelling is wat breder zodat een betere grip gewaarborgd is

en dat het zand beter loslaat van de band.

Voor circuits met een zachtere of modder als samenstelling is er een band

die grotere noppen heeft en verder sterkere noppen op de zijkant voor

een meer te controleren drift.

Voor elk circuit is de bandenkeus belangrijk als ook de er bij

behorende bandenspanning.


MX Motocross banden voor zandcircuits

 

Crossbanden zijn banden die zijn voorzien van grote noppen die ervoor

 zorgen dat zij een zo goed mogelijke prestatie leveren op zanderige

ondergronden.

Deze banden zijn speciaal ontwikkeld voor zanderige en licht hellende circuits.

 Het profiel biedt een uitzonderlijke tractie op sterk zanderige circuits.

De zelfreinigende eigenschappen van de rubber blokken garanderen

een zwakke rolweerstand.

De ver uit elkaar gelegen rubber blokken zorgen voor een goede filtering

 van het zand die zich onder het loopvlak bevindt en waarborgen een

goede grip en stabiliteit.

De laterale rubber blokken die in een zigzag patroon liggen, leveren een

goede grip in de bochten.

De dynamische rubber blokken bieden een goede tractie en sterke

slijtweerstand.

De rubbersamenstelling van deze band vertraagt de slijtage van het

loopvlak en garandeert een goed rijgedrag bij lage temperatuur.


MX banden voor modder circuits

 

Deze band is zeer doeltreffend op modderig terrein. Het dynamische

profiel met rubber blokken en uitsnijdingen bevordert de prestaties op alle

modderige circuits. 

Het innovatieve puntjesprofiel zorgt voor een uitstekend rijgedrag op de

modder en de uitsnijdingen bevorderen de wendbaarheid en de stabiliteit

van je motor.

Deze motorcross band is ontwikkeld om een extreem goede tractie te

bieden op terreinen met veel modder.

Behalve voortreffelijk schokdempende capaciteit, waarborgt deze MX band

ook een perfecte beheersing van je motor.


MX banden voor zware modder en zand circuits

 

Dit is een MX band die speciaal is gemaakt voor het rijden in

modderige terrein.

Deze achterband van een exclusief ontwerp is voorzien van een agressieve

 look die maakt  dat hij kan worden gebruikt op alle zware modderige circuits.

De voor het loopvlak gebruikte laatste generatie rubbersamenstelling

verlengt de levensduur van de band, terwijl het hightech profiel met rubber

blokken en groeven een optimale grip waarborgt.

Het innovatieve profiel is ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften  

van rijders die rijden op circuits met zware modder of zand.

Deze band is voorzien van zeer brede zelfreinigende noppen en levert

een fantastische tractie in modderig terrein.

Deze krachtige band reageert nauwkeurig op de reactie van elke MX rijder.


MX banden voor losse tot halfharde ondergrond

MX banden voor zand en halfharde circuits

MX banden voor harde en halfharde circuits

MX banden voor harde en rotsachtige circuits

 

Voor de echte harde en rotsige circuits is er een band met overlappende zij

noppen voor een betere tractie op harde ondergrond.

De rubber samenstelling zorgt ook nog eens voor extra vering.

Zachtere rubber werkt vaak prettiger op hardere circuits  maar zal

ook sneller verslijten.

Hij is speciaal ontwikkeld om een goed rijgedrag te leveren op gemengde

en harde terreinen.

De massieve rubber blokken zorgen voor een grote slijtweerstand en  

bieden bescherming tegen insnijden en scheuren op harde banen.

De laterale rubber blokken leveren een uitzonderlijke grip, zelfs bij een

extreem scherpe hellingshoek.

Om de slijtage van het loopvlak te beperken, is deze band voorzien

van een omkeerbaar profiel met een slijtage-indicator waarmee

de gebruiker gewaarschuwd wordt wanneer het tijd wordt om de

montagerichting van de band om te keren.

Het karkas van deze band is uitgerust met drie kruiselingse koordlagen

van geweven polyamide die de degelijkheid en stabiliteit bevorderen.

