MX Risico
en de meest voorkomende blessures
MX is een topsport
die veel van je lichaam eist, en waarbij het immuunsysteem
onder zware druk
komt te staan.
Grote MX Teams
investeren veel geld in salarissen van rijders, motoren en
technici,
PR medewerkers en
transportmaterieel, maar tegenwoordig wordt ook het wel en wee
van de rijder op de
motor niet meer vergeten.
Een conditie
trainer, een masseur en de sportarts is er nu bij betrokken en
iemand
die toeziet op het
juiste voedsel en vochtbalans al vaak
helemaal niet.
Voeding en
vochtbalans in combinatie met de juiste vitamines en natuurlijke
supplementen zijn
belangrijk voor het aanvullen van de power in een
MX lichaam.
Veel extra rendement zal een MX rijder nog kunnen
halen als hierop ook meer zou
worden toegezien.
Ongeveer 55
a 60% van alle MX blessures zijn te wijten aan
onvoldoende
conditie, slechte bewegingstechniek
en
vermoeidheid.
Vandaar dan ook deze belangrijke vraag ?
IS
JE MOTOR KLAAR VOOR DE STRIJD ?
MAAR..........BEN
JIJ HET OOK ????
|
Naast het juiste
voedsel en beschermende kleding is het belangrijk om blessurevrij
van start te gaan.
Tip:
Om blessures te
voorkomen is een goede algemene conditie minimaal
vereist.
Dit houd in dat een
betere lichamelijke conditie zorgt voor sterke botten,
meer
elasticiteit van je spierstelsel,
meer spierweefsel,
snellere reflexen en een beter uithoudingsvermogen.
|
Hier een spectaculaire
valpartij van Tallon Vohland in beeld gebracht in een
Amerikaans motorblad
(1)
Blessureleed
Vroeger noemden wij
het “eerste gewin is kattengespin”. Zorg er daarom voor
dat de
trainingsopbouw zeer geleidelijk
geschiedt.
Het is onmogelijk
om op zeer korte tijd een goede conditie op te bouwen,
dit heeft zijn tijd
nodig. En bij blessures denk dan hier ook eens aan het volgende
gezegde, Blessures
komen nooit bij toeval.
Bedenk maar eens aan de competitiestart
van het voetbal, of
iedere andere sport,
hier zie je vaak de meeste blessures komen
door gebrek aan
conditie.
Ook de hervatting van de MX competitie na
een winterstop,
is ook zo een moment waarbij de
meeste blessures voorkomen.
De oorzaak van de
blessures na b.v. vakantie,en winterstop enz. zijn vaak,verlies
van conditie,
overgewicht, onderlinge competitie om in een team te
blijven
of te komen, of om in aanmerking te komen voor extra
sponsoring enz.
Veel blessures komen
ook voor aan het einde van het seizoen, als het lichaam te weinig
rust gedurende de
gehele competitie heeft
gehad.
Een ander probleem is dat
veel MX rijders aan het einde van de competitie nog hard
moeten knokken om voor
promotie in aanmerking te komen, en daarbij vaak gaan
forceren of onnodige
risico's gaan nemen waardoor de kans
op blessures zeker toeneemt.
De opbouw voor een
nieuw seizoen moet reeds gebeuren in de rustperiode.
Ga daarom ook dan
regelmatig zwemmen,
lopen of fietsen.
Zorg hierbij wel dat je gewicht ook op peil blijft.
MX specifieke
conditietraining is een belangrijke sleutel voor jou als rijder om
verder
te komen in deze
zware sport, deze zorgt er voor dat het risico op blessures sterk
wordt verminderd.
Voor meer info zie het onderdeel
MX Conditietrainingen
(2)
Wat of waardoor zijn mogelijke oorzaken van een blessure
Zelf niet
opgelet
Foute
inschatting
Te snel
willen zijn
Te
langzaam
Een circuit
obstakel
Onvoldoende concentratie
Te
nerveus
Bang
Slechte
conditie
Spierpijn
Moe
Een
collega rijder
Hinderen
of gehinderd worden
Een
aanrijding
Een val
Een foute
reflex
(3)
Bekende
MX blessures en letsels zijn o.a.
