Wat
kan je als beginnend
motocrosser verwachten,
en wat is je eigen
droombeeld ?
Motocross is:
De grote droom van iedere MX rijder
is de
"No 1 plaat"
Motocross is een tijdverslindende sport
Per dag heb
je helaas maar 24 uur ter beschikking,
en die
worden vaak als volgt verdeeld:
De MX sport
vergt buiten dat je wilt rijden op de motor nog een aantal
andere
werkzaamheden alvorens je echt kunt gaan deelnemen aan
trainingen
en of
wedstrijden.
Het
prepareren en of sleutelen aan je motor plus het poetsen vergt
een aantal
uren per
week, werken aan je conditie vraagt tijd als ook het reizen van
en naar
trainingen en wedstrijden, vergeet ook niet de tijd die je nodig
mocht
hebben om
onderdelen en andere zaken voor je motor te gaan kopen.
Een
sport met een verhoogd risico
De MX sport
is helaas een sport van vallen en opstaan, met tevens een
verhoogd risico
op blessures.
De eerste en
belangrijkste vraag hierbij blijf dan ook,
Is je motor klaar voor de strijd?
........... Maar ben jij dat zelf ook ? |
Dit is een
vraag die jij je al heel vroeg moet stellen als je aan deze
zware sport
gaat beginnen.
Zie voor
meer informatie de hoofdstukken:
MX Risico en
blessures
en
MX Conditietraining
Materiaalpech, in
een materiaal technische sport
Gezien het
mechanische en technische karakter van
onze sport is het ontstaan van
materiaalpech helaas altijd aanwezig.
In
samenhang met de
samenstelling van de circuits, de snelheid,
het risico van
vallen en de staat van het gebruikte materiaal,
de slijtage en het
onderhoud, zijn mede verantwoord
voor het al of niet
hebben of krijgen van materiaalpech.
Zie voor
meer info en onderhoudstips:
MX Gereedschappen
en het hoofdstuk
MX Monteur
Een lichamelijk
zware sport
Bijna alle
spieren in je lichaam worden in de MX sport gebruikt.
Hier de
Amerikaan Tallon Vohland en Roermondenaar Maurice Stal tijdens
een van de
wekelijkse conditietrainingen welke door Jan Müller werden
georganiseerd te Spaubeek in de periode van 1975 tot 2000.
Zie
voor meer info:
MX Conditietraining
Een mentaal veel eisende sport
Als je
begint met de MX sport komen er buiten de wedstrijd motor nog
vele
andere zaken
op je af waarmee je rekening moet houden.
Al die
dingen bij elkaar zul je moeten gaan verwerken, dit zijn dan
zaken waarmee je
geestelijk
bezig bent en vallen onder de noemer mentale belasting.
Zaken als
voldoende geld bij elkaar krijgen om te kunnen rijden, angst -
ongerustheid -
faalangst -
boosheid - en alles wat nieuw is en nog veel meer zaken
vallen onder
het begrip van een mentaal veeleisende MX sport.
Voor meer info zie hoofdstuk:
MX Pro advies
Een sport
met veel variatie in geografie
Niet alleen in
Nederland maar over heel Europa en zelfs ver daarbuiten wordt de
MX sport beoefend.
Dus als je straks in
die omstandigheid bent zal het best voorkomen
dat je in die
landen aan de start mag staan.
Mijn tip daarbij is
denk ook een aan al dat moois wat er te zien is naast het
circuit,
misschien kom je er
wel nooit meer.
Want er zijn
maar al te veel Top rijders die alleen maar reizen, vliegen,
taxie in, taxi uit,
hotel in en
weer uit, een auto huren en het circuit zien.
Mag het ooit
zo ver komen dat je ergens in het buitenland mag rijden geniet
dan ook
even van al het moois dat er zich hier bevind.
Daarnaast zul je op
diverse soorten circuits met een verscheidenheid aan
samenstelling van
de bodem terecht komen, geniet hiervan is mijn advies.
Zo kom je altijd circuits en circuitvarianten tegen
welke afwijkend zijn van onze hier in
Nederland en België.
Denk maar eens aan harde circuits met hellingen en of
zelfs echte hoge bergen
en afdalingen.
Voor meer info over circuits kijk
op:
MX circuits
Weers afhankelijke sport
Omdat de MX sport
zich buiten afspeelt zijn we natuurlijk zeer afhankelijk van
deze omstandigheden.
Door weersomstandigheden zoals: zon, regen en wind,
ontstaan er omstandigheden als
vochtig, nat, droog, warmte, koude
en waaien, hierdoor kan er stof ontstaan,
modder en ook wel andere omstandigheden die van
invloed kunnen zijn op het
rijden van jouw training en of wedstrijd.
Aanpassingingen in zowel kleding, rij- techniek, en
uiteraard je persoonlijke
stemming zijn hierbij
noodzakelijk.
Toekomstbeeld
Wat is je
eigen toekomstbeeld in deze gevarieerde sport?
Belangrijk
is wat je zelf wil bereiken in deze enerverende sport.
Een doel
voorop stellen is hierbij zeer belangrijk.
Als tip kan
ik je meegeven te beginnen met het maken van een planning
en het op
papier zetten van jouw wensen voor je eigen toekomst.