De robuuste wangen optimaliseren de schokdempende capaciteit

bij landingen.

Het profiel is zeer soepel, wat de op harde banden ondervonden

rebound beperkt.


Tip:

Let bij de keuze van je banden op de volgende zaken:

 1. Circuit samenstelling (hardheid)

 2. Banden maat

 3. Banden profiel

 4.  Noppen profiel

5. Noppen profiel hoogte

6. Rubber compound samenstelling

 7. Zijwaartse flexibiliteit

 8. Bandenspanning

Ook binnenbanden zijn belangrijk, voor zeer harde banen met veel stenen is er een

Mousse binnenband, dit is meer een soort worst die niet opblaasbaar, en die dus ook

niet lek gereden kan worden, maar die wel een meer zijwaarts rollend gevoel

geeft in je voorwiel.


Bib mousses

Bib Mousse - Racing Mousse

 Bib-Mousse zijn binnenbanden die bestemd zijn voor het gebruik op

zware harde rotsachtige circuits.

  • Een Bib-Mousse moet niet langdurig worden opgeslagen bij temperaturen
  • van hoger dan 30°C.
  •  
  • De maximale gebruiksduur bedraagt 6 maanden vanaf het moment van
  •  
  • montage op de motor.
  •  
  • Dit zal bijvoorbeeld minder zijn bij Motorcross dan bij Enduro.
  •  
  • Wanneer die nieuw is, biedt de Bib-Mousse een spanning gelijk aan 0,9 bar.


Een banden reparatieset moet tot de uitrusting behoren, deze kan bestaan uit

een set welke bestaat uit een spuitbus om in je lekke binnen band vol te

spuiten of een reparatieset waarbij je binnenband op de ouderwetse

manier wordt geplakt met de daarvoor bestemde pleisters.

Om je band te verwijderen van de velg, heb je buiten goede bandenlichters

ook een hulpmiddel nodig waarop je wiel komt te liggen tijdens

deze montage werkzaamheden.

Een werkhoogte van 25 tot 35 cm is hierbij aan te bevelen,

een oude 200 liter oliedrum welke afgezaagd is op deze hoogte en waarbij

de rand omgefelst wordt of waar een stuk slang  wordt gebruikt om

 de scherpe rand af te schermen is hiervoor zeker goed te gebruiken.

De bandenspanning is zeer belangrijk, laat je adviseren of kijk in je

instructieboek voor de juiste gegevens.

Zorg er voor dat je wielen in orde zijn, geen knikken of deuken in de velg

en alle spaken goed vast.

Een volkomen rond wiel geeft een prettiger effect dan een wiel dat

niet rond is.


Tip:

 Gebruik geen scherpe voorwerpen, dit gebeurt vaak na modderwedstrijden,

want door deze scherpe voorwerpen kunnen krassen in je velg komen die je

 er nooit meer uit krijgt.

Controle op losse spaken moet gebeuren na iedere manche en of training,

loop het wiel rond, begin b.v. bij de ventieldop en voel of alle spaken vast zitten.

Gebruik een passende spaaksleutel en controleer ook of de bandenklemmen

 nog vastzitten.


Wielen

Velgen

velgen.jpg

Naven

naven.jpg


Wiel onderhoud

Spaken
Het is van essentieel belang voor de levensduur van een wiel dat het wiel goed

word ‘ingereden’.

Het is van levensbelang voor het wiel dat er na een eerste training

 van 15-20 minuten de spaken nagespannen worden.

Let op: door het rijden word een naaf warm. Laat altijd eerst de naaf geheel

afkoelen voor men begint met het naspannen van de spaken.

spaken.jpg

Het natrekken van de spaken gaat als volgt. Begin altijd bij het ventielgat.

Loop alle spaken na en zorg ervoor dat je de spaken zeker niet heel

strak aandraait.

Loop zo alle spaken na en draai spaken die los zijn gaan zitten aan.

Spaken die nog vast zitten niet nog enkele slagen vaster draaien.

Herhaal dit naspannen ook nog na de tweede en derde keer rijden.

