Als je eenmaal de gelukkige bezitter bent geworden
van een heuse motocross
machine zal ik
je nu wat punten aanreiken om je motor aan te passen
aan je
persoonlijke wensen.
Je MX motor moet per circuit worden afgesteld. Dit moet je zelf uit ervaring
gaan leren.
Bij de eerste meters op het circuit met een standaard motor zul je
meteen
merken
dat er verschillende zaken niet functioneren zoals je wel zou
willen,
en dus anders zijn
dan dat jij je hebt voorgesteld.
Je zult daarom na dit
eerste trainingsrondje beginnen met sleutelen aan je motor.
Vanaf dit moment
begint het opdoen van ervaring in de
motocross.
Mijn advies is om vanaf dit eerste moment een LOGBOEK bij te
houden over de
techniek en
de wijzigingen welke je al dan niet
met succes veranderd
aan je motor.
Op den duur verzamel
je op deze wijze een onbetaalbare schat aan ervaring
op zowel technisch als ook
afstel gebied waarvan je in je verdere wedstrijd
carriθre steeds
weer gebruik kan maken.
Vanzelf kom je tot inzicht dat
door het bijhouden van je logboek en het zelf
sleutelen je kan komen tot de
maximale afstel gegevens van je motor waardoor rijden
een plezier
wordt en de resultaten niet achterwegen zullen blijven.
Stuur
De afstelling van het stuur vergt
enige uitleg, zorg er altijd voor dat
al je bedieningshandels zoals koppeling, rem en gas goed en
soepel te
bedienen zijn van uit zit als ook vanuit staande positie.
De stand van je stuur altijd zo zetten
dat je handen er als je ontspannen op de
budysit zit makkelijk
omheen vallen vanuit een positie met gestrekte
armen
Ook het gebruik van
een beschermhoes over de middenbuis van je stuur is uit
veiligheidsoverweging
aan te raden, bedenk maar eens dat je er met je
kin of onderbuik mee in aanraking zou
komen.
Handels
/ Kabels
Gas, rem en
koppelingshandels zijn er in verschillende modellen en uitvoeringen,
je bepaald je eigen keuze
door het uittesten welke voor
jouw gevoel het
prettigste zitten en werken.
Ook de handvaten ook
wel grips genoemd zijn er in verschillende modellen en
kleuren, om ze te bevestigen is
er een speciale lijm te verkrijgen,
zorg er voor dat ze goed vast
zitten want als ze van je
stuur afschuiven kan
dit zeer gevaarlijk zijn en je kan er je
race zeker niet mee uitrijden.
Vaak zie je bij
toprijders dat er een of twee dunne draadjes met een tang in
de
groeven worden gedraaid zodat
dit nog een extra zekerheid
geeft
dat ze niet verschuiven.
Je gashandel moet
soepel draaien, let er ook op dat de gaskabel wel goed
kan mee
bewegen met het in en uitveren
van je voorvork en
dat hij nergens
achter blijft hangen.
Afstelling van het
koppeling - en remhandel moet zo gebeuren dat je zowel
zittend als staand op de steunen
beide gemakkelijk kunt bedienen.
Ga er van uit dat je
meer staat dan zit tijdens een race dan moet de afstelling
zo zijn dat er makkelijk
zonder vreemde bewegingen gebruik kan worden
gemaakt van zowel koppeling als ook de
voorrem.
Zorg er voor dat al je
bedieningsorganen soepel en licht functioneren,
zorg voor voldoende speling op je
koppelingshandel,
zodat je koppeling al
niet gaat slippen door de spanning op de kabel.
Als bescherming voor
je handen en vingers op circuits waar veel stenen liggen
worden vaak beschermkappen en
of beugels over je handels heen gemonteerd,
ook bij extreem koud weer kunnen deze
kappen helpen tegen
de koude vingers.
Noodstopknop
Tijdens een val of
andere situatie waarbij je motor moet stoppen kan je de
noodstopknop
gebruiken.
Voorkom dat er vocht
in deze knop komt om kortsluiting en dus een afslaande
motor te voorkomen.