Uit mijn jarenlange ervaring
in onze MX sport zijn de volgende soorten letsels
de bekendste:
Fracturen (breuken) van
botten
-
Verstuikingen en
ontwrichtingen van gewrichten
-
Verrekking, kneuzing
en peesletsel aan spieren
-
Daarnaast zijn er de
bloedingen door schaafwonden en onderhuidse bloedingen
-
Verder kennen we de
bekende letsels aan schouder en sleutelbeen
-
Onze Extremiteiten
zoals handen, pols en knie
-
Borst en rug letsel
met gekneusde of gebroken ribben
-
Verder zijn
er de bekende vleeswonden
-
En
uiteraard een hersenschudding ten gevolge van
een valpartij
-
Als deze blessures
komen voor
op het lijstje van bekende MX blessures.
-
Andere voorkomende
blessures kunnen zijn:
-
Een
spierscheuring van o.a. arm en been spieren, zoals de
bekende achillespees,
-
en van de
diverse gewrichtbanden.
-
Daarnaast zijn
verdraaiing van knie - enkel - elleboog, en het
bekende arm uit de
-
kom, waarbij dan
bandaandoeningen, en kapselbeschadigingen van gewrichten
-
en van de meniscus
ook geen onbekende zijn.
-
-
(4) Eerste hulp op het circuit
voor een gevallen rijder.
Let als helper
steeds op je eigen veiligheid, zorg er voor dat je zelf en
de rijder
en omstanders geen
verder gevaar oplopen
Waarschuw
achterop komende rijders
om
ernstigere ongevallen te voorkomen
Ga na wat er
gebeurt is
Stel de
rijder gerust
Zorg voor
professionele hulp indien nodig
Probeer de
rijder te helpen op de plek waar het ongeval gebeurt is
Vraag de
rijder als hij aanspreekbaar is wat er gebeurt is, ga
vervolgens na wat
de rijder
mankeert, onderzoek daarna op
plaatselijke letsels
Let op!!!!
Verplaatsing van een rijder kan blessures verslechteren
Als je
inschat dat het beter is dat de rijder ter plekke blijf
liggen overleg dat
dan duidelijk met de rijder
Bel indien nodig 112 als dit gebeurt
op een
trainingcircuit waar
geen EHBO of arts aanwezig is en geef
een duidelijke omschrijving
waar je je met de rijder bevind
(5) Herkenning van een breuk of
fractuur:
-
Vaak een abnormale
stand van het bot
Abnormale
beweeglijkheid
Botgeknarst tijdens
het ongeval
Je hebt het
bot horen knappen
Beperkte
bewegings mogelijkheid
Bloeding en
zwelling op de plek van de blessure
EHBO bij
kneuzingen en of botbreuken
Let op: Het
bewegen van het getroffen lichaamsdeel kan zeer pijnlijk
zijn,
geef het
daarom rust en steun.
Een kneuzing is een beschadiging van
spieren en
of weefsel
tussen je huid en de botten Herkenbaar
aan een blauwe plek of
een zwelling
De beste
behandeling is om zo snel mogelijk de plek te koelen ( 10
tot 15 minuten)
Let er ook
op dat de sporter geen sierraden meer draagt aan de
gekwetste
ledematen,
deze zijn nadat er een zwelling
ontstaat vaak niet meer te verwijderen
Leg indien
mogelijk een drukverband aan, en zorg er voor om zo snel
mogelijk
een arts of
het ziekenhuis te raadplegen er kunnen namelijk ook in
deze combinatie
nog
botbreuken zijn die niet direct zichtbaar zijn
Let op:
gebruik liefst geen Coldspray om blessures te behandelen,
de reden hiervoor
is dat je
alleen een plaatselijke koeling geeft en niet onderhuids
waar meestal
de blessure
zit Verder is de
kans op bevriezing verschijnselen aanwezig wanneer
je te
lang op een plek koelt.
Koelen met
Coldspray kan welbij kleine blessures b.v. aan een hand en
of bij
een
verstuikte vinger.