Je mag er
van uitgaan dat een MX rijder tot zijn 33e jaar actief kan
blijven in
de absolute MX topsport, daarna wordt het een pure hobby.
Dus wil ik
je vragen eens na te denken wat je tussen nu en de
komende 5
jaar wilt hebben bereikt.
Dit dus niet
alleen in de sport maar ook maatschappelijk.
Denk hierbij
aan b.v. een auto of een eigen huis, verkering of misschien
wel vader
van een of twee kinderen, een eigen bedrijf of zelfs chef in
een
bepaalde functie.
Als je
eenmaal weet wat je zelf wilt dan kun je beginnen met het maken
van een
duidelijke
planning.
Ook voor je
MX wedstrijd
planning altijd beginnen vanuit een training situatie, en
vervolgens
via club trainingen
toewerken naar officiële wedstrijden, en dit altijd met
een duidelijk doel.
Zie voor meer info:
MX Pro Advies
Plezier
Als je actief bent
in de MX sport zul je zien dat dit een plezier belevende sport
kan zijn,
je ontmoet vele
mensen, zoals MX sporters, publiek, supporters,
bestuurders,
organisatoren en vele andere, zowel in binnen als ook in het
buitenland.
Zorg er voor dat je steeds plezier beleefd aan al deze
ontmoetingen.
Mijn leuze is dan ook
"Plezier
beleven aan de MX sport is de sleutel tot succes"
|
Zie ook het hoofdstuk:
MX Ontmoetingen
Zo maar een
verslag om je een indruk te geven van een
MX wedstrijddag.
Laten we
daarom voor deze keer eens beginnen bij zo maar een
wedstrijdzondag ergens midden
in het motorcross seizoen.
AANKOMST EN VERBLIJF
OP HET CIRCUIT
Gebruikelijk is dat
de inschrijving voor de betreffende wedstrijd plaats vindt
tussen 08.00 en
10.00 uur dit meestal ergens langs de toegangsweg richting
circuit
(veelal in het
clublokaal van de organiserende club).
Waarna de trainingen
veelal om
10.00 uur aanvangen.
De tussenliggende tijd van aankomst en training
wordt gebruikt om op
de aangewezen plaats op het rennerskwartier voor
de wedstrijddag naar
believen in te richten (Tent -caravan - bus)
maar ook om
vrienden, collega's, officials en andere bekende te begroeten,
belangrijk voor
trainer en rijder is om deze tijd ook te gebruiken om het
circuit lopend te
verkennen en kennis te nemen van alle bochten, en andere
obstakels welke het
circuit heeft.
DE TRAININGEN
Als voorbereiding
voor de trainingen zal moeten worden bezien of er in verband met
blessure preventie
of ter nabehandeling van bestaande blessures nog bandages moeten
worden aangebracht.
Er moet vervolgens op toe worden gezien dat de
kleding eventueel
van sponsor reclame voorzien op de juiste manier
en netjes wordt
gedragen.
Deze periode wordt
door rijder en trainer gebruikt om alles in optimale
staat te brengen, we
denken hierbij dan aan zaken als, brandstof, handels,
remmen, maar ook de
rijder zelf moet er fris en uitgerust voor staan want na
deze korte pauze
komt de training en volgt de start van de eerste serie of
manche.
Toelevend naar het moment van
deze eerste start gebeurt dit meestal
via een warming Up gevolgd
door een korte periode van uiterste concentratie,
waarna de rijder zich met motor
opstelt in het opvang centrum vanwaar uit hij
na enkele seconde
mag oprijden naar het stathek.
Voor de MX trainer
en of begeleider, is het nu zaak om de rijder vanuit de pit te
blijven
informeren over de
gang van zaken in de wedstrijd.
Hij zal via een bord
en afgesproken tekens zijn rijder blijven informeren,
en uiteraard blijven
letten op die zaken welke via verdere training
bijgeschaafd moeten
worden.
Na deze eerste race
zal er veelal een pauze volgen van anderhalf uur
waarin wederom alle
zaken in orde worden gebracht voor de tweede race.
Ook hier wederom
aandacht voor blessures en andere zaken maar ook
voldoende rust en
het juiste voedsel te samen met de juiste drank
moeten zorgen voor
een optimale conditie voor de tweede manche.
Na het volbrengen
van deze tweede wedstrijd al dan niet met het beoogde
resultaat zal er
moeten worden gewacht op de officiële uitslag van de
wedstrijdleiding.
Het doorgeven van
deze uitslag aan media en sponsors kan behoren tot
de taak van de MX
trainer en of begeleider.
Na het opruimen en
schoon achter laten van de plaats op het rennerskwartier en het
afscheid nemen van
vrienden en bekenden zal de thuisreis worden aanvaard.
Dit tijdstip zal
liggen zo rond de klok van 18.00 uur,
voor velen zal het
tijdstip van thuiskomst liggen zo tussen 21.00 en 23.00 uur.
Ik ben er mij van
bewust dat dit verhaal niet compleet is maar ik heb
getracht een
aantal belangrijke zaken waarmee een MX rijder te maken krijgt
te verwoorden
uiteraard ben ik met niet volledig maar ik hoop
dat er een indruk
is gegeven hoe belangrijk het werk van diverse personen
binnen de MX
sport is.
Met vriendelijke
MX groeten verblijvend,
MX Adviseur: Jan Müller.
Klik op het
logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!
|