Plastic werk / Stickersets
Voorspatscherm
Achterspatscherm
Radiatorkap links
Radiatorkap rechts
Zijscherm links
Zijscherm rechts
Nummerplaat voor
Filterbak
Voorvork beschermer
links
Voorvork beschermer
rechts
Stickerset voorscherm
Stickerset Tank
Stickerset links
Stickerset rechts
Stickerset
achterscherm
Stickerset achterbrug
Frame
Zit en staan positie
Een samenspel tussen
de afstand van het stuur, voetsteunen en je budysit
geven mede de mate van
handelbaarheid aan van je MX motor.
Zorg er voor dat je
voetsteunen recht staan en niet afhangen zodat je er
onder het
rijden niet vanaf schuift Zowel zittend als
staand op de steunen
moeten alle bedienings organen makkelijk en
soepel te bereiken en te
bedienen zijn.
Let er op dat je
voetsteunen recht staan en de punten goed scherp zijn,
en dat de
veren van de steunen soepel
terugspringen.
Rempedaal
en remmen
Om je rempedaal te
kunnen gebruiken moet het niet nodig zijn dat jij je
voet van de
steun moet halen of je voet
moet verplaatsen om te
kunnen remmen.
Remmen en de te
gebruiken remblokken is een kwestie van gevoel,
eerste vereiste is
dat als jij je rem gebruik
je er van uit moet gaan dat het
de bedoeling is dat je zo snel mogelijk stil moet
staan of dat er op zijn minst
een grote rem vertraging op de snelheid plaats
vind.
De kwaliteit van de
remblokken en remschijven is afhankelijk van het gebruik
en het onderhoud dat je er op
uitvoert.
Controleer en ververs
ook regelmatig de remvloeistof en kijk bij de
remcilinders naar eventuele lekkage.
Laat je voorlichten
door je MX dealer.
Voor je schakel pook
geld het zelfde verhaal als hierboven voor je rem,
het moet zo zijn afgesteld dat je
zonder je voet van de steun behoeft je
alle versnelling kunt
gebruiken, en dat alles soepel
beweegt.
Dit moet zowel zittend
als staand kunnen gebeuren.
Bij het onderhoud
letten op lekkage van olie, na iedere training en wedstrijd.
Vering
voorzijde
Goed
afgestelde voorvering is net zo belangrijk
als het perfect lopen
van je MX motor.
Je voorvering
afstelling is een kwestie van eigen gevoel.
Toprijders hebben liever een wat hardere afstelling maar als
vuistregel
geld dat het voorwiel
iedere beweging moet volgen in het circuit en
daarbij niet te snel terug komt zodat
je het gevoel krijgt dat de
motor van voor omhoog wordt geketst.
Er zijn
voldoende specialisten in de buurt die je kunnen adviseren met de
afstelling
van je voorvork.
Ook regelmatig
onderhoud moet niet
worden onderschat, dit is van
levensbelang voor je vork.
Controleer ook regelmatig of je
oliekeringen nog dicht zijn en geen olie lekt,
waardoor de werking van je veer systeem
er op achteruit gaat.
Vering achter
Je achter schokbreker moet er voor
zorgen dat het achterwiel zoveel mogelijk
alle bewegingen van het circuit volgt.
Dit wil zeggen dat je schokbreker
zowel in als uitgaand de bewegingen
moet maken dit niet te snel maar ook niet te
langzaam,ook dit is weer
een kwestie van afstellen en uittesten voor
je eigen gevoel.
Om zelf je eigen achterschokbreker te
leren afstellen heb je een om te beginnen
een meter nodig,je motor op de standaard
en een boek om alles te noteren.
Zorg dat je motor altijd vlak staat opgesteld.
Meet eerst vanaf het hard van de
achteras tot aan de bevestigingsbout
van je budysit. (dit is 725 mm)
Meet nu dezelfde afstand maar nu met
jezelf zittend op de motor,
dus belast met je eigen gewicht,laat de motor eerst even een aantal keer in veren.
(dit
is nu 615 mm)
Meet nu als je van de motor bent
gestapt de machine met beide wielen op de
grond, je zult zien dat de motor inzakt onder zijn eigen
gewicht.
Deze inzakking van je veer mag niet meer dan 10 tot 25 mm bedragen,
is de
inzakking minder dan 10mm dan is de veer te zacht, zakt hij
verder in
dan 25 mm dan is je veer te hard.
Andere veren zijn bij de MX vakhandel
of veringspecialist te koop.
Vraag voor meer advies je veringspecialist.