Ontwrichting
Ontwrichting
zoals b.v. arm uit de kom gaat meestal gepaard met schade
aan
de weefstels rond die plek zoals spieren,
zenuwen, bloedvaten en de huid
Als dit
gebeurt is het raadzaam om professionele hulp in te
schakelen om
erger te
voorkomen
Breuk van de
ribben
Als
tengevolge van een val de borstkast geraakt is kan er een
ribbreuk ontstaan
(let op een
ribbreuk is nauwelijks van een ribkneuzing te
onderscheiden)
De rijder
heeft veel pijn bij het in en uit ademen en niezen en
hoesten
Herkenbaar
zijn het bleke gezicht en het geconcentreerd ademhalen
Laat de
rijder gaan zitten en ondersteun hem
(Dit nooit doen bij
vermoeden op nek en of
rugletsel)
Zorg zo snel
mogelijk voor professionele hulp
Wervelbreuk
Zorg er voor
bij een val waarbij rug letsel kan zijn opgetreden dat je
dit zo
professioneel mogelijk behandeld, let op
herkenbare factoren als pijn in de nek
of rug.
Let op
stoornissen in het bewustzijn en gevoelloosheid van de
rijder
Zorg er voor
dat de rijder niet beweegt of door andere bewogen wordt,
hou het
hoofd vast
in de aangetroffen stand en zorg zo snel
mogelijk voor de juiste hulp
Hoofdletsel
Hoofdletsel
kan ontstaan door een val of door een aanrijding met een
ander obstakel
Denk nooit
te licht over een blessuren aan het hoofd, een
beschadiging van de
hersenen
gaat vaak gepaard met veranderingen in het bewustzijn van
een rijder,
denk hierbij
aan verwardheid of zelfs bewusteloosheid oorsuizing en
misselijkheid
/ braken, Hersenletsel is vaak herkenbaar aan: sufheid,
hoofdpijn,
duizeligheid, slechte concentratie,vermoeidheid.
Bij
bewusteloosheid verslappen de spieren van onder andere de
tong waardoor
de luchtweg
wordt geblokkeerd
Zorg er voor
dat de rijder zo snel mogelijk op een zij wordt gelegd
(Stabiele
zijligging) en haal de tong vrij om te kunnen
blijven ademen
Als je
hersenletsel vermoed of herkend zorg er dan voor dat de
rijder rustig
blijf
liggen, laat de rijder niet verder rijden
zorg voor
een bezoek aan arts of ziekenhuis onder begeleiding
De techniek
om een helm af te nemen bij een
levensbedreigende
situatie
Zorg er voor
dat je met twee personen bent
1 Hoofd en
nek stabiliseren door de persoon A achter de rijder
2 Bandje van
de helm losmaken door persoon B
3 Nek en
hoofd stabiliseren door persoon B
4 Helm
rustig naar achteren trekken let op de neus van de rijder
door persoon A
5 Hoofd
overnemen als de helm af is door persoon B
6 De persoon
A achter de rijder neemt het hoof over, en de ander B doet
de inspectie
van de rijder
Vervolgens zorg voor
een vrije luchtweg, maar blijf alert op nek en rug letsel
Zorg voor
circulatie, maak knellende kleding los,zo nodig de rijder
in een
stabiele zijligging
leggen
Zorg voor
verdere hulp via circuitarts of 112
Geef bij
melding aan 112 de volgende gegevens door:
Plaats van
het ongeval, aantal slachtoffers
Ernst van
het ongeval, zoals bloedverlies, ademhaling frequentie,
bewustzijn
en hardslag
Laat bij een
blessure altijd een vakman kijken naar de ernst van het letsel, en
geef
de blessure de tijd
om te genezen.
Blessure behandeling
kan overal mogelijk zijn.
Daarnaast zijn de
meeste lichamelijke klachten op maandag na de wedstrijd,vaak
spierpijn en
moeheid.
Dit is duidelijk
het resultaat van gebrek aan conditie voor deze bepaalde
spiergroep
en of gewrichten.
Tip:
Een goede
conditie is ook een garantie voor een snellere genezing na
een
blessure.
Geef blessures de tijd om te
genezen,
hoe belangrijk de eerst volgende wedstrijd ook blijkt te
zijn. |
Om te bepalen hoe
lang een blessure nodig heeft om te herstellen zijn een aantal
factoren zeer
belangrijk, deze zijn:
-
Hoe was de
eerste hulp?
-
Hoe was je
persoonlijke conditie?
-
Hoe ernstig
was de blessure?
