MX Circuit en weer omstandigheden De circuit omstandigheden die je tijdens training en wedstrijd kunt aantreffen kunnen nogal variëren.
Het rijden in modderige omstandigheden. Pas ook je bandendruk aan, lagere bandenspanning zorgt er voor dat je band niet zo hard is en daardoor breder wordt en de noppen verder open staan, waardoor de modder hopelijk beter loslaat van je band. En er meer grip is tijdens het rijden. Let ook eens op je afstelling van de vering, namelijk door het gewicht van al die modder wordt je machine zwaarder en zal de vering minder worden door al dat gewicht, dus hier wordt aanpassing vereist. overleg even met je vering specialist. Afhankelijk van de zwaarte van het circuit en de modder is het verstandig om je gearing aan te passen, op een zware baan heb je vaak geen hoge snelheid meer maar heb je meer trekkracht nodig, en controle met je gashandel en koppeling zijn dan je voornaamste wapens om rijdende te blijven. Let ook op zaken als radiateur, kabels, handels, rem en schakelpedaal, ook je remschijven verdienen extra aandacht door er bijvoorbeeld wat schuimrubber afscherming omheen te monteren zodat je ze kan blijven gebruiken. Dit schuimrubber beweegt als je je rem of schakelpedaal gebruikt waardoor het als een schoonmaakborstel gaat werken en jij je zaken kan blijven gebruiken. Tijdens het rijden is het daarom zaak om plaatsen waar zeer veel water en modder op het circuit is deze plekken te vermijden. Weersomstandigheden en Motocross Regen, water en kou gaan vaak samen, let er op dat je als rijder warm en droog blijft voordat je aan de race begint. Een terdege voorbereiding is hier van groot belang,een slechte preparatie betekend al op voorhand een slechte uitslag. Zorg voor voldoende wedstrijdkleding, een grote paraplu zorgt voor meer bescherming als een kleine en zorg voor grote plastic zakken om al je natte spullen in op te bergen. Zorg voor extra vizieren op je bril, plak een strook tape over je helmklep zodat er geen water tussendoor kan sijpelen. Ook als er veel modder op je helm zou blijven zitten kun je hier als voorzorg een stuk brede tape plakken vanaf je klep tot midden op je helm, laat wel een strook dubbel geplakt zitten bij je klep zodat je onder het rijden deze strook kunt wegtrekken en de modder van je helm weg is. Je laarzen kun je ook met zware tape afdichten zodat er geen water en modder in kunnen lopen. Je grootste probleem zal je MX bril blijven bij nat en modderig weer. Zorg er voor dat je thuis reeds een aantal brillen hebt voorbewerkt, dit spaart ellende tijdens een wedstrijd, denk er aan je hebt vaak twee trainingen en ook nog twee of drie manches zodat drie tot vijf brillen geen luxe zijn. Het dragen van een regen of windjack helpt vaak om je shirt droger te houden en de modder er makkelijker vanaf gaat tijdens het rijden. Nu een aantal modder rij tips; laat je achterwiel zo weinig mogelijk spinnen, een ronddraaiend achterwiel heeft geen grip en je komt dus ook niet vooruit. Bedenk dat als je maar langzaam rijdt je achterwiel modder zal afwerpen en je meer grip hebt dan als het wiel met vele omwentelingen spint. Zoek ook altijd een stukje circuit waar het iets harder is om al rijdende je achterband vrij te maken van de modder. Probeer zo relaxt mogelijk te rijden in de modder, sta op je voetsteunen en probeer met je lichaam te balanceren, op deze manier kun je ook het beste je remmen en schakelpook bedienen. En ben je verzekerd dat je of voldoende druk kunt zetten op je achterwiel om te kunnen acceleren en ook voldoende druk kunt brengen op je voorwiel om te kunnen sturen. Sporen rijden kan het beste door staande op je steunen met de machine losjes in je handen er als het ware overheen dansend. (Als je ooit de kans krijgt om Stefan Everts nog eens te zien rijden let dan eens op zijn rijstijl) Kijk ook steeds hoe de lijnen per ronde wijzigen in deze modder en ben er op voorbereid om in de volgende ronde een andere lijn te kunnen benutten, ook gevallen rijders kunnen voor problemen zorgen, ben er op voorbereid.
Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!
|