Achterbrug
Zorg er voor
dat je achterbrug soepel beweegt en geen vaste punten heeft.
Smeer de
draaipunten regelmatig.
Ontsteking
Bougie
Voor een goede vonk en
het snel starten is een goeie bougie belangrijk,hij moet droog zijn
en de afstand van de
elektrode volgens opgaaf van de leverancier.
De kleur van de
elektrode geeft aan hoe de afstelling van je motor is. Is de kleur
van
de bougie normaal,en
is de elektrode licht bedekt met grijsbruine aanslag dan kun je
spreken van een
perfecte afstelling.
Zwarte aanslag
betekent dat hij te rijk staat,dit wil zeggen de verhouding tussen
benzine en toegevoegde
olie zijn niet in ballans,hier kan ook nog spraken zijn van
eventueel versleten
zuigerveren.
Wit betekend een te
arme afstelling en dat betekend dat je naald en sproeier
bezetting niet in orde zijn.
Let ook op bij
oververhitting,waardoor er een gat in ze zuiger kan branden,
oorzaken
hiervoor zijn te zoeken in een
te vroege ontsteking,brandstof
met een verkeerd octaangehalte een te arm mengsel
(de
verhouding tussen brandstof en de lucht toevoer)
Andere oorzaken liggen
bij lekende inlaatspruitstuk,
problemen met het koelsysteem, en een verkeerde
elektrode afstand.
De afstelling van de
ontsteking(vaak elektronische) is uit te voeren
volgens de
handleiding van je MX motor.
Banden
en wielen
Afhankelijk van het
soort ondergrond zijn er verschillende typen banden
noodzakelijk.
Voor elk soort circuit
is er een band beschikbaar,zo zijn er banden voor de
Nederlandse
zandcircuits,de rubber compound is vaak zachter en de noppen
opstelling is wat breder zodat een
betere grip gewaarborgd is en dat
de zand beter loslaat van de band.
Voor circuits met een
zachter of modder als samenstelling is er een band
die grotere
noppen heeft en sterkere
noppen op de zijkant voor een meer te
controleren drift.
Voor de echte harde en
rotsige circuits is er een band met overlappende
zij noppen voor een
betere tractie op harde ondergrond.
De rubber samenstelling zorgt ook nog eens voor
extra vering.
Zachtere rubber werkt
vaak prettiger op hardere circuits maar zal ook
sneller verslijten
Tip:
Let bij de keuze van
je banden op de volgende zaken:
Ook binnenbanden zijn
belangrijk, voor zeer harde banen met veel stenen is er
een Mousse binnenband, dit
is meer een soort worst die niet opblaasbaar,
en die dus ook niet lek gereden kan
worden,maar die wel een meer zijwaarts
rollend gevoel geeft in je
voorwiel.
Een banden
reparatieset moet tot de uitrusting behoren,deze kan bestaan
uit een set welke bestaat uit
een spuitbus om in je lekke binnen band vol te
spuiten of een reparatieset waarbij
je binnenband op de ouderwetse
manier wordt geplakt met de daarvoor
bestemde pleisters.
Om je band te verwijderen van de velg,heb je
buiten goede bandenlichters
ook een hulpmiddel nodig waarop je wiel komt te liggen tijdens
deze montage
werkzaamheden.
Een werkhoogte van 25 tot 35 cm is hierbij
aan te bevelen,
een oude 200 liter oliedrum welke afgezaagd is op
deze hoogte en waarbij de rand
omgefelst wordt of
waar een stuk slang wordt gebruikt om de scherpe rand
af te schermen is hiervoor
zeker goed te gebruiken.
De bandenspanning is
zeer belangrijk,laat je adviseren of kijk in je
instructieboek voor de juiste gegevens.
Zorg er voor dat je wielen in orde zijn,
geen knikken of deuken in de
velg en alle spaken goed
vast.
Een volkomen rond wiel
geeft een prettiger effect dan een wiel dat niet rond is.
Voorwiel / Achterwiel
Naaf
Steekas
Wiellager
Spaken / nippels
Velg
Binnenband
Buitenband
Bandenklem
Velglint
Mouseband
Remschijf
Remklauw
Remtrommel
Bandenspanning voor
Bandenspanning achter
Tip:
Gebruik geen scherpe
voorwerpen, dit gebeurt vaak na modderwedstrijden, want
door deze
scherpe voorwerpen kunnen krassen in je velg
komen die je er
nooit meer uit krijgt.