-
Hoe lang heb
je de blessure echte rust gegeven?
|
Als je dan ook nog
hebt leren luisteren naar je eigen lichaam, kun je als
graadmeter aannemen
dat, zolang je lichaam aangeeft door pijn op de plek van
de blessure dit vaak
een teken is dat je nog niet volledig hersteld bent. Om te
sporten,
mag je geen pijn meer voelen en
moet de volledige beweging mogelijkheid
weer terug zijn.
Dan betekend het dat de blessure weer
volledig hersteld en o.k. is.
Een en ander
uiteraard in overleg met je behandelende masseur,
fysiotherapeut
en arts.
Bedenk ook dat
een niet 100% genezen lichaam nooit voluit kan presteren. |
Wat ook in het begin
na een ernstige blessure zal blijken is dat tijdens het rijden
je onderbewustzijn
steeds met die blessure bezig zal zijn, en hierdoor kun jij je
niet
volledig
concentreren op wat je wel zou moeten doen en dat is
het rijden en
presteren in de wedstrijd.
(5)
Blessure
evaluatielijst
Om voor je zelf bij
te houden hoe jij je tijdens en training en of wedstrijd voelt
heb ik onderstaand
lijstje opgezet, zodat
er kan worden
aangevinkt hoe het staat met je conditie, en de eventuele
blessures.
EIGEN
CONDITIE: |
BLESSURE
IN: |
BEHANDELD
DOOR |
O Slecht |
O Training |
O Arts
........ |
O Redelijk |
O Eerste
Manche |
O
EHBO ........ |
O Goed |
O Tweede
Manche |
O Masseur
.... |
O Zeer
goed |
O Finale
|
O Ziekenhuis |
IK HAD LAST VAN
MIJN: |
O Hoofd |
O
Rug boven |
L / R |
O Nek |
O Rug midden |
L / R |
O Schouder |
L / R |
O Rug
beneden |
L / R |
O Bovenarm
voor |
L / R |
O Bovenbeen
achter |
L / R |
O Bovenarm
achter |
L / R |
O Bovenbeen
voor |
L / R |
O Onderarm
voor |
L / R |
O Knie |
L / R |
O Onderarm
achter |
L / R |
O Onderbeen voor |
L / R |
O Pols |
L / R |
O Onderbeen
achter |
L / R |
O
Hand |
L / R |
O Voet |
L / R |
IK HAD DE
PROBLEMEN IN DE: |
O TRAINING |
O EERSTE
MANCHE |
O TWEEDE
MANCHE |
O FINALE
|
(6) De
EHBO koffer
Een EHBO
koffer is in onze MX Sport geen overbodige luxe.
Een
krasje is zo opgelopen, uiteindelijk is de MX sport een sport met
een
verhoogd risico.
Vandaar is voorkomen
natuurlijk beter dan genezen.
Maar als er dan iets
met je body gebeurt is het wel zo handig om voldoende en
de juiste producten er bij te
hebben om je snel te kunnen
laten behandelen.
Ik geef je bij deze een standaard lijst met producten om mee
te nemen
in je EHBO koffer,
die misschien voor jouw niet compleet is, maar die je zelf
naar believen kunt aanvullen.
Raadzaam is het om je zelf te verdiepen in een EHBO opleiding
of te kijken of er
iemand is die
met je mee gaat
naar training en of wedstrijd die deze taak op
zich wil
nemen.
Tip:
In een EHBO koffer
voor MX doeleinde mogen de
volgende
materialen zeker niet ontbreken.
Ten behoeve van
een eerste wondverzorging, een fles of kan met schoon water,
handdoek, nagel en handenborstel, desinfecterende zeep, alcohol,
jodium,
ether, azijn, waterstofperoxyde.
0
Blarenprikker / naalden
0 Cambric
zwachtel in diverse maten
0 Schone
doek
0
Elastische zwachtel (8 cm)
0 Plastic
handschoenen
0 Hydrofiel
zwachtel (4 cm)
0 Betadine
jodium
0
Kleefpleister
0 Mitella
(driekante doek)
0
Kleefpleisters en gaasverband (4 cm)
0
Snelverband in diverse maten
0 Steriele
gaasjes ( 5x5 cm en 10x 10 cm)
0 Tape
(smal en breed)
0 Vaseline
0
Veiligheidsspelden
0
Verbandschaar, een mes, flesopener en een splinterpincet
0 Watten
(vette of synthetisch)
0 Witte
watten
0 Diverse
hechtpleisters
0
Zwaluwstaartjes
0
Chloorethyl,koelelementen en of ijs
0
Warmtepleisters
Verder kunnen
van pas komen een nageltang, nagelschaar en
een nagelvijl.
