MX Historie, een stukje geschiedenis over de MX motoren uit het verleden Klik op het logo voor een overzicht van de meeste Maico, Bultaco, Greeves, CZ, Montesa en Husqvarna MX Modellen uit het verleden! Klik hieronder voor een overzichtje van "Broken MX Bike's" Transport vroeger en nu, klik op de foto Motocross, of te wel terreinwedstrijden komt men pas tegen in de twintiger jaren. Toen in die tijd werd er in Engeland voor het eerst gereden op circuits die tientallen kilometers lang waren.
Enthousiastelingen reden tot in de vijftiger jaren hun terreinwedstrijden op normale wegmachines. Accessoires werden er dan van af gehaald en men ging met een 'terreinmotor' rijden. Keerde men huiswaarts dan werden de verwijderde onderdelen er opnieuw op aangebracht en men had weer een toermotor.
MX Adviseur Jan Müller in 1969, in actie met de 250cc DOT Echter zo'n vijftig jaren geleden maakte de motocross, of motorterreinsport vooral in België en Frankrijk een enorme opgang. Al gauw ontdekten kleveren jongens dat het uitzetten van een circuit met een lengte van ruim 1 kilometer attractiever was dan de oude Engelse circuits van over de veertig kilometer. Voor de motorsportliefhebber brak in die jaren een gouden tijd aan. De vele wedstrijden werden door meer dan tienduizenden toeschouwers bezocht. Engeland nam het idee van het vaste land over, terwijl in de Verenigde Staten van Amerika de interesse voor de motorsport ook op gang begon te komen.
De toermachientjes verdwenen van het toneel en maakten plaats voor de bekende zware Engelse viertakten: AJS, Norton, Triumph, Ariel, Velocette, \B.S.A. en Matchless.
Broer Dirkx uit Valkenswaard was met zijn BSA in die tijd een grote Nederlandse topper. In de triomfen die de Engelse merken behaalden mengden zich ook de Belgische motoren Sarolea en FN.
De concurrentie werd in de zestiger jaren uitgebreid toen de Zweedse Husqvarna, Hedlund en Lito ten tonele gevoerd werden. Het opdraven van de tweetakten joegen de zware viertakten van de circuits,
Greeves, DOT, Cotton, James uit Engeland, CZ uit Tsjecho-Slowakije,
CZ 360cc uit 1969
Maico uit Duitsland En opnieuw Husqvarna uit Zweden,
met daarbij uit Spanje de Bultaco. Vanaf 2000 komt ook de belangstelling voor de viertact weer terug. De ontwikkeling loopt zo snel dat er in januari 2001 zelfs de eerste wedstrijd in het Amerikaanse SX 125cc klasse, er mee werd gewonnen en wel op een 250cc viertakt van Yamaha. Veel van deze motoren uit de vijftiger en zestiger jaren worden heden ten dage weer ingezet in de zo genaamde Veteranencrossen, wedstrijden die open staan voor motoren uit de jaren '50,'60 en'70 onderverdeeld in de diverse klasse. Voor meer info hierover kunt U contact opnemen met:
de Pré 65 Organisatie www.classicmotorsport.org
Hier een mooi gerestaureerde Metisse uit 1964 Het MX Foto Museum
Matchless
Greeves 24MDS 1960
DOT 1964
Greeves Challanger 1964 CZ 1966
Rudi Boom met de Hedlund
CZ 360cc uit 1969 Klik hier voor een overzicht van de meeste CZ modellen door de jaren heen
Jeff Smith met zijn BSA Goldstar Klik hier voor een overzicht van Jeff Smith zijn bereden motoren
Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!
|