Controle op losse
spaken moet gebeuren na iedere manche en of training,
loop het wiel rond, begin b.v.bij de ventieldop
en voel of alle spaken vast zitten.
gebruik een passende spaaksleutel
en controleer ook of de
bandenklemmen nog vastzitten.
Ketting en tandwielen
Kettingen voor MX
motoren zijn van het type O -ring.
Tandwielen zijn aan de voorzijde
van gehard metaal,en
achter vaak van aluminium.
Onderhoud van je MX
ketting bepaald mede de levensduur,reinig je
ketting eerst met een staalborstel
als hij nog op de motor zit,
verwijder hem vervolgens en spuit hem
schoon met de
hogedrukreiniger,blaas hem vervolgens droog met de lucht,
dit om roesten tegen
te gaan. Kook hem uit in de daarvoor bestemde
blik met kettingvet.
Laat je ketting buiten
indrogen en na dat je de tandwielen zowel voor als
achter hebt gecontroleerde
kan de ketting er weer terug op gelegd worden.
Zorg ook dat alle
bevestiging bouten en moeren vast zitten.
Zorg dat je ketting
mooi recht loopt als je hem hebt gespannen!!!
Als laatste spuit je
kettingspray over je ketting zodat ze weer goed gesmeerd klaar is
voor de volgende
training of wedstrijd.
De kettingspanning is
ook belangrijk, span je ketting nooit te strak maar ook
niet te los.
Een juiste spanning
wordt verkregen
door op je motor te
gaan zitten dan je ketting als hij strak staat vast te zetten,
hierbij heb je dan vaak de juiste
spanning bereikt.
Brandstof tank
en Carburatie
Zorg altijd voor de
juiste brandstof samenstelling, kijk voor de juiste gegevens
in het
met je motor geleverde
instructieboek.
Later zul je uit
ervaring de samenstelling aanpassen aan je persoonlijke wensen.
Zorg altijd bij het tanken dat de
rand van de vulopening schoon en stofvrij is.
Zodat er bij het vullen geen stof
- zand of modder mee de tank ingaat.
Controleer of de benzinekraan goed werkt en niet lekt.
Is de samenstelling
goed dan zul je zien dat de bougie bij de juiste
verbranding koffie
bruin is.
Om dit te controleren
moet je de motor op volle snelheid via de noodknop
afzetten en na afkoeling de bougie
voor controle er uitdraaien.
Dus nooit bougie
controle na het stationair draaien van de motor,dit omdat
er dan
geen volledige verbranding
heeft plaatsgevonden
in de cilinder.
Voor het
juiste bougie type, raadpleeg wederom je instructieboek.
Bougie en
carburator moeten zo op elkaar zijn afgesteld
dat er
altijd de maximale prestatie mee gehaald wordt.
Een
bougie moet altijd goed schoon en droog zijn,oudere en versleten
bougies zijn altijd
aan vervanging toe.
Tip:
Let ook op als de
motor niet schoon loopt of er geen beschadigde onderdelen in de
carburateur zijn,en of
alles goed vast zit,
let hierbij op
uitgeslagen naaldgeleiders en naalden.
Tip:
Ook
lekkende aansluitingen naar cilinder en of luchtfilter zorgen voor
e
en slecht lopende motor.
Noteer de datum van vervangen als ook de maten van naald en
sproeiers
in je logboek,later zul je er veel voordeel van hebben.
Luchtfilter
De hedendaagse filter
voor MX machines is gefabriceerd van een foam
of te wel
schuimplastic.
Let er wel bij het
schoonmaken op dat je hier geen te agressief middel gebruikt
om je
filter te reinigen,in
aanmerking komen warm water
met b.v. Biotex of Dreft, benzine kan ook maar let er
op dat dit de lijmen
en de foam kan aantasten en er dan voor zorgt
dat je filter gaat lekken en
dus
stof en zand gaat doorlaten,in plaats van de
broodnodige gefilterde lucht.
Het luchtfilter moet
natuurlijk goed schoon zijn en daarnaast tijdens montage
goed afdichten.
Dit
moet vooral goed geschieden bij de aansluiting van het filterhuis met de
carburator.