Zo ook massageolie, Nivea crème, een
zonnebrandolie
en talkpoeder.
Diverse
tabletten
- tegen
hoofdpijn
- tegen
maagklachten
- tegen
maagzuur
- tegen diaree
- tegen kramp
en pijn
- tegen
keelpijn
- tegen
reis,en luchtziekte b.v. kauwgom
Denk ook
aan
- neusdruppels
en of neusspray
Diverse
zalven
- tegen
insecten beten
- tegen
bloeduitstortingen en kneuzingen
- boorzalf
Handig is ook
een thermodeken of een stuk Folie in je koffer
te hebben om
onder of over een persoon te leggen tegen wind,
regen of
koude.
|
# Ook in dit verhaal
zal ik niet compleet zijn wat alle informatie betreft,
vandaar ook
dat ik geen
aansprakelijkheid voor eventuele schade als
gevolg van eventuele
onjuistheden en of onvolledigheden
kan aanvaarden.
Voorbeeld
van een blessure evaluatie lijst.
Heb ik
vandaag een blessure opgelopen ?
Zo ja welke
?
|
|
|
|
Lichaamsdeel |
Blessure |
Oorzaak |
Actie |
Hoofd |
Hersenschudding |
Val
op hoofd |
|
Gezicht |
Oor
links / rechts |
|
|
Gezicht |
Oogletsel links / rechts |
|
|
|
Stof
in oog links / rechts |
Stof
in oog |
|
Gezicht |
Neus |
Steen
op neus |
|
Gezicht |
Lippen |
Steen
op lip |
|
Gezicht |
Gebit
/ tanden |
|
|
|
Kaak
breuk |
|
|
|
Nek |
|
|
|
Nek
spieren |
|
|
|
Schouder links / rechts |
|
|
|
Schouder spieren |
|
|
|
Schouder uit de kom links /rechts |
|
|
|
Sleutelbeen links / rechts |
|
|
|
Bovenarm links / rechts |
|
|
|
Bovenarm spieren |
|
|
|
Elleboog links / rechts |
|
|
|
Onderarm links / rechts |
|
|
|
Onderarm spieren |
|
|
|
Opgepompte onderarmen links / rechts |
|
|
|
Pols
links / rechts |
|
|
|
Hand
links rechts |
|
|
|
Vingers |
|
|
|
Pink |
|
|
|
Ringvinger |
|
|
|
Middelvinger |
|
|
|
Wijsvinger |
|
|
|
Duim |
|
|
|
Rug
klachten |
|
|
|
Rugspieren |
|
|
|
Rib
kneuzing |
|
|
|
Borst
blessure |
|
|
|
Borstspieren |
|
|
|
Hartklachten |
|
|
|
Longklachten |
|
|
|
Ademnood |
|
|
|
Milt |
|
|
|
Nier
probleem |
|
|
|
Bloed
waarden |
|
|
|
Heup |
|
|
|
Lies
blessure |
|
|
|
Bovenbeen links / rechts |
|
|
|
Bovenbeen spieren |
|
|
|
Knie
links / rechts |
|
|
|
Knie
banden |
|
|
|
Verdraaide knie links / rechts |
|
|
|
Meniscus |
|
|
|
Onderbeen links / rechts |
|
|
|
Onderbeenspieren |
|
|
|
Enkel
links / rechts |
|
|
|
Voet
links / rechts |
|
|
|
Teen
blessure links / rechts |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En als het
echt mis gaat bekijk hier eens het overzicht met
ruim 192 Ex toppers uit de Motocross in de rolstoel.
Mannen en
vrouwen die we nooit mogen vergeten,
klik op de
foto voor het overzicht.
Klik op het
logo hieronder om uw MX Boek
hier rechtstreeks te bestellen!
|