Hierna liggen de spaken perfect in de velg en naaf .

Als de wielen goed zijn nagespannen moeten de spaken allemaal op spanning

blijven zitten.

Blijf de spaakspanning regelmatig controleren. Het gebruik van een

momentsleutel is aan te raden maar dan wel een waarvan het moment is in

te stellen.

Let op, er zijn moment spaaksleutels op de markt die niet instelbaar zijn

maar deze spannen de spaken te strak.

PAS OP: Een spaak moet bij grote krachten op het wiel kunnen uitrekken.

Als de spaken te vast gespannen worden kan de spaak niet meer rekken en

kan hij breken.

Zorg er dus voor dat de spaken nooit heel strak aangespannen staan!

Spuit regelmatig kruipolie op je nippels om te voorkomen dat de nippel op

de spaak vast gaat zitten.


Lagers en afdichtingen

Maak lagers en afdichtingen regelmatig schoon en plaats er op zijn tijd nieuw

vet tussen.

Controleer de lagers regelmatig op slijtage en wanneer nodig vervang ze

op tijd.

Een kapot gelopen lager kan de hele naaf verwoesten en een crash

daarna is niet uitgesloten.

Tandwiel en schijfbouten

Zorg ervoor dat de tandwielbouten en schijfbouten regelmatig nagetrokken

worden.

Als deze los lopen zal dit het einde voor de naaf gaan betekenen!


Ketting en tandwielen 

Kettingen voor MX motoren zijn van het type O -ring.

Tandwielen zijn aan de voorzijde van gehard metaal, en achter vaak van

aluminium.

Onderhoud van je MX ketting bepaald mede de levensduur,reinig je ketting

eerst met een staalborstel als hij nog op de motor zit, verwijder hem

vervolgens en spuit hem schoon met de hogedrukreiniger,

blaas hem vervolgens droog met de lucht, dit om roesten tegen te gaan.

Kook hem uit in de daarvoor bestemde blik met kettingvet.

Laat je ketting buiten indrogen en na dat je de tandwielen zowel voor als

achter hebt gecontroleerde kan de ketting er weer terug op gelegd worden.

Zorg ook dat alle bevestiging bouten en moeren vast zitten.

Zorg dat je ketting mooi recht loopt als je hem hebt gespannen!!!

Als laatste spuit je kettingspray over je ketting zodat ze weer goed gesmeerd

klaar is voor de volgende training of wedstrijd.

De kettingspanning is ook belangrijk, span je ketting nooit te strak maar

ook niet te los.

Een juiste spanning wordt verkregen door op je motor te gaan zitten dan

je ketting als hij strak staat vast te zetten, hierbij heb je dan vaak de

juiste spanning bereikt.


Gearing

Uitzoeken welke de juiste gearing voor jouw motor is, wil zeggen dat je gaat

zoeken naar de juiste verhouding tussen het kleine voortandwiel op het

motorblok en het grote achtertandwiel op het achterwiel.

Hoe kleiner het voortandwiel hoe groter de trekkracht van je motor.

Als je het voortandwiel vergroot wordt er meer snelheid overgebracht

naar het achterwiel.

De verhouding tussen voor en achtertandwiel liggen 1:3.5 dat wil zeggen

dat 1 tand op het kleine tandwiel 3.5 tand betekend op de achterkant.

Zoals ik reeds stelden,per circuit moet je zelf bezien hoe de gearing moet

worden aangepast. Kijk of er veel lange rechte snelle stukken in het circuit

zitten,of zijn er veel bochten van waaruit je snel moet accelereren.

Uitgangspunt moet altijd zijn dat je van je motor alle versnellingen

soepel kunt benutten,en daarbij in de hoogste versnelling

geen snelheid verliest of op de lange rechte stukken snelheid ten opzichte

van je collega's te kort komt.

Ga er van uit dat je in de tweede versnelling moet kunnen starten en je

overal op het circuit makkelijk je derde versnelling kunt gebruiken.

En uiteraard ook de andere versnellingen.


Verder naar circuitsamenstelling >>>>

 

E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Müller