Smeer een dun laagje
vet op de randen van het uitgewassen filter,
zodat eventueel ronddwarrelend zand en
stof niet via deze randen in
de carburateur kunnen komen en op deze wijze schade
aanrichten aan de
zuiger en cilinder.
Het reinigen van je filter kan het
beste gebeuren volgens de handleiding
die bij het filter geleverd
wordt.
Als je filter
uitgewassen is in een speciale filter cleaner, deze is speciaal
ontwikkeld voor onze filters. Nadat hij is uitgewassen in deze cleaner, dan moet
je het filter goed
droogknijpen en vervolgens onder de kraan verder uitspoelen.
Vervolgens je filter
laten drogen en hem dan nog eens met lucht
schoonblazen en
uitkloppen om er zeker van te
zijn dat ook de laatste korrels
zand er uit zijn.
Vervolgens zul jij je filter
moeten bewerken voor opnieuw gebruik.
Hiervoor is speciale filter vloeistof verkrijgbaar
waarin jij je filter
ondergedompeld zodat het deze vloeistof
opneemt.
Vervolgens moet
je nadat het filter is uitgelekt de vloeistof die nog
aanwezig is rustig in
masseren zodat je hele filter de zelfde kleur krijgt
van deze
vloeistof.
Zo nu is je filter
wederom klaar
voor hergebruik.
Tip:
Gebruik een paar
latexhandschoenen dit
voorkomt vettige en
vuile
handen tijdens deze werkzaamheden. |
Tip:
Laat je filter
drogen buiten op een rustige plek en nooit in de volle
zon
omdat de deze invloed
kan hebben op de lijmnaden.
Je kan je filters ophangen aan een
zelf
gemaakte haak of
een metalen kleerhanger welke je op maat
maakt voor je
filters.
Op deze manier
kun je een filter wel meerdere jaren gebruiken.
|
Gearing
Uitzoeken welke de
juiste gearing voor jouw motor is, wil zeggen dat je
gaat zoeken
naar de juiste verhouding
tussen het kleine voortandwiel
op het motorblok en het grote achtertandwiel op het
achterwiel.
Hoe kleiner het
voortandwiel hoe groter de trekkracht van je motor.
Als je het voortandwiel
vergroot wordt er meer snelheid overgebracht
naar het achterwiel.
De verhouding tussen voor en
achtertandwiel liggen 1:3.5 dat wil zeggen
dat 1 tand op het kleine tandwiel 3.5
tand betekend op de achterkant.
Zoals ik reeds
stelden,per circuit moet je zelf bezien hoe de gearing
moet worden
aangepast.
Kijk of er veel lange
rechte snelle stukken in het circuit zitten,of zijn er veel
bochten
van waaruit je snel moet
accelereren.
Uitgangspunt moet
altijd zijn dat je van je motor alle versnellingen
soepel kunt
benutten, en daarbij in de
hoogste versnelling
geen snelheid verliest
of op de lange rechte stukken snelheid ten
opzichte van je collega's
te kort komt.
Ga er van uit dat je
in de tweede versnelling moet kunnen starten en je
overal
op het circuit
makkelijk je
derde versnelling kunt gebruiken.
En uiteraard ook
de andere versnellingen.
Koeling
Koeling op de moderne
motoren wordt verzorgd door vloeisof, van belang is
dat de juiste en voldoende
hoeveelheid vloeistof in de radiator
aanwezig moet zijn.
Controleer tevens de
slangen en de radiator op lekkages, en of
beschadigingen.
Doe dit nooit direct
na afloop van je training of wedstrijd dit i.v.m.
de
warmte van het koelwater.
Spatborden zijschilden etc.
Zorg er voor dat alles
netjes schoon en zonder scheuren gemonteerd is.
Onderhoud
Nadat je motor is
schoongemaakt,vaak gebeurt dit met koud water
en een
hogedrukreiniger, moet je eerst beginnen
je motor droog te maken,
let bij het afspuiten er ook op dat je het filter verwijderd en
de opening
meteen daarvoor bestemd deksel afsluit zodat
er geen water in de
carburateur kan komen.
Ook de uitlaat afstoppen met een daarvoor
bestemde plug of kurk.
Vervolgend met een doek en dan met lucht het geheel droogmaken
zodat er
schoon aan je motor gewerkt kan worden.
Tip: